Företag i fokus:

”GÅ MOT ALS: En hyllning till Marianne Eldebrink

Eldebrink

Sofia Eldebrink, Marianne Eldebrink och Bitte Andersson. Foto: Privat.

Marianne Eldebrink, mamma till basketstjärnorna Frida och Elin Eldebrink, gick bort till följd av ALS. Nu hyllas hon av vännerna Bitte Andersson, Anne Johansson hennes samt hennes döttrar på hennes minnesdag genom att anordna en promenad till förmån för kampen mot sjukdomen ALS.

Bitte Andersson och Anne Johansson kommer att arrangera evenemanget ”GÅ MOT ALS” på Södertälje IP den 18/6. Detta initiativ är tillägnat deras vän Marianne Eldebrink, mamma till Elin och Frida i SBBK, som tragiskt avled i ALS för tre år sedan. Det är också en tid att reflektera över alla andra som påverkats av denna fruktansvärda sjukdom.

Marianne Eldebrink, även känd som ”Majsan”var en del av en framgångsrik idrottsfamilj i Södertälje. Hon var gift med spjutkastaren Kenth Eldebrink och tillsammans hade de barnen Elin och Frida, båda framstående spelare i basketlandslaget, samt dottern Sofia. Dessutom var Marianne själv en före detta svensk juniormästare i kulstötning.

Majsan samlad med sina döttrar en sista gång, den 13 juli 2018. Foto: Privat.

Hon följde med sina döttrar Elin och Frida på olika landslagsturneringar under de sista åren av sitt liv. Men den 13 juli 2018 valde hon att avsluta sin egen kamp genom att söka hjälp på en dödshjälpsklinik i Schweiz efter att hon hade levt med förlamningssjukdomen sedan 2001. En av hennes stora önskningar var att starta ”GÅ MOT ALS” i Södertälje, vilket vännen Bitte Andersson tillsammans med döttrarna tog tag i.

Innan Marianne gick bort, genomförde hon själv två promenader i Södertälje och lyckades samla in cirka 350.000 kr till forskningen om ALS.

De första åren arrangerades promenaden runt Scaniasjön, men på grund av coronapandemin har människor kunnat delta var de än befinner sig genom att bidra med en startavgift på 100 kr. I år kommer evenemanget att äga rum på Södertälje IP, som var Mariannes hemmabana när hon var aktiv kulstötare i Södertälje IF på 70-80-talet.

Stöd har även kommit från SBBK och SSK, som hjälper till med att marknadsföra evenemanget. Under promenaden kommer deltagarna att kunna njuta av en fikapaus utanför Täljehallen, där fikat säljs till självkostnadspris och intäkterna går till forskningen. ICA Maxi Vasa och In Cup har generöst bidragit med att ordna fikat till evenemanget.

Promenaden inleds klockan 11:30, söndagen den 18 juni, på Södertälje IP.

Sofia, Majsan och Bitte Andersson. Bilden tagen från första promenaden som arrangerades. Foto: Privat

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 13:11

Stor hybridbussorder för Scania från Kanarieöarna

98094475570bbd4b_org (1)

Foto: Scania

Scania har landat en omfattande order på 231 hybridbussar från ett bolag på Kanarieöarna. Detta markerar en av de största hybridflottorna i spanskt och portugisiskt kollektivtrafik.

Scania har säkrat en betydande order från Transportes Interurbanos de Tenerife (TITSA), som driver den offentliga busstrafiken på Teneriffa. Denna order består av 231 bussar, varav 173 är hybridelektriska, vilket gör TITSA till en av de största ägarna av hybridbussflottor bland spanska och portugisiska kollektivtrafikoperatörer.

TITSA har en långvarig relation med Scania, med mer än 60% av sin nuvarande flotta av 600 bussar tillverkade av det svenska företaget. Denna nya investering kommer att öka TITSA:s totala antal elhybridbussar till 291, vilket visar på en stark satsning mot hållbarhet och miljövänlig transport.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

– Scania är den leverantör som bäst motsvarar våra behov. Vi värdesätter en kombination av olika faktorer som fordonskvalitet, tillgänglighet, personlig service och underhållskontrakt som ger sinnesro. Dessutom går bränslebesparingarna som dessa fordon erbjuder hand i hand med vårt engagemang för hållbarhet och miljö, säger Pedro Gómez, teknisk direktör på TITSA i ett pressutskick.

TITSA, som årligen transporterar över 60 miljoner passagerare och täcker över 35 miljoner kilometer med sina 180 busslinjer, understryker med detta köp sitt engagemang för miljövänliga transporter. Alberto Linares, Scanias kommersiella chef för buss, industrimotorer och hållbarhet, prisar TITSA:s initiativ och bekräftar att de nya bussarna kommer med en fyraårig garanti, medan batterierna är garanterade i sju år.

Leveransen av bussarna är planerad att ske över två år, med 135 enheter under 2024 och de återstående 96 under 2025. Castrosua, ett spanskt karossföretag, kommer att ansvara för karosserna på samtliga Scania-chassier i denna order.

– För Scania är hållbarhet ett av våra grundläggande värden, liksom att minska vårt koldioxidavtryck och att ta hand om miljön i allmänhet. Då är det oerhört tillfredsställande att företag i allt högre grad tar hänsyn till dessa aspekter och att organisationer som TITSA väljer hållbara transporter, säger Alberto Linares, kommersiell chef för buss, industrimotorer och hållbarhet inom Scania Ibéricas.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 24 januari 2024 03:26

Bakgrundskontrollerna: Regeringen tillsätter utredning

Södertälje kommun

Arkivbild

Under hösten avslöjades kommunlednings med att bryta mot lagstiftningen i samband med att bakgrundskontroller. Inom kort förväntas Regeringen inleda en utredning som syftar till att möjliggöra bakgrundskontroller för samtliga kommunanställda.

– Vi tar ett första offensivt steg. Det kommer att följas av fler, sa Gunnar Strömmer (M) i riksdagen.

Kontrollerna, på initiativ av Boel Godner och Elof Hansjons(S), har sedan tidigare kritiserats av både anställda och facket som har inlett en tvist med Södertälje kommun. Även flera anmälningar upprättades till Justitieombudsmannen som beslutade att rikta allvarlig kritik mot kommunledningen som bröt mot mot grundlagen och Europakonventionen.

Kort efter JO:s besked meddelade stadsdirektören att samtliga bakgrundskontroller stoppades. Men under kommunstyrelsens sammanträde i december meddelades att kontrollerna återupptas, men endast i samband med nyrekryteringar.

Regeringen tillsätter utredning för att möjliggöra bakgrundskontroller för samtliga kommunanställda.
Saken togs upp efter ett initiativ av den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Ludvig Aspling, som frågade justitieministern, Gunnar Strömmer, om nödvändiga lagändringar för att möjliggöra bakgrundskontroller.

Gunnar Strömmer (M). Pressbild

– Vi vill sätta en utredning på fötter så snart det bara går, som dessutom med ett tydligt avgränsat uppdrag kan komma framåt skyndsamt för att hantera kommunernas situation, sade Strömmer.

Han har belyst att den kommande utredningen inte bara kommer att fokusera på Södertälje utan även på andra kommuners behov när det gäller bakgrundskontroller. En annan aspekt som diskuteras är om det bör räcka med att endast använda belastningsregister eller om det finns behov av att inkludera ytterligare kontroller. Strömmer anser att det kan vara motiverat att ta ett bredare grepp, men detaljerna kring hur gränserna ska dras måste utredaren fastställa och föreslå.

Utredningen kommer även att överväga om bakgrundskontroller endast ska begränsas till brottslighet eller inkludera annan relevant information om personers bakgrund.

– Det är klart att det även finns annan information om människors bakgrund som är relevant i en sådan prövning. Exakt hur dessa snitt ska dras återkommer vi till i direktiven, sa Gunnar Strömmar i Riksdagen.

Läs även: Kommunen avslöjas för att bryta mot lagen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 januari 2024 17:42
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 17:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors