Företag i fokus:

Kommunen säljer Telge Energi för 450 miljoner kronor

35702C01-1371-455C-A17D-4EEE79002B59

Foto/Pressbild: Alexander Isa/Liza Simonsson

Telge AB:s styrelse har godkänt Fortums bud om att förvärva Telge Energi för cirka 450 miljoner kronor. – Det är nu rätt tid att låta en ny ägare ta över stafettpinnen och vi är stolta över att kunna lämna över ett välskött Telge Energi, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och styrelseordförande Telge AB. 

Telge Energi är en av de tio största elhandlarna i Sverige med cirka 150 000 kunder, främst hushåll. Nu har Södertälje kommun godkänt ett bud från Fortum som är ett ledande ­bolag inom ren energi som erbjuder många olika tjänster både för privat­per­soner och företag.

– Vi ser att en ägare med fullt fokus på elhandeln skulle vara det bästa för Telge Energi framåt. Fortum är en av Nordens ledande aktörer och med deras stöd får Telge Energi goda möjligheter att utveckla sitt koncept inom framtidens energiförsörjning, säger Jörgen Austler, tf vd för Telge AB och koncernchef i ett pressmeddelande.  

Genom förvärvet stärker Fortum sin position och blir därmed Sveriges största leverantör av energilösningar.

– Genom att dra nytta av de synergier som finns mellan Fortum och Telge Energi kommer möjligheten att utveckla nya tjänster och lösningar öka, till förmån för alla våra kunder, vilket är något jag ser mycket fram emot, säger Mikael Rönnblad, chef för Fortums leverans av energilösningar. 

Enligt Rosenberg (M) kräver Telge Energi betydande investeringar för att möta Södertäljes tillväxt. Genom försäljningen kommer resurser att frigöras för att fokusera på kärnverksamheten. Beslutet kommer att behandlas av kommunstyrelsen den 16 juni och därefter av kommunfullmäktige den 19 juni.

– För våra medarbetare löper arbetet på som vanligt och våra kunder kan vänta sig samma goda service som idag, säger Niklas Holberg, VD Telge Energi.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 12:11
Senast uppdaterad: 7 juni 2023 12:11

Priserna på bostadsrätter oförändrade i Södertälje

Nycklar-Foto-unsplash

Maria Ziegler, Unsplash

Priserna på bostadsrätter står i stort sett stilla i Södertälje kommun. Medelpriset på de på försäljningarna under de senaste tre månaderna låg på samma nivå som för tre månader sedan.

I hela Stockholms län däremot sjunker priserna på bostadsrätter. I hela länet noterades en prisnedgång på 1 procent. Det visar ny statistik från Svensk Mäklarstatistik som Newsworthy har analyserat.

Priserna på bostadsrätter sjunker i 75 av landets kommuner, medan de stiger i 36 (i merparten av de resterande kommunerna redovisas inga prisförändringsuppgifter på grund av få försäljningar).

(Annonslänk)

Bland kommunerna i Stockholms län sjunker priserna på bostadsrätter i 19 av 25 kommuner (där det redovisats uppgifter om prisutveckling). Störst var minskningen i Salem där priserna sjönk med 13 procent. I Nynäshamn däremot steg priserna med 11 procent.

Sammanlagt såldes 151 bostadsrätter i Södertälje kommun mellan oktober och december till ett genomsnittligt pris på 1,8 miljoner kronor. I fjol gjordes 148 affärer vid den här tiden på året. I hela Stockholms län såldes 8 795 bostadsrätter för i snitt 4,0 miljoner kronor.

Priserna på villor minskar något 
Villapriserna har gått ner i Södertälje kommun. Medelpriset på försäljningarna under de senaste tre månaderna visar på en nedgång med 1 procent. Även i hela Stockholms län sjunker villapriserna. I hela länet noterades en prisnedgång på 3 procent.


Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 21 januari 2024 02:18

Efter slopad bonus: Laddbara bilar minskar i Södertälje

Elbil laddbil ladda PxHere

Foto: PxHere

Elbilar och laddhybrider har ökat i försäljning de senaste åren, men under fjärde kvartalet minskade de laddbara bilarnas andel av nyregistreringarna i Södertälje kommun. Den slopade elbilsbonusen får elektrifieringen att stanna av. 

Under fjärde kvartalet 2023 var  60 procent av alla nyregistrerade personbilar i Södertälje laddbara (sammanlagt registrerades 3 262 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (40 procent av alla). 

Fossildrivna bilar utgjorde 39 procent av nyregistreringarna, då räknas även elhybrider som fossilbilar.

Graf: Antal nyregistrerade fordon per drivmedel

 

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Under 2023 fortsatte utvecklingen, även om ökningstakten har mattats av. 

I Södertälje var andelen laddbara bilar under fjärde kvartalet också lägre än under tredje kvartalet 2023 då rekordet hittills noterades (67 procent).

Avstannad elektrifiering
I november 2022 slopade regeringen med kort varsel elbilsbonuen. På grund av långa leveranstider har det dröjt innan effekterna av regeländringen börjat synas i statistiken.

Sett till hela 2023 ökade andelen elbilar något jämfört med 2022 i landet i stort, men en skillnad jämfört med tidigare är att det framför allt är företag som driver utvecklingen, snarare än privatpersioner. Konjunkturläget och den slopade bonusen gör att betydligt färre privatpersoner köper nya elbilar, skriver branschorganisationen Mobility Sweden i ett pressmeddelande. De förutspår en minskad elektrifieringstakt under 2024.

En annan trend är att laddhybriderna är på fortsatt nedgång. I Södertälje registrerades det under det senaste kvartalet 1 300 elbilar och 659 laddhybrider.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 21 januari 2024 02:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors