Företag i fokus:

Nationaldagen firades stort på Torekällberget

5E828CA4-AA83-4281-912A-7BA101C42DBF

Foto: Helen Shabo

Torekällberget bjöd på en heldag fylld med aktiviteter för alla, från barn till vuxna.

Nya svenska medborgare fick sitt medborgarskap/uppehållstillståndsceremoni, musik av Kulturskolan, svenska flaggan hissas, Södertälje Kammarkör och även nationalsången sjöngs dagen till ära. Södertäljebasketprofilen, Nina Baresso, höll i taktpinnen och var dagens nationaldagstalare.

Dagen till ära, Sveriges nationaldag, den 6 juni är en dag värd att hyllas. Låt oss ta denna dag och ära den till vårt älskade Sverige som tillåter människan leva fritt, uttrycka sig fritt, rätt till sjukvård, rätt till skolgång och utbildning. Sverige som tagit emot hundratals människor på flykt med öppna armar och skapat en plats för dem att starta ett liv på. Torekällberget är redan en plats som många barnfamiljer besöker ofta för att hälsa på djuren men också uppleva kulturen, naturen och få ta del av den historia som bevarats än idag.

Väl på plats fanns även försvarsmakten i sina ståtliga uniformer, med vapen hängandes runtom halsen ståendes bredvid sina mäktiga fordon. De var inte bara mäktiga, de var utöver det oerhört trevliga och tillmötesgående, samtalade med besökarna samt visade upp sina medtagna redskap.

Boel Godner (S) tillsammans med kommundirektören delar ut årets Sankta Ragnhildsmedaljen till Emelin Oduncu för sina hjältemodiga insatser under 2022. Med motiveringen ”Genom sitt stora personliga engagemang mot fördomar och hedersrelaterat förtryck har Emelin Oduncu visat stort mod genom att tala om frågor som är svåra att tala om i Södertälje”.

Väl på plats att ta emot medaljen är ingen mindre är Emelins son Bobby Oduncu som å Emelins vägnar tackar för priset och säger några välmenande ord ”Min mamma är kontaktperson för många, varav många uttryckt att de önskar att hon var deras mamma. Min mamma har då sagt nej det gör du inte, du har världens bästa mamma, jag behöver bara prata med din mamma. Genom att prata med varandra och lyfta tunga känsliga ämnen kan vi nå fler människor och göra en skillnad tillsammans”.

Södertälje bjöd på en massa skoj, festligheter, godsaker, härliga minnen och även vädret var på sitt bästa humör. Det vart ett fantastiskt firande av den svenska nationaldagen. Som du förtjänar det, vårt underbara Södertälje.

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 21:25

Filminspelning på populära platsen i Södertälje

05FC55DC-1ADD-40F8-985D-AA51545296F5

Foto: Alexander Isa

Södertälje blev under onsdagen scenen för en spännande filminspelning där snöscotrar och snökanoner inkluderades. Detaljer kring projektet hålls hemliga, men spekulationer och närvaron av kända mediehus antyder en stor produktion.

Under onsdagen förvandlades Ragnhilsborgsbacken i Södertälje till en filmstudio, där ett team av filmare och skådespelare tog över landskapet. Med snöscotrar som susade förbi och snökanoner i full drift, skapades en vinteratmosfär som fångade förbipasserandes intresse.

Ragnhilsborgsbacken togs under en dag över av ett stort filmteam. Foto: Alexander Isa

Detaljer kring produktionen är fortfarande höljda i mystik. Trots närvaron av representanter från bland annat SVT, är uppgifter om filmens innehåll och syfte sparsamma. Enligt uppgifter till Telgenytt kan projektet vara en del av en större satsning för ledande så kallade ”Streamers”.

Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig även Friluftsfrämjandet, som ansvarar för Ragnhilsborgsbackens anläggning. Deras arbete med att hålla en av snökanonerna igång var avgörande för att skapa den rätta vinterkänslan som scenen krävde.

Vad som än spelas in vid Ragnhilsborgsbacken, står det klart att Södertälje än en gång har satt sitt avtryck på den svenska filmkartan.

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 22:42
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 22:42

Larm om singelolycka vid Moraberg

Olycka-raddningstjansten-2

Arkivbild

En singelolycka rapporterades vid Morabergavfarten på onsdagseftermiddagen. Flera räddningsenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

SOS Alarm mottog uppgifter om en singelolycka som inträffade på onsdagseftermiddagen vid Morabergavfarten. Olyckan skedde klockan 17.13, i anslutning till motorvägsavfarterna från E4:an och vidare mot Morabergavfarten. Olyckan ska enligt Trafikverkat haft en liten påverkan trafikflödet i området.

Räddningstjänsten var snabbt på plats för att säkra olycksplatsen och för att se till att trafiken kunde flyta på som vanligt. Deras snabba insats bidrog till att undvika större trafikstörningar och säkerställde att situationen hanterades effektivt.

Enligt de senaste rapporterna finns det i nuläget inga uppgifter om personskador i samband med olyckan. Orsaken till olyckan är fortfarande oklara.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 17:53
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 17:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors