Företag i fokus:

Realistpartiet: När illviljan går före folkviljan! 

Granberg

Realistpartiets gruppledare, Joakim Granberg

När jag (Joakim Granberg) engagerade mig i politiken 2014 och tillsammans med vänner startade upp Södertäljes lokalparti – Realistpartiet så måste jag erkänna att jag var naiv, jag trodde att nära på alla som håller på med politik faktiskt ville invånarnas bästa och att det mesta handlar om att vi har olika ingångar och idéer om hur samhällsproblem ska lösas, men att vi i grunden var överens om att det är att representera och tjäna medborgarna som är vår uppgift! 

Glad i hågen kastade jag mig in i politiken och lade fram mängder med förslag som jag trodde skulle förbättra medborgarnas vardag och jag är den förste att erkänna att som nybörjare så la vi inte alltid så genomtänka förslag (motioner) även om avsikten var god.
Genom åren så lär man sig och idag försöker vi inom partiet lägga förslag som är bra för samhället som helhet och dessutom är både praktiskt och ekonomiskt genomförbara.  

Men tyvärr så har insikten sjunkit in att det spelar ingen roll hur bra och genomförbara förslag vi än lägger, den styrande majoriteten säger alltid nej till våra förslag även om de går i linje med folkviljan och deras egen politik, det viktigaste är att alltid säga NEJ till våra förslag!

”Nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är”

Någon sa till mig att i grundkursen för socialdemokrater så lär man ut att man ALLTID skall säga nej till oppositionens förslag oavsett hur bra de än är, börjar tro på detta.

Under våra snart nio år så har man sagt nej till ALLA förslag som kommer ifrån oss och övrig opposition!
Efter valet 2022 under de ca tre veckor vi var med som stödparti till ett M, KD och L styre så pratade vi och den nya ledningen om att vi minsann skulle vara annorlunda, vi skulle släppa igenom bra förslag även om de kom ifrån oppositionen.

Men så vände det och M gick ihop med S och MP.

(Annonslänk)

För att M skulle låta S behålla makten så skrevs ett avtal dem emellan, moderaterna fick igenom några krav, men uppenbart är att Moderaterna även skrivit under på Socialdemokraternas ”Bommersvik doktrin” om att fortsatt säga nej till allt från oppositionen oavsett vad folkviljan säger. 

Ett tydligt bevis på detta är det senaste mötet i Mölnbo-Vårdinge kommundelsnämnd, Realistpartiet har lagt två förslag, dels om en offentlig wc med vattenpost intill Mölnbo C som behövs för att Sörmlands leden passerar där, folk vill gå på toaletten och fylla på sina vattendunkar, det gör man nu på Abbes Pizzeria som tvingas bli en servicestation mot sin vilja. Vi föreslog även ett vård, omsorg och äldreboende i kommundelen, vår Bo Folcker har samlat nära 800 namnunderskrifter i kommundelen, motsvarande över halva befolkningen har skrivit under på att de VILL ha boendet!  

”Som folkvald skall man tjäna folket, det skall gå före partiprestige”

När dessa två punkter togs upp på mötet så var V, KD, SD, L och C positiva till RP:s förslag, men de styrande partierna S, M och MP röstade NEJ – Så förslagen gick inte igenom!  

Som folkvald skall man tjäna folket och representera folkviljan och göra det bästa man kan för folket, det skall gå före partiprestige! 

Men för S, MP och numera även M är det viktigare att konsekvent säga NEJ till Realistpartiets alla förslag även om ett nej går helt emot folkviljan, målet är att alltid säga nej till alla förslag som inte kommer ifrån en själv.  Ett solklart svek mot väljarna och demokratin!

Realistpartiet kommer att fortsätta kämpa för folket, och försätta säga JA till bra förslag, oavsett vilket parti som lägger dem! 

Realistpartiets fullmäktigegrupp 

Joakim Granberg
Lars Göran Jonsson
Simon Isso
Marcus Haavisto
Anna Furberg

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2023 10:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:15

Restaurang utsatt för ”smash and grab”-försök

Polis

Arkivbild

Natten mot onsdag inträffade ett ”smash and grab”-försök i Nykvarn. Flera polispatruller deltog i sökandet efter att gärningspersonerna hade flytt från platsen till fots.

Klockan 02:11  inträffade en dramatisk händelse när ett fordon körde in i en restaurang i Nykvarn.

-Polisens bedömning av händelsen är att det inte rör sig om en trafikolycka, utan syftet har varit att ta sig in i restaurangen för att stjäla, skriver polisen på sin hemsida.

Enligt polisens uppgifter utlöstes ett inbrottslarm samtidigt som flera vittnen rapporterade att två misstänkta gärningspersoner hade använt sig av en ”smash and grab”-metod. Taktik innebar att de körde en bil rakt in i restaurangens lokaler för att komma åt värdefulla tillgångar.

Polisen agerade snabbt, och flera patruller ryckte ut för att söka efter de flyende gärningspersonerna. Under sökandet genomfördes kontroller av ett par personer, och flera vittnen hördes för att samla in mer information om händelsen.

Ingen misstänkt person är för närvarande gripen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 13:22
Senast uppdaterad: 26 juli 2023 13:22

INSÄNDARE: Fördömer starkt koranbränningarna

0EDF4B41-038D-4EA3-9FDE-535B827429C5

Högerextremistern Rasmus Paludan och Salwan Momika från Järna. Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd 

Jag vill med dessa rader visa ett starkt fördömande och avståndstagande från koranbränningarna. Dessa handlingar är inget annat än att skapa motsättningar grupper emellan och ge fog till extremister att utvidga dessa motsättningar och fördomar ännu mer.

Jag har stor respekt för yttrandefriheten och självklart ska vi värna om det, men man kan inte dölja sig genom yttrandefriheten och kränka andra människor. Det är inget annat än hets mot folkgrupp.

Att bränna heliga skrifter är en handling som är ”hets mot folkgrupp snarare än yttrandefrihet”.

Regeringen snarast bör komma med en förordning som reglerar dessa kränkande handlingar tills man ser över lagen och regelverket utan att behöva angripa yttrandefriheten.

Jag, som kristen svensk assyrier/syrian och f.d. Riksdagsledamot tar starkt avstånd från koranbränningarna och fördömer dessa handlingar som riktar sig mot alla grupper som har en viss tro oavsett vilken tro det handlar om.

Extremism och fanatism skall bekämpas oavsett om det kommer från höger, vänster, muslim eller kristen. Vi ska sträva efter en mosaik för att få en bättre värld där alla lever med respekt, i fred, sida vid sida oavsett tro och bakgrund.

Yilmaz Kerimo,
Fd Riksdagsledamot

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juli 2023 11:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors