Företag i fokus:

Lärare riskerar varning – Vägrade säga ”hen” till elev

Waldorf-Solviken

Solvikskolan i Järna. Foto: Creative Commons

En lärare på en Waldorfskola i Järna riskerar att få en varning efter att ha vägrat använda pronomenet ”hen” för en ickebinär elev. Skolinspektionen har lämnat ärendet till Lärarnas ansvarsnämnd och anser att läraren visat sig mindre lämplig att bedriva undervisning genom att bryta mot skolans policy.

Den omskrivna läraren, Selma Gamaleldin, blev avskedad från Waldorfskolan Solvikskolan i Järna efter att ha vägrat kalla en elev för ”hen” på begäran av en av föräldrarna. Händelserna, som utspelades under 2020 och 2021, anmäldes till Diskrimineringsombudsmannen (DO) som beslutade att skolan skulle betala 150 000 kronor i diskrimineringsersättning till eleven.

Läraren – som är engagerad i Kristna värdepartiet – har efter händelsen gått ut i media och försvarat sitt agerade med sin tro och menar att det bara finns två biologiska kön och två pronomen kopplade till dem. Efter en utredning har Skolinspektionen föreslagit en varning för läraren och anser att hennes vägran att använda elevens pronomen under en längre period gör henne mindre lämplig som lärare.

– Det handlar i slutändan om en lärare ska tillerkännas grundläggande mänskliga rättigheter, som religionsfrihet och yttrandefrihet. Även om man inte delar lärarens tro eller inställning bör det vara en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, skriver Skandinaviska Människorättsadvokaterna i ett inlägg på Facebook.

Lärarens juridiska ombud ifrågasätter Skolinspektionens beslut och argumenterar för lärarens grundläggande mänskliga rättigheter, såsom religionsfrihet och yttrandefrihet. De menar att detta är en viktig fråga för alla lärare och samhället i stort, oavsett inställning till lärarens tro.

– Det ska även framhållas att det sjuåriga barnet enligt vår klient aldrig själv uttryckt till läraren att det vill bli kallat något annat än sitt biologiska kön, endast vårdnadshavaren har gett uttryck för detta. Barnet självt har inte hörts i tillräcklig utsträckning, vilket kan strida mot Barnkonventionen, skriver lärarens juridiska ombud.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 15:15
Senast uppdaterad: 27 mars 2024 11:05

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors