Företag i fokus:

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Hade 200.000 kronor i bilen – Döms för penningtvätt

Penningtvatt

Foto: Ur polisens förundersökning.

En man i 25-årsåldern stoppades av polisen och påträffades med 200 000 kronor i kontanter i sin bil. Nu har Södertälje tingsrätt dömt mannen för penningtvätt.

Det var i maj förra året som polisen genomförde en operation kallad ”Svepetinsats”, där flera enheter som trafikpolis, polishundar, piketen, polishelikopter och lokalpolisen i Södertälje deltog. Insatsen innefattade kontroller av personer och fordon på olika platser, bland annat i Ronna och Blombacka/Brolunda.

Under insatsen stoppades en Södertäljebo som polisen upplevde vara nervös vilket ledde till att de beslutade att undersöka fordonet närmare. Vid en närmare kontroll hittades stora mängder kontanter på golvet i passagerarsätet och i dörrfacket, cirka 200.000 kronor. Mannen hävdade att pengarna kom från försäljningen av en Rolex-klocka samma dag.

Samma dag genomförde polisen en husrannsakan hemma hos mannen enligt polisens förundersökning.

Polisen i samband med instans förra året. Foto: Arkivbild/Ur polisens förundersökning.

Under rättegången lämnades dock en annan förklaring till var pengarna kom från. Pengarna i fråga var en gemensam besparing mellan mannen och hans föräldrar. Efter ett inbrott i deras bostad hade de kommit överens om att alltid bära med sig pengarna för att säkerställa deras säkerhet i händelse av ett eventuellt nytt inbrott.

Under tisdagen meddelade Södertälje tingsrätt domen.

Mannen döms för penningtvätt, men bedöms som ringa brott. Domen innebär att mannen måste betala 50 dagsböter på 430 kronor, vilket totalt blir 21.500 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 17:55

Larm om brand på industrihotell i Almnäs

Brandkar-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

Räddningstjänsten larmades under tisdagskvällen om en brand i Almnäs. Enligt uppgifter rör det sig om en brand inne på ett industrihotell.

– Det har brunnit inne i byggnaden. Det är lite oklart vad som har brunnit, men någon form av tomma fat, mindre fulla fat eller tomma burkar, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Larmet kom in till SOS Alarm klockan 23:36 och enligt räddningstjänsten inträffade branden inne på ett industrihotell vid Almnäs Park. Flera räddningsenheter ryckte ut till platsen, och enligt uppgifter till Telgenytt var det en omfattande brand.

– Branden är släckt. Vi är fortfarande kvar på platsen för säkerställa så att branden inte spridit sig i konstruktionen, men håller just nu på att avsluta, säger räddningstjänsten.

Det finns inga rapporter om att någon har skadats i samband med branden, men det är för närvarande oklart vad som har orsakat den.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 23:48
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 03:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors