Företag i fokus:

Atillas expanderar i Södertälje – Öppnar nytt i Västergård

DE1ED396-168A-46C3-AF7A-2C076489DA2A

Atillas ägare, Necip Arikan. Foto: Alexander Isa.

En av Södertäljes mest populära restauranger expanderar. Efter över tio framgångsrika år har Atillas utökat sin närvaro i staden genom att öppna ytterligare en restaurang i Västergård som svar på en stark kundförfrågan.

Atillas, som etablerades 2012 i Grusåsen under ägaren Necip Arikan, har blivit välkänt för Södertäljeborna. Den karaktäristiska hörnlokalen vid korsningen Birkavägen och Östergatan har blivit ett känt landmärke och en favoritdestination för många Södertäljebor. Här har Atillas levererat smakrika pizzor, delikatesser och pasta sedan starten.

För två år sedan tog de även över grannlokalen mitt under pågående pandemi för att utöka sitt utbud med kolgrill.

Populära Atillas vid Grusåsen. Erbjuder även kolgrill sedan 2021 Foto: Alexander Isa

– Vi lyssnar på våra gäster. Det fanns under en lång tid en stor efterfrågan på kolgrill, och när vi fick möjligheten att ta över lokalen bredvid tvekade vi inte. Det jobbiga var att vi tog över lokalen 2020, strax innan pandemin slog till, och öppnade kolgrillen 2021. Det var två oerhört tuffa år, inte bara för vår verksamhet, men även för hela svenska folket, säger ägaren Necip Arikan till Telgenytt.

Idag är coronapandemin ett minne blott och samhället har återgått till normala nivåer. För Atillas innebär 2023 nästa stora steg i deras expansionsresa genom att etablera sig i Café Dubais tidigare lokaler i Västergård och erbjuder över sittplaster inomhus och cirka 50 platser utomhus.

Detta är en respons på den starka efterfrågan från kunderna att ha Atillas på den andra sidan av staden.

– Samma sak gäller för etableringen i Västergård, vi lyssnade på våra gäster som önskade att vi fanns på andra sidan klaffbron. I många fall har det blivit för omständigt att besöka oss, då tänker jag på de som bor på den andra sidan av kanalen. Det kommer bli mycket enklare att ta sig till oss nu, och vi är oerhört glada över att kunna uppfylla våra gästers önskan, säger Necip till Telgenytt.

Attilas ägare Necip Arikan plats på i Västergård. Foto: Alexander Isa

Kommer utbudet att vara identiskt med det i Grusåsen?

– Ja, Atillas i Västergård kommer att erbjuda samma variation av rätter som i Grusåsen. Det innebär att kunderna kan fortsätta att njuta av våra välsmakande rätter även i Västergård. Vi på Atillas strävar efter att behålla samma kvalitet och smakupplevelse oavsett var i staden du besöker oss sig.

Varför valde ni att etablera i just Västergård?

– Av flera skäl, men framför anser vi att Västergård är en central del av Södertäljes andra halva samt att lokalen passar våra behov. Dels för att kunna erbjuda snabbare hemleveranser till samt att det är en stor lokal med en stor uteserveringen i söderläge och många lättillgängliga parkeringar i anslutning till verksamheten.

Kan det bli ännu en enhet i Södertälje?

– Det är inte helt omöjligt, säger Necip Arikan leendes och fortsätter. Det tog oss över tio år att ta detta steg, främst för att vi fokuserar på att leverera kvalitet i första hand och inte kvantitet, säger han avslutningsvis.

Populära kolgrillen i Grusåsen. Foto: Alexander Isa

Attilas i Västergård erbjuder en bred meny, precis som enheten i Grusåsen. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Necip Arikan. Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2023 03:15
Senast uppdaterad: 11 juni 2023 21:46

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors