Företag i fokus:

”Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället”

IMG_2832 ÅS 2023 diplom

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och Robil Haidari, Näringslivsutvecklare, Södertälje kommun. Foto: Erik Hanzon.

Under onsdagskvällen befann sig Södertälje, som en av tre finalister, i Helsingborg när vinnaren av ”Årets stadskärna” korades och priset gick till Malmö. Nu strävar Södertälje efter att ta första platsen ett annat år.

– Bara att bli nominerad till utmärkelsen är en framgång som stärker känslan av att vi gör rätt saker för att skapa en levande och välkomnande stadskärna. Tillsammans är nyckelordet, vi är många som bidrar, säger näringslivschef Jonas Karlsson, Södertälje kommun.

Södertälje har de senaste åren gjort en betydande insats för att utveckla sin stadskärna till en attraktiv och livfull plats för både invånare och besökare. Stadens framgångar har även dokumenterats i en filmserie som släpptes i mars. I slutet av april blev det känt att Södertälje var en finalist i tävlingen ”Årets stadskärna” tillsammans med Malmö och Sundsvall. Tyvärr lyckades Södertälje inte ta hem segern under kvällen när Svenska Stadskärnor utsåg Malmö som den slutgiltiga vinnaren.

Nu tar Södertälje City, kommunen och företagare nya tag och fortsätter att sträva efter att bli Årets Stadskärna ett annat år.

– Den gemensamma målsättningen om att vinna Årets Stadskärna har redan lett till mycket positivt i Södertälje. Vi har gjort och gör en fantastisk resa och tror på fortsatt spännande utveckling i stadskärnan. Långsiktigt vill vi bygga en känsla av stolthet för alla som bor och verkar i Södertälje. Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället, när Södertälje kommit ännu längre i utvecklingen av stadskärnan, säger Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Läs även: – Aljoša invald i styrelse för ledande svensk organisation

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 10:38
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 10:38

Äldre kvinna påkörd av fordon i korsning

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna i 65-årsåldern blev påkörd av en bil vid korsningen Södertälje under torsdagskvällen. Hon fördes till sjukhus med oklara skador, enligt polisen.

Vid 18.20 på torsdagskvällen inträffade en trafikolycka i Södertälje där en kvinna i 65-årsåldern blev påkörd av en bil. Olyckan skedde vid korsningen mellan Svalängsvägen och Uthamnsvägen.

Trots omständigheterna var kvinnan vid medvetande och kunde kommunicera när hon transporterades till sjukhuset. Detaljerna kring händelseförloppet och exakt hur olyckan gick till är fortfarande oklara. I dagsläget arbetar polisen med att samla uppgifter för att klarlägga orsaken bakom incidenten.

Som ett led i utredningen kommer en anmälan om vållande till kroppsskada att upprättas.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 00:33
Senast uppdaterad: 22 december 2023 00:33

Risk för fusk vid försäljning av kommunens mark

Södertälje kommun

Arkivbild

Södertälje kommuns exploateringsenhet har tidigare varit bemannad av kommunanställda, men numera sköts all drift av en enda konsultfirma – Svefa. Tidigare anställda varnar, enligt Lt, för risk att oegentligheter kan förekomma.

Som LT nyligen rapporterat har exploateringsenheten haft stora bemanningsproblem, vilket lett till att konsulter nu utgör hela enheten förutom 1,5 kommunanställd. Men den stora farhågan är att kommunen lagt ut hela enhetens verksamhet på en enda konsultfirma, Svefa.

– Man har lagt alla ägg i samma korg och finns det ett ruttet ägg inom konsultfirman kan de göra i princip vad som helst utan att någon på kommunen skulle märka det, säger en tidigare anställd till LT.

Tidigare har enligt uppgift flera kommunanställda arbetat parallellt med konsulter inom varje projekt för att minska risken för oegentligheter. En konsultfirma gjorde värderingar av mark, en annan motpartsgranskningar, men nu uppges samma konsultfirma sköta hela processen, från att vara chef och projektledare till att göra värderingar och granskningar, utan att kommunen har insyn.

– Det betyder att hela processen är bortlejd till en och samma part, där kommunen har noll insyn, säger en källa till tidningen.

Även uppgifter om att en konsult velat slopa motpartsgranskningar har framförts, vilket skulle bryta mot kommunens policy och öka risken att sälja mark till oseriösa aktörer.

Skribent: Lucas

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 14:37
Senast uppdaterad: 21 december 2023 14:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors