Företag i fokus:

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Här är finalisterna som har nominerats till Wendelapriset

CF3FCE01-EABB-474A-9530-C15DE896E5FB

Foto: Alexander Isa

Wendelapriset, som delas ut för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform, kommer att belöna en person med 25 000 kronor. Nu har Juryn för Wendelapriset 2023 valt ut elva bidrag som går vidare till finalen.

Bakom Wendelapriset står föreningen Wendelas Vänner i Södertälje, tillsammans med Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet, som bildades 1983 för att rädda Wendela Hebbes sommarhus från rivning. Efter många års arbete kunde huset slutligen återinvigas på en ny tomt i centrala Södertälje.

Sedan sexton år tillbaka delar föreningen ut ”Wendelapriset” för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform. Intresset för Wendelapriset har ökat de senaste åren, och i år mottogs hela 54 nomineringar från stora tidningar runt om i landet.

Nu har juryn för nominerat elva bidrag som går vidare till finalomgången. Priset på 25 000 kronor kommer att tilldelas en eller flera upphovspersoner, men vem årets vinnare blir kommer att utses av juryn i augusti. Priset kommer att överlämnas i Wendela Hebbes Hus i Södertälje den 10 september.

Här följer de nominerade reportagen och böckerna som kommer att delta i finalomgången:

  • Uppsala Nya Tidning (Elin Sandow, staffan wolters): Reportage om en våldtäktsman
  • Göteborgs-Posten (Anette Holmqvist, Joel Arvidsson): Nya Fattig-Sverige
  • Kommunalarbetaren (Johan Erlandsson): Reportage från Biskopsgården
  • Helsingborgs Dagblad (Truls Nilsson, Jennie Lorentsson, Joakim Andersson Lee, Björn Lilja): Skilda världar
  • HD-Sydsvenskan (Katarina Melvinger, Micaela Landelius, Vendela Källmark): Mäns våld mot kvinnor
  • Expressen (Helena Trus): Somaliska kvinnor i Göteborgs förorter
  • Lisa Bjurvald: Slava Ukraini (bok)
  • Åsa Erlandsson: Drottninggatan (bok)
  • Tidningen Faktum (Malin Clausson, Lisa Thanner): Liv och död på Panzisjukhuset
  • Byggnadsarbetaren (Johan Fyrk): Jakten på en säng
  • Dagens Nyheter (Åsa Erlandsson): Malmvägen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 12:38
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 12:38

Gata i centrum asfalteras om – Boende varnas för oväsen

Vägarbete

Arkivbild. Alexander Isa

Kommunen har gett Byggföretaget NCC i uppdrag att asfaltera om Jovisgatan, vilket planeras att utföras under nattetid nästa vecka. Vägarbetet kommer att innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna, meddelar kommunen.

I ett samarbete med kommunen har byggföretaget NCC fått i uppdrag att förbättra Jovisgatans vägförhållanden. Arbetet är planerat att äga rum under nattetid, mellan den 8:e och 10:e augusti.

Vägarbetet kommer att innefatta både fräsning och asfaltering av Jovisgatan för att säkerställa en hög standard på vägen.

”Vi kommer att rusta upp Jovisgatan. Vi vill informera om att detta kommer innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Tydliga trafikskyltar om det pågående arbetet kommer att placeras ut längs vägen. För att underlätta och säkerställa arbetsprocessen kommer all parkering längs Jovisgatan att vara tillfälligt avstängd under när vägarbetet pågår.

Karta över det planerade asfalteringsarbetet på Jovisgatan. Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 23:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors