Företag i fokus:

Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

35702C01-1371-455C-A17D-4EEE79002B59

Foto/Pressbild: Alexander Isa/Liza Simonsson

Telge AB:s styrelse har godkänt Fortums bud om att förvärva Telge Energi för cirka 450 miljoner kronor. – Det är nu rätt tid att låta en ny ägare ta över stafettpinnen och vi är stolta över att kunna lämna över ett välskött Telge Energi, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och styrelseordförande Telge AB. 

Telge Energi är en av de tio största elhandlarna i Sverige med cirka 150 000 kunder, främst hushåll. Nu har Södertälje kommun godkänt ett bud från Fortum som är ett ledande ­bolag inom ren energi som erbjuder många olika tjänster både för privat­per­soner och företag.

– Vi ser att en ägare med fullt fokus på elhandeln skulle vara det bästa för Telge Energi framåt. Fortum är en av Nordens ledande aktörer och med deras stöd får Telge Energi goda möjligheter att utveckla sitt koncept inom framtidens energiförsörjning, säger Jörgen Austler, tf vd för Telge AB och koncernchef i ett pressmeddelande.  

Genom förvärvet stärker Fortum sin position och blir därmed Sveriges största leverantör av energilösningar.

– Genom att dra nytta av de synergier som finns mellan Fortum och Telge Energi kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, till förmån för alla våra kunder, vilket är något jag ser mycket fram emot, säger Mikael Rönnblad, chef för Fortums leverans av energilösningar. 

Enligt Rosenberg (M) kräver Telge Energi betydande investeringar för att möta Södertäljes tillväxt. Genom försäljningen kommer resurser att frigöras för att fokusera på kärnverksamheten. Beslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 16 juni och därefter av kommunfullmäktige den 19 juni.

– För våra medarbetare löper arbetet på som vanligt och våra kunder kan vänta sig samma goda service som idag, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 12:11
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 12:11

INSÄNDARE: Vi vill börja skoldagen senare!

AFA6DB3C-0930-4D45-B5D0-82FE05FA0F83

Isabelle Sjödin, 11, och Victoria Kolli, 10. Foto: Privta

Vi är två barn på 10/11 årsåldern som vill börja skolan senare. Vi behöver mer sömn. I Finland börjar de nio och slutar klockan tre för att få mer sömn.

Sedan 2019 har barnen i Finland börjat från klockan nio till 15 alla dagar. Eftersom barn och tonåringar har ett annat sömnmönster än vuxna gör den senare skolstarten att de är mer utsövda och får lättare att koncentrera sig, är tanken enligt skolvärlden. Barn och tonåringar behöver mer sömn än vuxna, i genomsnitt 9-11 timmar per natt i åldern 6-12 år.

”Gynnar både undervisningen och familjepusslet”

I Finland har dem bättre resultat i skolan och vi tror det är för att dem börjar senare och får mer sömn på de sättet. Våra rutiner inom sömnen är att vi lägger oss 21.00-21.30 och somnar ungefär mellan 22.30 och 00.00 och vaknar klockan 07.00. Det blir inte så mycket sömn. 

Sömnforskare skriver i svenska YLE: En skoldag som alltid börjar tidigast klockan 9 skulle gynna både undervisningen och familjepusslet. Vi tycker att Skolverket borde tänka på det!

Victoria Kolli, 10 år
Isabelle Sjödin, 11 år

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 18:43
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Flydde till Libanon – döms nu till fängelse i Sverige

Pass

Foto: Alexander Isa/Pexels

En 26-årig man från Södertälje som varit gömd i Libanon i över två år har överlämnats till Sverige. Nu döms han till över 6 år i fängelse för grovt vapenbrott och narkotikabrott.

En känd gängkriminell som varit gömd i Libanon i över två år överlämnades till Sverige i början av december och åtalades efter årsskiftet. Han flydde från landet efter polisen misstänkt honom för att ha förvarat vapen, sprängmedel och narkotika i en lägenhet i under 2021.

I november 2021 sågs mannen lämna en lägenhetsport i Ronna och kort därefter hittade polisen en kastad nyckel som ledde dem till den lägenheten i samma port som mannen gick ut i från. Vid razzian i bostaden hittades bland annat över 2 kilo kokain, två pistoler, en Kalashnikov, elsprängkapslar och dynamitstavar.

Efter att polisen gjorde sin upptäckt i bostaden flydde både den 26-årige mannen och en 52-årig man som hyrde lägenheten i andra hand till Libanon och efterlystes internationellt av polisen. 52-åringen återvände några veckor senare till Sverige och greps på Arlanda, åtalades, men friades under sommaren 2022. Däremot har åklagaren överklagat den firande domen och kommer under våren att prövas av hovrätten.

Den yngre mannen förblev i Libanon i cirka två år innan han slutligen överlämnades till Sverige. 26-åringen, som sedan tidigare är känd för polisen och kopplas till det kriminella nätverket i Ronna, döms nu i tingsrätten till 6 år och fyra månaders fängelse trots sitt förnekande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 13:18
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors