Företag i fokus:

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

SENASTE NYTT: Kraftig explosion i Geneta

5B026443-F91A-496F-B477-4923D4E63068

Foto: Alexander Isa

En kraftig explosion har inträffat i Geneta i ett flerbostadshus. Explosionen ska ha inträffat på sjätte våningen.

Skadeläget är i nuläget oklart men en ambulanshelikopter är tillkallad till platsen.

Texten uppdateras:

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 23:27
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 02:22

De bildar en ny akademi inom padel och tennis i Södertälje

Yerko-Musse

Yerko Muller, klubbchef på Södertälje PTK och Musse Kilickiran, klubbchef på Södertälje Padel.

Tennistränaren Yerko Muller och klubbchefen på Södertälje Padel, Musse Kilickiran, krokar arm i ett nytt samarbete. En gemensam akademi och förening har bildats för att stärka racketssporten i Södertälje.

– Vår ambition är att denna akademi kommer att utgöra en viktig plattform för utveckling och tillväxt inom padel för entusiaster, oavsett ålder och erfarenhet, säger Musse Kilickiran till Telgenytt.

Södertälje Padel och Södertälje Padel & Tennisklubb, SPTK, inleder ett nytt samarbete för att främja padel- och racketsporten och öka spelglädjen för sina gemensamma medlemmar.

Södertälje Padel & Tennisklubb, som sedan lång tid tillbaka leds av Yerko Müller, kommer att ta ansvar för ungdoms- och föreningsverksamheten i Södertälje Padels lokaler. Müller har en imponerande erfarenhet inom tennisen, med över 30 års engagemang i att lära ut sporten till barn, ungdomar och elitsatsande talanger i Södertälje. Nu kommer han att leda det nya samarbetet som redan har startat i höst.

– Södertälje har en stark och historiskt stark koppling till racketsport och vi är glada att få hjälpa Södertälje Padel med vår expertis och allt vi lärt oss genom åren vi byggt upp en av Sveriges främsta tennisklubbar, säger Yerko Müller, klubbchef på Södertälje PTK.

(Annonslänk)

Genom detta samarbete förenar klubbarna det bästa av två världar. Tennisens infrastruktur, som har byggts upp under årtionden med metodik, filosofi och stark administration, kombineras med padelns breda målgrupp och stora lokaler för att attrahera spelare i alla åldrar och från olika delar av Södertälje.

– Vi har länge velat bygga en egen förening och har en stor efterfrågan på gruppträningar, barn- och ungdomsverksamhet men även elitsatsningar. Uppdraget har stundtals känts för omfattande får vår organisation, men genom att sammarbeta med Yerko och tennisens fina team så kan vi istället fokusera på att hjälpa till att stötta och marknadsföra satsningen. Det blir en win-win, säger Kilickiran.

Samarbetet ger medlemmarna även möjlighet att utvecklas inom både padel och tennis. Inledningsvis kommer fokus ligga på barn- och ungdomsverksamhet, för att sedan öppna upp för vuxenverksamhet och elitsatsningar.

– Med Yerkos expertis och engagemang ser vi fram emot att erbjuda en förstklassig utbildning och träningsmiljö för våra medlemmar och förhoppningsvis också för padelentusiaster runtom i landet, säger Musse Kilickiran.

Samarbetet påbörjades redan i juli och anmälan för höstens verksamhet har nu öppnat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 22:30
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors