Företag i fokus:

Så vill kommunen förbättra dialogen med företagen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun har tagit initiativ till att förbättra dialogen med företagen och företagsklimatet. Detta genom att införa utbildningen ”Motiverande Samtal”, (MI), för sina medarbetare.

– Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

75 medarbetare har nyligen slutfört utbildningen som fokuserar på att integrera företagarperspektivet i MI, vilket gör satsningen unik i kommunsverige. Metodiken är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola men har inte tidigare tillämpats på detta sätt inom kommunen.

– MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Miljökontoret och socialkontoret har tidigare använt metoden med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i dialogen med företagen, strävar kommunen efter att förbättra företagens upplevelse i kontakten med kommunen och därmed skapa ett bättre företagsklimat.

Utbildningen i MI riktar sig till medarbetare och chefer som arbetar med myndighetsutövning och företagskontakter. I första hand har utbildningen erbjudits till samhällsbyggnadskontoret, miljökontoret, socialkontoret, kontaktcenter och näringslivsavdelningen. Utbildningen omfattar tre heldagar och innehåller teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment i utbildningen var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick lära sig om näringslivet i Södertälje och reflektera kring ansvaret för att skapa ett bra företagsklimat.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 20:41
Senast uppdaterad: 8 juni 2023 20:41

Greps med skarpladdad pistol – Hovrätten fastställer dom

Tingsrätt

Arkivbild

Två maskerade ungdomar greps med skjutvapen i Blombacka förra året och dömdes för grovt vapenbrott och narkotikabrott. Domen överklagades till hovrätten som nu fastställt domen.

Det var den 10 maj 2023 då två maskerade ungdomar påträffades med en skarpladdad halvautomatisk pistol. De ungdomar som greps i Blombacka, en född 2006 och den andra 2007, dömdes för grovt vapenbrott, med bevis som inkluderade detaljerad teknisk analys och vittnesmål i tingsrätten. Domen innefattade även ringa narkotikabrott.

Pojkarna dömdes till sju respektive åtta månaders ungdomsövervakning, en dom som de valde att överklaga till hovrätten. Nu har domstolen granskat överklagandet och beslutat att inte ändra domen som fastställdes av Södertälje tingsrätt.

”Utredningen är i överklagade delar densamma i hovrätten som i tingsrätten. Hovrätten gör inte några andra bedömningar än de som tingsrätten har gjort i fråga om skuld, rubricering och påföljd. Tingsrätten dom ska därför inte ändras.”, skriver hovrätten i beslutet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 00:56

MINGELBILDER v.3 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0016-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.1

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 januari 2024 23:16
Senast uppdaterad: 21 januari 2024 23:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors