Företag i fokus:

Nu kan du ladda upp ditt digitala ID-kort i mobilen

Bank-ID

Pressbild: BankID

Nu har BankID lanserat släppt sitt stöd för digitala ID-kort i mobilen. Inom loppet av fem timmar efter lanseringen hade 75 000 personer registrerat sig för den nya tjänsten, enligt Sveriges Radio.

– Vi vill erbjuda smidig och framför allt säker identifiering i fysisk miljö. Det är ett logiskt steg i utvecklingen att förenkla vardagen ytterligare för våra användare, säger Petter Dahl, e-legitimationsexpert på Bank-id, i pressmeddelandet.

För att aktivera det digitala ID-kortet krävs ett giltigt pass eller nationellt ID-kort som skannas med hjälp av en mobiltelefon. ID-kortet i mobilen har samma porträttbild och giltighetstid som de fysiska ID-korten, men var det digitala ID-kortet gäller är inte helt kartlagt. Dock har Postnord och DHL bekräftats att de kommer acceptera BankID:s digitala ID-kort samt att de fungerar som legitimering om man stoppad eller uppmanad av polisen, men accepteras inte vid ansökan eller utlämning av pass.

Den digitala legitimationen är långt ifrån likvärdig med en fysisk legitimation.

För att kunna avläsa QR-koder och digitala ID-kort behöver företag och myndigheter ett avtal med BankID. Detta kan orsaka problem vid restaurangbesök eller andra nöjesaktiviteter som kräver identifikation, om man enbart förlitar sig på BankIDs digitala legitimation.

– Företag och myndigheter väljer om och när de vill acceptera det digitiala ID-kortet. Vi hoppas och tror att många kommer vilja göra det, skriver Bank ID.

Ett exempel på ett företag som för närvarande inte accepterar digital legitimation är Systembolaget. På deras hemsida framgår det att de anser att användningen av e-legitimationer är en relativt oprövad marknad.

– Systembolaget behöver såklart följa med i utvecklingen och vi undersöker därför om eller på vilket sätt vi kan erbjuda våra kunder möjligheten att legitimera sig med dessa samtidigt som vi behöver fortsätta att säkerställa en efterlevnad av våra försäljningsregler, skriver Systembolaget på sin hemsida.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 10:13
Senast uppdaterad: 20 juni 2023 10:13

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors