Företag i fokus:

Södertälje föll på mållinjen i kampen om priset ”Årets Stadskärna”

IMG_1639

Malmös stad kammade hem utmärkelsen ”Årets Stadskärna”

För 27:e året i rad utsåg Svenska Stadskärnor ”Årets Stadskärna” i Helsingborg. Södertälje gick till finalen där de tävlade mot Sundsvall och Malmö, men till slut var det Malmö som vann utmärkelsen.

Södertälje som arbetar för att vara den självklara mötesplatsen för alla och erbjuda mångfald och puls hela dygnet, nådde inte hela vägen. Södertälje arbetar strategiskt och långsiktigt för att skapa en levande stadskärna där människor trivs, känner sig trygga och välkomna, men räckte inte hela vägen till första platsen. Under kvällens tillställning i Helsingborg, som föregående års vinnare, tilldelades utmärkelsen ”Årets Stadskärna” till Malmö.

Staden belönades för sitt imponerande framsteg i utvecklingen av stadskärnan, vilket uppnåddes genom ett framgångsrikt samarbete mellan privata och offentliga aktörer.

– Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut till den svenska stad som visar på störst framsteg i utvecklingen av centrum i samverkan mellan det privata och det offentliga. Här har Malmö jobbat långsiktigt och samtidigt hela tiden utvecklat sitt arbete, säger Annika Boman, juryns ordförande och vice ordförande i Svenska Stadskärnor.

Juryns motivering:

”Genom ett brett samarbete med professionell attityd och stor kompetens har Malmö planerat och genomfört viktiga gemensamma utvecklingsprojekt. Kulturen får spela en stor roll, trygghetsfrågorna hanteras strukturerat och genom nya utvecklingsmodeller har samarbetet genomförts på bred front. Innovativa trafiklösningar, urbana stråk, attraktiva platser och spännande koncept har tillkommit. Dessutom finns en tydlig strategi för marknadsföring, kommunikation och byggandet av stadens varumärke. Alla vill vara med och bidra till stadens utveckling och attraktivitet.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2023 21:22
Senast uppdaterad: 31 maj 2023 21:41

SSK J20 missade topp tio med minsta möjliga marginal

DSC_0019_1

Deppigt i J20 som snubblade på målsnöret Bild: Daniel Hansson

SSK J20 spelade idag en direkt avgörande match om att ta sig vidare till topp 10 serien. Man mötte Frölunda på bortaplan och förlorade med uddamålet.

Det skiljde en poäng mellan lagen när de skulle mötas i sista omgången av J20 – Nationell södra. Det hade räckt med 2 poäng för SSK då man innan matchen hade bättre målskillnad än Göteborgslaget. SSK ledde med 2-1 efter första perioden. Hemmalaget kvitterade med endast 40 sekunder av andra perioden.

2-2 stod sig tills det var 7 minuter kvar av tredje perioden då Frölunda kunde ta ledningen med 3-2, ett mål ytterligare för SSK hade givit laget en chans att ta en extra poäng i förlängningen som hade räckt till spel i topp 10.

Men 3-2 blev slutresultatet efter tre perioder och SSK missar därmed avancemang. Surt då SSK J20 legat över strecket som innebär att vara bland de fem första lagen i stort sätt hela serien. Nu missade man alltså den chansen med minsta möjliga marginal i sista omgången.

Laget får nu ladda om för spel i forsättningsserien där man får möta övriga lagen i södra som missade topp fem plus de lag som missade topp 5 i norra serien.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 19:22
Senast uppdaterad: 10 december 2023 19:24

Ungas framtid i fokus vid konferens i Södertälje

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Frågan om ungas välbefinnande och framtidstro står i centrum för Södertälje kommuns och Samordningsförbundets kommande konferens tillsammans med nationella samordnaren för Agenda 2030.

Sedan 2022 har Samordningsförbundet i Södertälje finansierat pilotprojektet ”Nu börjar vi med barnen, ett projekt om framtidstro!”, för att kartlägga ungas behov och önskemål. I samband med projektet sker en konferens i Södertälje stadshus i december som syftar till att sprida kunskap och inspiration kring hur samhällets olika aktörer gemensamt kan bidra till att unga mår bra och ser ljust på framtiden.

Under konferensen kommer projektledare som arbetat med pilotprojektet att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Bland annat kommer man att diskutera skillnaden mellan främjande och förebyggande insatser för ungas välmående.

Målet är att hitta sätt för samhällets alla sektorer – offentlig, privat och ideell – att gemensamt bidra till att skapa goda förutsättningar för alla barn och unga att må bra och se ljust på livet.

Konferensen äger rum klockan 08:30-10:30, imorgon, den 11 december, i stadshuset.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 18:14
Senast uppdaterad: 10 december 2023 18:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors