Företag i fokus:

Så vill kommunen förbättra dialogen med företagen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun har tagit initiativ till att förbättra dialogen med företagen och företagsklimatet. Detta genom att införa utbildningen ”Motiverande Samtal”, (MI), för sina medarbetare.

– Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

75 medarbetare har nyligen slutfört utbildningen som fokuserar på att integrera företagarperspektivet i MI, vilket gör satsningen unik i kommunsverige. Metodiken är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola men har inte tidigare tillämpats på detta sätt inom kommunen.

– MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Miljökontoret och socialkontoret har tidigare använt metoden med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i dialogen med företagen, strävar kommunen efter att förbättra företagens upplevelse i kontakten med kommunen och därmed skapa ett bättre företagsklimat.

Utbildningen i MI riktar sig till medarbetare och chefer som arbetar med myndighetsutövning och företagskontakter. I första hand har utbildningen erbjudits till samhällsbyggnadskontoret, miljökontoret, socialkontoret, kontaktcenter och näringslivsavdelningen. Utbildningen omfattar tre heldagar och innehåller teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment i utbildningen var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick lära sig om näringslivet i Södertälje och reflektera kring ansvaret för att skapa ett bra företagsklimat.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 20:41
Senast uppdaterad: 8 juni 2023 20:41

Vägen vid Östertälje stängs av för all trafik

vag-avstangd-ostertale-webb-1200-1

Bild: Södertälje kommun

En vägsträcka i Östertälje kommer att stängas av för all trafik under natten mellan den 18 och 19 januari, det meddelar Södetälje kommun.

Trafikanter som använder Nynäsvägen vid Östertälje bör planera sina resor noggrant den kommande natten. En del av denna viktiga trafikled kommer att vara helt avstängd för trafik från klockan 23.30 ikväll, den 18 januari, fram till fredagsmorgoen klockan 05.30. Avstängningen berör sträckan mellan Gärtunavägen och Glasbergavägen.

Denna åtgärd har vidtagits för att minimera påverkan på trafiken under arbetet med en viktig infrastrukturell uppgift – en omlastning av en transformator. Genom att utföra arbetet nattetid minskas trafikstörningarna avsevärt.

För att underlätta för trafikanter kommer det att finnas tydlig skyltning för omledning under avstängningstiden. Myndigheterna uppmanar alla trafikanter att följa dessa anvisningar för att säkerställa en smidig trafikflöde och för att upprätthålla säkerheten för såväl trafikanter som arbetarna på plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 16:47
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 16:47

Polis ryckte ut till bostadshus – Två misstänkta för inbrott

2022_02_polis

Arkivbild

Ett inbrott inträffade i ett flerbostadshus i centrala Södertälje, vilket resulterade i att två personer, en man och en kvinna, nu är misstänkta för stöld och brott mot knivlagen.

På torsdagskvällen, klockan 22.32, tillkallades polisen till Nedre Torekällgatan i Södertälje av ett källarinbrott. Boende i området vittnade om en misstänksam situation som ledde till ingripande.

Enligt uppgifter sågs en okänd person ta sig ner i en av fastigheternas källare. Efter att ha hört misstänkt skrammel från källaren, kontaktade de boende omedelbart polisen som snabbt ryckte ut till adressen.

Vid polisens ankomst till platsen påträffades en man i 50-årsåldern och en kvinna i 35-årsåldern i källaren. Dessa två personer, som inte hade någon legitim anledning att befinna sig i fastighetens källare, blev snabbt misstänkta för inbrott.

Utöver misstankarna om stöld, är de båda nu även misstänkta för brott mot knivlagen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 14:36
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 14:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors