Företag i fokus:

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Försäkringskassan utreds efter oanmält besök hos rullstolsbunden kvinna

203C4CEA-89A2-4BC8-9434-ABEDCF450A75

Foto: Pressbild Försäkringskassan / Pexels 

Justitieombudsmannen, JO, har inlett en utredning angående ett oanmält hembesök från Försäkringskassan hos en rullstolsburen kvinna i Södertälje. Kvinnan, som är beroende av assistans dygnet runt, upplevde besöket som integritetskränkande när två tjänstemän plötsligt dök upp i hennes sovrum och inledde en lång utfrågning.

Den oanmälda hembesöket ägde rum den 5 maj när två företrädare från Försäkringskassan anlände till kvinnans hem utan förvarning klockan 9:30 på morgonen.

Utan att tveka tog de varsin stol och tog plats mitt på golvet i sovrummet, där kvinnan befann sig i sin säng medan hennes man satt i sin rullstol bredvid. Beväpnade med block och penna förklarade tjänstemännen att de hade fått en anonym anmälan angående kvinnans assistanstimmar.

Utfrågningen inleddes genom att kvinnan blev noga utfrågad om sitt hjälpbehov, och även de två assistenterna som var på plats fick svara på frågor. Kvinnan har varit beroende av assistans sedan födseln och hennes funktionshinder har förvärrats genom åren, vilket har resulterat i ett ökande hjälpbehov.

(Annonslänk)

”Jag kommer aldrig att kunna gå och är helt beroende av min assistans som jag blev beviljad 1997. Åren går och jag blir allt sämre i mitt funktionshinder. Mina hjälpbehov blir större och större”, skriver kvinnan i anmälan till Justitieombudsmannen.

Därefter riktades tjänstemännens uppmärksamhet mot kvinnans man, som också har haft en funktionsnedsättning sedan födseln och varit berättigad till assistans sedan 1994. Hans hjälpbehov är betydande, och han kommer aldrig att kunna gå. Sammantaget satt tjänstemännen kvar hos paret fram till klockan 12:00 och meddelade att de skulle inleda en utredning angående parets assistanstimmar.

För kvinnan och mannen upplevdes besöket som en kränkning och en obehaglig intrång i deras privatliv. Trots detta besvarade de ärligt de ställda frågorna. Kvinnan ifrågasatte Försäkringskassans rätt att göra ett oanmält besök i deras hem, men tjänstemännen hävdade att de hade befogenhet att göra så. Både kvinnan och mannen kände sig kränkta och ifrågasatta angående deras funktionsnedsättningar och hjälpbehov.

”Detta är integritetskränkande och tystnadsplikten följs inte med tanke på att dom ringer runt till assistenterna och frågar om vårat privatliv och hjälpbehov.”, skriver kvinnan anmälan.

Justitieombudsmannen, JO, har nu beslutat att inleda en utredning angående Försäkringskassans agerande och kräver att de yttrar sig över det som förs fram i anmälan.

”Yttrandet ska innehålla en redogörelse för myndighetens handläggning samt för relevant lagstiftning.” skriver JO i beslutet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 11:59

UPPGIFTER: Sprängningen i Ronna – Anställd på Sis vägrade smuggla in mobil

0B365582-C7C4-4FF6-BB00-B8F09B4D86E4

Foto: Shamash Oyal

Strax efter midnatt detonerade en kraftig explosion i Ronna, en person skadades och fördes till sjukhus. Enligt Aftonbladets uppgifter var sprängningen riktad mot en Sis-anställd som vägrade smuggla in mobil.

Vid 02-tiden natten mot tisdag sprängdes en lägenhetsdörr av en kraftig anordning och orsakade stora skador. En person skadades och fördes till sjukhus, men enligt Aftonbladets uppgifter misstänker polisen inte att mannen var den riktiga måltavlan för sprängningen, utan en nära anhörig.

Under tisdagen bekräftade polisen att minst en person har frihetsberövats misstänkt för delaktighet i sprängningen.

– Jag kan inte gå in i detaljer om det är en eller flera. Jag kan heller inte kommentera åldern på personen eller personerna som är frihetsberövande, sade Daniel Wikdal, polisens presstalesperson, till Telgenytt.

Enligt Aftonbladets uppgifter var sprängningen riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-hem och uppges ha utpressats av intagna att smuggla in en mobiltelefon. Men när mannen vägrade blev mannen utpressad och en påhittad skuld ha uppstått.

– Jag har ingen information att lämna om utredningen i nuläget, säger åklagaren Ingrid Viklundi till tidningen.

BILDEXTRA / TV: Lägenhetsdörr sprängd i Ronna

SENASTE NYTT: Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 20:21
Senast uppdaterad: 6 augusti 2023 16:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors