Företag i fokus:

Så vill kommunen förbättra dialogen med företagen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun har tagit initiativ till att förbättra dialogen med företagen och företagsklimatet. Detta genom att införa utbildningen ”Motiverande Samtal”, (MI), för sina medarbetare.

– Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

75 medarbetare har nyligen slutfört utbildningen som fokuserar på att integrera företagarperspektivet i MI, vilket gör satsningen unik i kommunsverige. Metodiken är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola men har inte tidigare tillämpats på detta sätt inom kommunen.

– MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Miljökontoret och socialkontoret har tidigare använt metoden med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i dialogen med företagen, strävar kommunen efter att förbättra företagens upplevelse i kontakten med kommunen och därmed skapa ett bättre företagsklimat.

Utbildningen i MI riktar sig till medarbetare och chefer som arbetar med myndighetsutövning och företagskontakter. I första hand har utbildningen erbjudits till samhällsbyggnadskontoret, miljökontoret, socialkontoret, kontaktcenter och näringslivsavdelningen. Utbildningen omfattar tre heldagar och innehåller teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment i utbildningen var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick lära sig om näringslivet i Södertälje och reflektera kring ansvaret för att skapa ett bra företagsklimat.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 20:41
Senast uppdaterad: 8 juni 2023 20:41

46-åring dömd till fängelse för guldsmedsbedrägeri

Gold-Cc

Foto: Cc

Efter en polisinsats mot en guldsmedsbutik i Södertälje döms butiksägarens son till nästan 3 års fängelse för grovt bedrägeri och andra brott.

I januari 2020 slog polisen till mot en guldsmedsbutik i Lunagallerian efter att flera kunder anmält att de inte fått tillbaka sina smycken efter reparation. Under utredningen anhölls och häktades butiksinnehavarens son, och en husrannsakan genomfördes i butiken. Trots att vissa smycken hittades på platsen och andra i olika pantbanker, förblev de flesta smycken försvunna.

Åtalet omfattade över 100 åtalspunkter mot sonen, en 46-årig man, och två ytterligare män och inkluderar flera anklagelser.

Ägarsonen, som hade hand om smyckena i affären, döms i tingsrätten till 2 år och 7 månaders fängelse för grovt bedrägeri, grov förskingring och grovt bokföringsbrott. En 50-årig man från Huddinge döms till villkorlig dom för 12 fall av häleri i samband med pantsättning av stulet guld. Den tredje tilltalade, en man från Danderyd, frias då det inte kunde bevisas att han varit medveten om att smyckena varit åtkomna genom brott.

Domen mot sonen i ägarfamiljen, som föll på onsdagen, förpliktar honom att betala ett skadestånd på närmare 1 miljon kronor till de drabbade kunderna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 22:07

SENASTE NYTT: Regionen river avtalet med mottagningen

IMG_8057-scaled

Foto: Alexander Isa

Avtalet med öronmottagningen i Södertälje sägs upp med omedelbar verkan. Det meddelade Region Stockholm under onsdagen efter särskild granskning under 2023.

Avtalsutskottet i Region Stockholm meddelade idag, den 17 januari, ett viktigt beslut om uppsägning av avtal enligt LOV med två specialiserade vårdgivare. Beslutet, som träder i kraft omedelbart, påverkar Eliva Clinic AB, en leverantör av specialiserad gynekologisk vård, och Öroncenter Södertälje, som erbjuder tjänster inom öron-näsa-halssjukvård sedan 2013.

Uppsägningen av Öroncenter i Södertälje beror på hälso- och sjukvårdsförvaltningens minskade förtroende för vårdgivarens förmåga att uppfylla kraven i vårdavtalet. Patienterna från Öroncenter hänvisas nu till andra öron-näsa-halsmottagningar inom regionen, där det finns tillräcklig kapacitet att ta emot dem.

Öron- näs- och halsmottagningen i Södertälje förlorar avtalet med Region Stockholm. Foto: Alexander Isa

Även Eliva Clinic AB, som utför aborter och IVF-behandlingar, sägs upp med omedlbar verkan efter en granskning som avslöjade återkommande brister i vårdkvalitet och patientsäkerhet, samt felaktig fakturering.

För att stödja patienter som påverkas av uppsägningen, kommer en telefonlinje att upprättas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen tillsammans med Karolinska universitetssjukhuset.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 17:58
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors