Företag i fokus:

Nu kan du ladda upp ditt digitala ID-kort i mobilen

Bank-ID

Pressbild: BankID

Nu har BankID lanserat släppt sitt stöd för digitala ID-kort i mobilen. Inom loppet av fem timmar efter lanseringen hade 75 000 personer registrerat sig för den nya tjänsten, enligt Sveriges Radio.

– Vi vill erbjuda smidig och framför allt säker identifiering i fysisk miljö. Det är ett logiskt steg i utvecklingen att förenkla vardagen ytterligare för våra användare, säger Petter Dahl, e-legitimationsexpert på Bank-id, i pressmeddelandet.

För att aktivera det digitala ID-kortet krävs ett giltigt pass eller nationellt ID-kort som skannas med hjälp av en mobiltelefon. ID-kortet i mobilen har samma porträttbild och giltighetstid som de fysiska ID-korten, men var det digitala ID-kortet gäller är inte helt kartlagt. Dock har Postnord och DHL bekräftats att de kommer acceptera BankID:s digitala ID-kort samt att de fungerar som legitimering om man stoppad eller uppmanad av polisen, men accepteras inte vid ansökan eller utlämning av pass.

Den digitala legitimationen är långt ifrån likvärdig med en fysisk legitimation.

För att kunna avläsa QR-koder och digitala ID-kort behöver företag och myndigheter ett avtal med BankID. Detta kan orsaka problem vid restaurangbesök eller andra nöjesaktiviteter som kräver identifikation, om man enbart förlitar sig på BankIDs digitala legitimation.

– Företag och myndigheter väljer om och när de vill acceptera det digitiala ID-kortet. Vi hoppas och tror att många kommer vilja göra det, skriver Bank ID.

Ett exempel på ett företag som för närvarande inte accepterar digital legitimation är Systembolaget. På deras hemsida framgår det att de anser att användningen av e-legitimationer är en relativt oprövad marknad.

– Systembolaget behöver såklart följa med i utvecklingen och vi undersöker därför om eller på vilket sätt vi kan erbjuda våra kunder möjligheten att legitimera sig med dessa samtidigt som vi behöver fortsätta att säkerställa en efterlevnad av våra försäljningsregler, skriver Systembolaget på sin hemsida.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 10:13
Senast uppdaterad: 20 juni 2023 10:13

Södertäljesonens företag omsatte över 100 miljoner – på 15 månader

Malkolm

Malkolm Makdessi-Elias. Foto: Privat.

Den unge och ambitiöse företagaren Malkolm Makdessi-Elias är Södertälje-killen som gjorde en resa från Södertälje till Boston, Harvard, och skapade ett företag som på kort tid omsatt mer än 100 miljoner kronor.

Född och uppvuxen i Södertälje valde han först att flytta till Uppsala för att studera till apotekare och sedan till USA år 2014 för en utbytestermin på Harvard Medical School.

Samma år startade han även en rekryteringsbyrå för farmaceuter när han såg möjligheten att hjälpa sina vänner ut i arbetslivet, samtidigt som företagen kunde dra nytta av ambitiösa, hungriga och arbetsvilliga farmaceuter.

– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en bra första arbetsplats för karriären och utvecklingen, säger Malkolm Makdessi-Elias för Telgenytt.

Med en bakgrund inom forskning, sjukhus och apotek, samt ett affärssinne utöver det vanliga, byggde Malkolm vidare på sin verksamhet.

Vid årsskiftet 2019/2020 startade företaget han, Add Pharma, och fick en lysande start. På kort tid utvecklade han 50 efterfrågade produkter som på bara 15 månader lyckades omsätta över 100 miljoner kronor i försäljning.

– Målsättningen nu är att, tillsammans med våra återförsäljare, fortsätta skala organisationen och bygga vidare på våra starka varumärken Coldzinc, LaktasDuo, OtoDual, GascolDuo och Trinatural för en enklare vardag, säger Malkolm till Telgenytt.

2021-10-18

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 01:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:22

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors