Företag i fokus:

”GÅ MOT ALS: En hyllning till Marianne Eldebrink

Eldebrink

Sofia Eldebrink, Marianne Eldebrink och Bitte Andersson. Foto: Privat.

Marianne Eldebrink, mamma till basketstjärnorna Frida och Elin Eldebrink, gick bort till följd av ALS. Nu hyllas hon av vännerna Bitte Andersson, Anne Johansson hennes samt hennes döttrar på hennes minnesdag genom att anordna en promenad till förmån för kampen mot sjukdomen ALS.

Bitte Andersson och Anne Johansson kommer att arrangera evenemanget ”GÅ MOT ALS” på Södertälje IP den 18/6. Detta initiativ är tillägnat deras vän Marianne Eldebrink, mamma till Elin och Frida i SBBK, som tragiskt avled i ALS för tre år sedan. Det är också en tid att reflektera över alla andra som påverkats av denna fruktansvärda sjukdom.

Marianne Eldebrink, även känd som ”Majsan”var en del av en framgångsrik idrottsfamilj i Södertälje. Hon var gift med spjutkastaren Kenth Eldebrink och tillsammans hade de barnen Elin och Frida, båda framstående spelare i basketlandslaget, samt dottern Sofia. Dessutom var Marianne själv en före detta svensk juniormästare i kulstötning.

Majsan samlad med sina döttrar en sista gång, den 13 juli 2018. Foto: Privat.

Hon följde med sina döttrar Elin och Frida på olika landslagsturneringar under de sista åren av sitt liv. Men den 13 juli 2018 valde hon att avsluta sin egen kamp genom att söka hjälp på en dödshjälpsklinik i Schweiz efter att hon hade levt med förlamningssjukdomen sedan 2001. En av hennes stora önskningar var att starta ”GÅ MOT ALS” i Södertälje, vilket vännen Bitte Andersson tillsammans med döttrarna tog tag i.

Innan Marianne gick bort, genomförde hon själv två promenader i Södertälje och lyckades samla in cirka 350.000 kr till forskningen om ALS.

De första åren arrangerades promenaden runt Scaniasjön, men på grund av coronapandemin har människor kunnat delta var de än befinner sig genom att bidra med en startavgift på 100 kr. I år kommer evenemanget att äga rum på Södertälje IP, som var Mariannes hemmabana när hon var aktiv kulstötare i Södertälje IF på 70-80-talet.

Stöd har även kommit från SBBK och SSK, som hjälper till med att marknadsföra evenemanget. Under promenaden kommer deltagarna att kunna njuta av en fikapaus utanför Täljehallen, där fikat säljs till självkostnadspris och intäkterna går till forskningen. ICA Maxi Vasa och In Cup har generöst bidragit med att ordna fikat till evenemanget.

Promenaden inleds klockan 11:30, söndagen den 18 juni, på Södertälje IP.

Sofia, Majsan och Bitte Andersson. Bilden tagen från första promenaden som arrangerades. Foto: Privat

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 13:11

INSÄNDARE: Vi vill börja skoldagen senare!

AFA6DB3C-0930-4D45-B5D0-82FE05FA0F83

Isabelle Sjödin, 11, och Victoria Kolli, 10. Foto: Privta

Vi är två barn på 10/11 årsåldern som vill börja skolan senare. Vi behöver mer sömn. I Finland börjar de nio och slutar klockan tre för att få mer sömn.

Sedan 2019 har barnen i Finland börjat från klockan nio till 15 alla dagar. Eftersom barn och tonåringar har ett annat sömnmönster än vuxna gör den senare skolstarten att de är mer utsövda och får lättare att koncentrera sig, är tanken enligt skolvärlden. Barn och tonåringar behöver mer sömn än vuxna, i genomsnitt 9-11 timmar per natt i åldern 6-12 år.

”Gynnar både undervisningen och familjepusslet”

I Finland har dem bättre resultat i skolan och vi tror det är för att dem börjar senare och får mer sömn på de sättet. Våra rutiner inom sömnen är att vi lägger oss 21.00-21.30 och somnar ungefär mellan 22.30 och 00.00 och vaknar klockan 07.00. Det blir inte så mycket sömn. 

Sömnforskare skriver i svenska YLE: En skoldag som alltid börjar tidigast klockan 9 skulle gynna både undervisningen och familjepusslet. Vi tycker att Skolverket borde tänka på det!

Victoria Kolli, 10 år
Isabelle Sjödin, 11 år

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 18:43
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Flydde till Libanon – döms nu till fängelse i Sverige

Pass

Foto: Alexander Isa/Pexels

En 26-årig man från Södertälje som varit gömd i Libanon i över två år har överlämnats till Sverige. Nu döms han till över 6 år i fängelse för grovt vapenbrott och narkotikabrott.

En känd gängkriminell som varit gömd i Libanon i över två år överlämnades till Sverige i början av december och åtalades efter årsskiftet. Han flydde från landet efter polisen misstänkt honom för att ha förvarat vapen, sprängmedel och narkotika i en lägenhet i under 2021.

I november 2021 sågs mannen lämna en lägenhetsport i Ronna och kort därefter hittade polisen en kastad nyckel som ledde dem till den lägenheten i samma port som mannen gick ut i från. Vid razzian i bostaden hittades bland annat över 2 kilo kokain, två pistoler, en Kalashnikov, elsprängkapslar och dynamitstavar.

Efter att polisen gjorde sin upptäckt i bostaden flydde både den 26-årige mannen och en 52-årig man som hyrde lägenheten i andra hand till Libanon och efterlystes internationellt av polisen. 52-åringen återvände några veckor senare till Sverige och greps på Arlanda, åtalades, men friades under sommaren 2022. Däremot har åklagaren överklagat den firande domen och kommer under våren att prövas av hovrätten.

Den yngre mannen förblev i Libanon i cirka två år innan han slutligen överlämnades till Sverige. 26-åringen, som sedan tidigare är känd för polisen och kopplas till det kriminella nätverket i Ronna, döms nu i tingsrätten till 6 år och fyra månaders fängelse trots sitt förnekande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 13:18
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors