Företag i fokus:

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Låga grundvattennivåer oroar i länet

Vatten

Foto: SGU

Värmen i början av sommaren och den pågående torkan har resulterat i låga grundvattennivåer i stora delar av länet. Trots regn de senaste veckorna fortsätter grundvattennivåerna att vara låga, särskilt för enskilda brunnar som försörjer hushåll, rapporterar SVT.

Grundvattennivåerna, som har sjunkit mer än vanligt i stora delar av länet, är fortfarande under normalläge, speciellt för små grundvattenmagasin som försörjer enskilda brunnar. Det finns cirka en miljon permanentboende och lika många fritidsboende som har sin dricksvattenförsörjning från egen brunn.

Fortfarande låga grundvattennivåer i Stockholms län.

Enligt hydrogeologen Anders Retzner, som SVT har talat med, rekommenderas att vidta åtgärder för att undvika total vattenbrist mot slutet av sommaren. Huvudfokus bör vara att använda vattnet på ett hållbart sätt då situationen snabbat kan förvärras om värmen slår till.

– Det grundvattennivåerna vi har nu är det vi kommer ha till mitten av oktober, säger Anders Retzner, hydrogeolog SGU, Sveriges Geologiska Undersökning, till SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 08:30
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 23:20

SBBK:s Klara Lundquist uttagen i damlandslaget

Klara Lund. foto Martin Jonsson Tibblin

Foto: Martin Jonsson Tibblin

I augusti samlas damlandslaget i Södertälje för ett träningsläger inför det kommande EM-kvalet. En av de utvalda spelarna i truppen är SBBK:s egna Klara Lundquist, som har utmärkt sig som ”Årets Guard”.

Damlandslaget samlas den 13 augusti för ett veckolångt träningsläger förbereda sig inför det kommande EM-kvalet som startar i november. Förbundscoacherna har valt ut 15 spelare, däribland Södertäljes Klara Lundquist från SBBK. Lundquist blev tidigare i år tilldelad utmärkelsen ”Årets Guard” av Svenska Basketbollförbundet och även för samma utmärkelse 2018-2019.

Den vindsnabba guard har varit en mardröm för många lag hela säsongen lång. Hennes vinnarskalle och förmåga att gå med hög intensitet i en hel match är fantastisk. Snabba händer och fötter, hög procent på avsluten. Årets Guard – Klara Lundquist”, löd nomineringen i april i år.

Träningslägret i Södertälje avslutas med två träningsmatcher mot Island, som kommer att spelas den 18 och 19 augusti. Detta blir också ett tillfälle för damlandslaget att samla nuvarande och framtida landslagsspelare för att stärka sammanhållningen inför det kommande EM-kvalet som inleds i November.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 juli 2023 21:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors