Företag i fokus:

”Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället”

IMG_2832 ÅS 2023 diplom

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och Robil Haidari, Näringslivsutvecklare, Södertälje kommun. Foto: Erik Hanzon.

Under onsdagskvällen befann sig Södertälje, som en av tre finalister, i Helsingborg när vinnaren av ”Årets stadskärna” korades och priset gick till Malmö. Nu strävar Södertälje efter att ta första platsen ett annat år.

– Bara att bli nominerad till utmärkelsen är en framgång som stärker känslan av att vi gör rätt saker för att skapa en levande och välkomnande stadskärna. Tillsammans är nyckelordet, vi är många som bidrar, säger näringslivschef Jonas Karlsson, Södertälje kommun.

Södertälje har de senaste åren gjort en betydande insats för att utveckla sin stadskärna till en attraktiv och livfull plats för både invånare och besökare. Stadens framgångar har även dokumenterats i en filmserie som släpptes i mars. I slutet av april blev det känt att Södertälje var en finalist i tävlingen ”Årets stadskärna” tillsammans med Malmö och Sundsvall. Tyvärr lyckades Södertälje inte ta hem segern under kvällen när Svenska Stadskärnor utsåg Malmö som den slutgiltiga vinnaren.

Nu tar Södertälje City, kommunen och företagare nya tag och fortsätter att sträva efter att bli Årets Stadskärna ett annat år.

– Den gemensamma målsättningen om att vinna Årets Stadskärna har redan lett till mycket positivt i Södertälje. Vi har gjort och gör en fantastisk resa och tror på fortsatt spännande utveckling i stadskärnan. Långsiktigt vill vi bygga en känsla av stolthet för alla som bor och verkar i Södertälje. Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället, när Södertälje kommit ännu längre i utvecklingen av stadskärnan, säger Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Läs även: – Aljoša invald i styrelse för ledande svensk organisation

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 10:38
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 10:38

Grönare fjärrtrafik med Scanias nya biogasdrivlina

Scania Eldriven

Foto: Scania

Scania lanserar nya biogasdrivlinor för tunga lastbilar som ger 5% lägre bränsleförbrukning samtidigt som de klarar av krävande fjärrtransporter. De nya motorerna kombineras med komponenter från Scanias dieseldrivlina Super.

De nya biogasmotorerna bygger på Scanias beprövade 13-liters gasmotorer, men har trimmats för ännu bättre prestanda. Tillsammans med växellådan G25 och bakaxeln från dieseldriften Super bildar de en drivlina som ger upp till 5% lägre bränsleförbrukning jämfört med tidigare.

– När vi sammanförde de här komponenterna dröjde det inte länge innan vi förstod att vi hade en hit på gång, säger Ola Henriksson, Senior Product Manager på Scania Trucks.

Intresset för biogas som drivmedel ökar stadigt då allt fler transportföretag vill minska sina koldioxidutsläpp. Med biogas från förnyelsebara källor kan utsläppen minska med upp till 90% räknat från källa till hjul.

De nya motorerna finns i två effektuttag, 420hk och 460hk. Med stora gas tankar kan fjärrlastbilar få en räckvidd på upp till 1800 km.

– Med den körbarhet och räckvidd vi erbjuder tror jag fler kunder nu kommer att upptäcka vilken suverän lösning det här verkligen är, säger Henriksson.

Scania ser sin nya biogasdrivlina som en möjlighet för transportörer att drastiskt minska sina koldioxidutsläpp samtidigt som de kan fortsätta med krävande fjärrtransporter. En viktig pusselbit för en grönare tung trafik.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 25 december 2023 01:43

MINGELBILDER v.51 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0004-3

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.50

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 december 2023 00:22
Senast uppdaterad: 25 december 2023 00:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors