Företag i fokus:

Södertälje föll på mållinjen i kampen om priset ”Årets Stadskärna”

IMG_1639

Malmös stad kammade hem utmärkelsen ”Årets Stadskärna”

För 27:e året i rad utsåg Svenska Stadskärnor ”Årets Stadskärna” i Helsingborg. Södertälje gick till finalen där de tävlade mot Sundsvall och Malmö, men till slut var det Malmö som vann utmärkelsen.

Södertälje som arbetar för att vara den självklara mötesplatsen för alla och erbjuda mångfald och puls hela dygnet, nådde inte hela vägen. Södertälje arbetar strategiskt och långsiktigt för att skapa en levande stadskärna där människor trivs, känner sig trygga och välkomna, men räckte inte hela vägen till första platsen. Under kvällens tillställning i Helsingborg, som föregående års vinnare, tilldelades utmärkelsen ”Årets Stadskärna” till Malmö.

Staden belönades för sitt imponerande framsteg i utvecklingen av stadskärnan, vilket uppnåddes genom ett framgångsrikt samarbete mellan privata och offentliga aktörer.

– Utmärkelsen Årets Stadskärna delas ut till den svenska stad som visar på störst framsteg i utvecklingen av centrum i samverkan mellan det privata och det offentliga. Här har Malmö jobbat långsiktigt och samtidigt hela tiden utvecklat sitt arbete, säger Annika Boman, juryns ordförande och vice ordförande i Svenska Stadskärnor.

Juryns motivering:

”Genom ett brett samarbete med professionell attityd och stor kompetens har Malmö planerat och genomfört viktiga gemensamma utvecklingsprojekt. Kulturen får spela en stor roll, trygghetsfrågorna hanteras strukturerat och genom nya utvecklingsmodeller har samarbetet genomförts på bred front. Innovativa trafiklösningar, urbana stråk, attraktiva platser och spännande koncept har tillkommit. Dessutom finns en tydlig strategi för marknadsföring, kommunikation och byggandet av stadens varumärke. Alla vill vara med och bidra till stadens utveckling och attraktivitet.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2023 21:22
Senast uppdaterad: 31 maj 2023 21:41

Snabbussar och fler avgångar – succé för kollektivtrafiken

IMG_9098

Foto: Alexander Isa

Den stora satsningen på kollektivtrafiken i Södertälje med bland annat nya snabbusslinjer och fler avgångar har gett resultat. På ett år har antalet bussresenärer ökat med 16 procent i kommunen.

I augusti 2022 skrev Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm på en avsiktsförklaring för att utveckla kollektivtrafiken i Södertälje. Målen var bland annat att förbättra stadsbusstrafiken och utveckla landsbygdstrafiken. Redan nu, drygt ett år senare, har satsningen fått effekt. Det uppger Södertälje kommun på sin hemsida.

Julkassen: Samarbete mellan Telgenytt och St:Afrems ortodoxa kyrka

Nya snabbusslinjer med halverad restid har införts och 3000 fler resor görs varje dag med kollektivtrafiken i kommunen.

– Snabbussarna har blivit en jättesuccé och är fullsatta åt bägge håll, säger Mats Johannesson, samhällsbyggnadsstrateg i Södertälje på kommunens hemsida.

Även landsbygdstrafiken utvecklas med fler avgångar och hållplatser på Mörkö, medan det på Nyköpingsvägen planeras för nya busskörfält för att slippa fastna i bilköer.

– Att vi i detta strategiska samarbete genomför åtgärder för bussarnas framkomlighet gör kollektivtrafiken ännu mer attraktiv, säger Håkan Karlsson, projektledare på Region Stockholm.

Satsningen på kollektivtrafiken i Södertälje fortsätter de kommande åren för att locka fler att välja bussen framför bilen.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2023 18:12
Senast uppdaterad: 8 december 2023 18:26

En person föll i vattnet vid Gästhamnen – förd till sjukhus

Gasthamnen

Arkivbild: Alexander Isa

En drunkningsolycka inträffade vid Gästhamnen vid lunchtid. En man föll oväntat i vattnet och räddades av allmänheten före räddningstjänstens ankomst.

På fredagen vid lunchtid inträffade en olycka vid Gästhamnen, där en person oväntat föll i vattnet. SOS Alarm mottog ett larm om händelsen klockan 14.15.

Räddningstjänsten rapporterar att personen hade hamnat i vattnet men lyckligtvis fick snabb hjälp av närvarande allmänhet innan räddningspersonal anlände till platsen.

Den drabbade personens tillstånd efter att ha hamnat i det kalla vattnet var inte omedelbart känt, men denne transporterades med ambulans till sjukhus för observation och vård. Det finns i nuläget inga ytterligare uppgifter om personens exakta skadeläge.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2023 15:21
Senast uppdaterad: 8 december 2023 15:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors