Företag i fokus:

”Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället”

IMG_2832 ÅS 2023 diplom

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och Robil Haidari, Näringslivsutvecklare, Södertälje kommun. Foto: Erik Hanzon.

Under onsdagskvällen befann sig Södertälje, som en av tre finalister, i Helsingborg när vinnaren av ”Årets stadskärna” korades och priset gick till Malmö. Nu strävar Södertälje efter att ta första platsen ett annat år.

– Bara att bli nominerad till utmärkelsen är en framgång som stärker känslan av att vi gör rätt saker för att skapa en levande och välkomnande stadskärna. Tillsammans är nyckelordet, vi är många som bidrar, säger näringslivschef Jonas Karlsson, Södertälje kommun.

Södertälje har de senaste åren gjort en betydande insats för att utveckla sin stadskärna till en attraktiv och livfull plats för både invånare och besökare. Stadens framgångar har även dokumenterats i en filmserie som släpptes i mars. I slutet av april blev det känt att Södertälje var en finalist i tävlingen ”Årets stadskärna” tillsammans med Malmö och Sundsvall. Tyvärr lyckades Södertälje inte ta hem segern under kvällen när Svenska Stadskärnor utsåg Malmö som den slutgiltiga vinnaren.

Nu tar Södertälje City, kommunen och företagare nya tag och fortsätter att sträva efter att bli Årets Stadskärna ett annat år.

– Den gemensamma målsättningen om att vinna Årets Stadskärna har redan lett till mycket positivt i Södertälje. Vi har gjort och gör en fantastisk resa och tror på fortsatt spännande utveckling i stadskärnan. Långsiktigt vill vi bygga en känsla av stolthet för alla som bor och verkar i Södertälje. Vi hoppas kunna vinna ett annat år istället, när Södertälje kommit ännu längre i utvecklingen av stadskärnan, säger Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Läs även: – Aljoša invald i styrelse för ledande svensk organisation

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2023 10:38
Senast uppdaterad: 1 juni 2023 10:38

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nobina utökar med fler bussavgångar och hållplatser

Buss

Foto: Alexander Isa

I början av månaden lanserades Mörkötrafiken, en ny form av anropsstyrd kollektivtrafik på Mörkö, som en del av satsningen ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje”.

Med dubbelt så många hållplatser och avgångar hoppas man underlätta resande för Mörköbor. Den nya Mörkötrafiken kommer att ersätta nuvarande linje 785 och köras med mindre bussar som trafikerar stora delar av Mörkö och delar av Tullgarn. Antalet hållplatser blir dubbelt så många och avståndet till närmaste hållplats minskar, samtidigt som antalet möjliga avgångar ökar markant.

Resor bokas smidigt via en app eller genom att ringa SL:s kundtjänst. Bussen anländer normalt inom 20-30 minuter efter beställning. Mörkötrafiken körs vardagar 06-10 och 12-20, samt helger 08.30-12 och 14-17.30. Den ansluter till linje 784 och 784X i Hölö för vidare färd mot Norrvrå och Södertälje centrum.

Satsningen är resultatet av en avsiktsförklaring mellan Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm, i syfte att förbättra kollektivtrafiken i Södertälje på flera sätt framöver. Man hoppas att Mörkötrafiken ska underlätta för boende på landsbygden att resa kollektivt.

Skribent: Lucas T

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 20 december 2023 00:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors