Företag i fokus:

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Södertäljeföretaget firar 45 år – Så fick de sina första kunder

ED2A3CB1-D158-4A86-AE94-7E2F6C0F2BB1

Pirkko-Lisa tillsammans med barnbarnet Josefine Eriksson.

PIMA, ett framstående serviceföretag i Södertälje, stoltserar med att ha varit verksamma i 45 år som en ledande aktör inom service- och lokalvård. Grundat av Matti och Pirkko-Lisa Vihtari, har företaget vuxit till att bli en välrenommerad aktör inom branschen och fortsätter att expandera i Sverige.

– Som den säljare Matti var så fick vi våra första kunder genom att han knackade dörr eller ringde. Till slut började företag och olika kunder kontakta oss för olika tjänster och leveranser, säger Pirkko-Liisa Vihtari. 

Sedan starten, juni 1978, har PIMA utvecklats till ett av Sveriges mest respekterade servicebolag med specialisering inom lokalvård och service. Bolagen PIMA och Städpulsen hade en gemensam omsättning på över 170 miljoner kronor förra året och forsätter kontinuerligt att växa där de levererar rena, säkra och hälsosamma miljöer till sina kunder.

Idag, 45 år senare, är PIMA fortfarne en familjeägd verksamhet, där även andra och tredje generationen är involverad.

– Trots att vi är ett familjeföretag finns alltid ett professionellt förhållningssätt inom företaget. Det finns en värme och gemenskap som jag tror är en stor anledning till att företaget lever vidare 45 år senare, säger barnbarnet och marknadsföraren, Josefine Eriksson.

Pirkko-Liisa utanför huvudkontorets entré i Södertälje. Pressbild

Men Matti och Pirkko-Liisa engagerade inte bara familjemedlemmar utan skapade också jobbmöjligheter och hade långvariga anställda för att driva verksamheten framåt.

Matti hälsa blev sämre under 80-talet, men när han gick bort 1998 var det inte självklart att företaget skulle fortsätta drivas.

– För mig var det en självklarhet att uppfylla de löften som kunderna blivit lovade under perioden när Mattis hälsa blev sämre. Tillsammans med hela PIMA-familjen så höll vi företaget vid liv. Efter att Matti gick bort, har jag och Kari jobbat tillsammans för att förändra och utforma ett företag som inte är sårbart, säger Kimmo Vihtari, M&A, ansvarig för fusioner och förvärv, Serviceföretaget PIMA. 

Med bröderna Kimmo Vihtari ansvarig för fusioner och förvärv samt Kari Vihtari som VD, och med Josefine Eriksson och Samuel Paulander i marknads- och försäljningsrollerna, fortsätter PIMA att vara en passionerad aktör inom lokalvårdsbranschen.
Idag är Pirkko-Liisa, suppleant i företagets olika bolag och betonar att framgången inte enbart beror på familjen, utan även på det dedikerade teamet av långvariga anställda. Hon hoppas att företaget kommer att fortsätta blomstra inom familjen i minst 45 år till.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2023 13:18
Senast uppdaterad: 29 juni 2023 13:18

Kommunen sparkar tjänsteman efter tingsrättsdom

2022_06_kommun

Arkivbild: Alexander Isa

En kommuntjänsteman i Södertälje dömdes nyligen för att ha tagit emot muta i form av speltider och sponsorpengar. Nu har Södertälje kommun valt att avskeda tjänstemannen från sitt arbete, det rapporterar Lt.

I april fälldes tjänstemannen för att ha tagit emot muta i samband med padeltiderna och sponsorpengarna. Däremot friades han från anklagelsen om att ha tagit emot ett padelrack från en annan företagare. Södertälje kommun har nu valt att avskeda den mannen, med motiveringen att han genom sitt agerande ”förbrukat det förtroende som arbetsgivaren måste ha för en medarbetare”.

– Det finns inget förtroende kvar utifrån det som kommit fram under rättegången och förundersökningen, säger Andreas Klingström, samhällsbyggnadsdirektör, till LT.

Enligt tidningen har Fackförbundet Vision, som företräder mannen, skickat in en tvisteframställan till kommunen och hävdar att avskedet är felaktigt. De kräver också skadestånd för den avskedade tjänstemannen.

Tingsrättens domen överklagas av av tjänstemannens advokat Jacob Lindgren som berättade för Telgenytt att målet innehåller en rad viktiga frågor som behöver svar. I slutet på maj bekräftade hovrätten att de beslutat att granska tingsrättens beslut.

Läs även – Mutfallet tas upp i hovrätten – ”Sista ordet är inte sagt”

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 juni 2023 11:32
Senast uppdaterad: 29 juni 2023 11:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors