Företag i fokus:

Utomhusbion är tillbaka – Vilka filmer vill du se i sommar?

Utomhusbio

Foto: Alexander Isa

Den populära utomhusbion i centrum med Marentrappan som läkare är tillbaka. Nu har invånarna möjlighet att rösta på vilka filmer de vill se utomhus i sommar.

– Det är fantastiskt att kunna erbjuda detta evenemang helt gratis på en så perfekt plats, och ge alla möjligheten att vara en del av en magisk kväll, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig på Södertälje City.

Den återkommande utomhusbion på Marenplan har blivit en sommartradition som uppskattas av Södertäljeborna. Evenemanget arrangeras av centrumföreningen Södertälje City och förra året lockade det storpublik när filmer som ”Mamma Mia” och ”The Greatest Showman” visades på den stora bioduken. I år är det Telge som står för den första visningen den 22 juli, följt av en visning den 28 juli.

– Telgekoncernen vill bidra till ett tryggare och mer hållbart Södertälje. Det gör vi bland annat genom att sponsra aktiviteter för barn och unga som sport efter skolan, nattvandring, sommarläger och kvällsfotboll. Nu toppar vi det med utomhusbio som alla Södertäljebor kan hänga med på, säger Lenore Johansson, sponsringsansvarig på Telge.

En lista med 9 nominerade titlar har tagits fram där alla som vill kan rösta på sin favoritfilm via Södertälje Citys hemsida. Dessutom har de möjlighet att vinna ett presentkort värt 300 kr i en särskild tävling som arrangeras av föreningen.

Filmvisningarna äger rum i samband med solnedgången, ungefär vid kl. 21:30, och Marentrappan används som läktare för att ge en perfekt utsikt till bioduken. För att skapa en riktig biokänsla kommer det även att finnas foodtrucks på plats som serverar snacks och maträtter som passar bra till en filmkväll under bar himmel. Invånarna i Södertälje kan se fram emot en härlig sommarkväll med gratis bio och gemenskap.

– Det kommer bli en kväll att minnas för oss alla. Nu hoppas jag många går in och röstar, säger Malin Eriksson.

Rösta här

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juni 2023 09:55
Senast uppdaterad: 12 juni 2023 10:37

INSÄNDARE: Vi vill börja skoldagen senare!

AFA6DB3C-0930-4D45-B5D0-82FE05FA0F83

Isabelle Sjödin, 11, och Victoria Kolli, 10. Foto: Privta

Vi är två barn på 10/11 årsåldern som vill börja skolan senare. Vi behöver mer sömn. I Finland börjar de nio och slutar klockan tre för att få mer sömn.

Sedan 2019 har barnen i Finland börjat från klockan nio till 15 alla dagar. Eftersom barn och tonåringar har ett annat sömnmönster än vuxna gör den senare skolstarten att de är mer utsövda och får lättare att koncentrera sig, är tanken enligt skolvärlden. Barn och tonåringar behöver mer sömn än vuxna, i genomsnitt 9-11 timmar per natt i åldern 6-12 år.

”Gynnar både undervisningen och familjepusslet”

I Finland har dem bättre resultat i skolan och vi tror det är för att dem börjar senare och får mer sömn på de sättet. Våra rutiner inom sömnen är att vi lägger oss 21.00-21.30 och somnar ungefär mellan 22.30 och 00.00 och vaknar klockan 07.00. Det blir inte så mycket sömn. 

Sömnforskare skriver i svenska YLE: En skoldag som alltid börjar tidigast klockan 9 skulle gynna både undervisningen och familjepusslet. Vi tycker att Skolverket borde tänka på det!

Victoria Kolli, 10 år
Isabelle Sjödin, 11 år

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 18:43
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Flydde till Libanon – döms nu till fängelse i Sverige

Pass

Foto: Alexander Isa/Pexels

En 26-årig man från Södertälje som varit gömd i Libanon i över två år har överlämnats till Sverige. Nu döms han till över 6 år i fängelse för grovt vapenbrott och narkotikabrott.

En känd gängkriminell som varit gömd i Libanon i över två år överlämnades till Sverige i början av december och åtalades efter årsskiftet. Han flydde från landet efter polisen misstänkt honom för att ha förvarat vapen, sprängmedel och narkotika i en lägenhet i under 2021.

I november 2021 sågs mannen lämna en lägenhetsport i Ronna och kort därefter hittade polisen en kastad nyckel som ledde dem till den lägenheten i samma port som mannen gick ut i från. Vid razzian i bostaden hittades bland annat över 2 kilo kokain, två pistoler, en Kalashnikov, elsprängkapslar och dynamitstavar.

Efter att polisen gjorde sin upptäckt i bostaden flydde både den 26-årige mannen och en 52-årig man som hyrde lägenheten i andra hand till Libanon och efterlystes internationellt av polisen. 52-åringen återvände några veckor senare till Sverige och greps på Arlanda, åtalades, men friades under sommaren 2022. Däremot har åklagaren överklagat den firande domen och kommer under våren att prövas av hovrätten.

Den yngre mannen förblev i Libanon i cirka två år innan han slutligen överlämnades till Sverige. 26-åringen, som sedan tidigare är känd för polisen och kopplas till det kriminella nätverket i Ronna, döms nu i tingsrätten till 6 år och fyra månaders fängelse trots sitt förnekande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 januari 2024 13:18
Senast uppdaterad: 25 januari 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors