Företag i fokus:

Kulturfestival på klassisk mark i Södertälje

Esa Moussa Assyriska

Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF. Foto: Shamash Oyal/Privat

I augusti hyllas Södertäljeborna och Södertäljes historiska och kulturella utveckling de senaste 50 åren genom en tvådagars kulturfestivalen. – Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje, säger Besima Aho, en av initiativtagarna.

Initiativet bakom festivalen HuboTelge kommer från Assyriska föreningen i Södertälje, Assyriska fotbollsföreningen och festivalföreningen HuboTelge. Tillsammans vill de, genom en stor folkfest, stärka barns och ungdomars identitet och öka inkluderingen och gemenskapen i Södertälje.

– Vi vill fira Södertälje och den positiva kraft som finns i samhörigheten bland hela stadens invånare. Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje. Vi liksom våra barn behöver få vara stolta Södertäljebor samtidigt som vi är stolta över vårt rika historiska och kulturella arv. Det gör oss starka både som individer och som samhällsmedborgare, säger Besima Aho.

(Annonslänk)

Kulturfestivalen hålls den 1-2 augusti på den klassiska Bårsta IP där hela området på 5 000 kvadratmeter omvandlas till ett festivalområde med fler aktiviter. Festivalen planeras att inkludera en veteranmatch med gamla AFF-spelare, scenframträdanden, livemusik, utställningar, föreläsningar och andra kulturaktiviteter.

– Allt det här gör vi för att hylla Södertäljes rika idrotts- och kulturliv som för den assyriska minoriteten har spelat en avgörande roll för integrationen i staden och landet. Vi är därför extra glada att det under invigningsdagen kommer att spelas en veteranmatch med gamla AFF spelare. Vi kommer successivt att avslöja vilka spelare som kommer att delta och vilket lag de möter, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF och en av initiativtagarna till festivalen. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:51
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:51

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors