Företag i fokus:

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Kraftig explosion i Ronna – En person förd till sjukhus

IMG_3079

Foto: Shamash Oyal

Strax efter midnatt detonerade en kraftig explosion i Ronna Centrum och enligt uppgifter ska den ha inträffat innomhus. En person har enligt uppgifter till Telgenytt förts till sjukhus för vård, och flera maskerade personer har observerats på platsen.

Vid 01:45 natten till tisdag inkom ett larmsamtal till SOS Alarm om en explosion som skedde innomhus i ett bostadsområde på Robert Anbergsväg i Ronna. Omedelbart efter larmet ryckte polis, räddningstjänst och ambulans ut till platsen för att hantera situationen.

Vid ankomst till adressen spärrades ett stort område av för att möjliggöra en grundlig utredning av händelsen. Än så länge är det oklart vad som exploderat, men

En man i 25-årsåldern har förts till sjukhus för vård, men det är ännu oklart hur allvarliga skador personen har ådragit sig. Samtidigt har flera maskerade personer iakttagits i samband med explosionen, enligt uppgifter till Telgenytt.

Polisen arbetar intensivt med utredningen och söker aktivt efter eventuella misstänkta gärningspersoner. Under natten har polisen genomfört dörrknackningar för att samla vittnesuppgifter och inlett en förundersökning rubricerad allmänfarlig ödeläggelse.

Uppdatering 03:00:

– Dörren till en lägenhet har exploderat, en person har skadats. Den personen är förd med ambulans till sjukhus med icke livshotande skador. Polisen knackar dörr i huset för att se vad grannar och närboende har observerat i samband med detonationen. Nationella bombskyddet är beordrade till brottsplatsen och tekniker ska genomföra teknisk undersökning, skriver polisen på sin hemsida.

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna Centrum

Foto: Shamas Oyal

Foto: Shamas Oyal

Foto: Shamas Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 augusti 2023 00:22
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 09:46

Larmades om lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Räddningstjänst

Arkivbild.

En brand utbröt i en lägenhet i centrala Södertälje. När räddningstjänsten ankom till platsen var branden redan släckt, men lägenheten hade fått mindre rök- och brandskador.

Under natten mot måndag utbröt en brand i en kastrull i en lägenhet i centrala Södertälje. När larmet om lägenhetsbranden inkom till SOS Alarm strax efter klockan 02, natten mot måndag, ryckte en brandbil och en ledningsbil ut till platsen.

När räddningstjänsten anlände hade branden släckts av en person i bostaden, men enligt uppgifter till Telgenytt drabbades lägenheten av mindre rök- och brandskador i köket efter att det brann i en kastrull. Den person som släckte elden ska ha fått vård efter att ha brännskadats i handen.

Räddningstjänsten stannade på platsen till 03-tiden för att säkerställa situationen och vädra ut röken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 juli 2023 18:56
Senast uppdaterad: 31 juli 2023 18:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors