Företag i fokus:

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Flera fordon förstörda i brand vid bostadsområde

IMG_2484

Läsarbilder

Strax efter midnatt ryckte räddningstjänsten ut till Ragnhildsborgsvägen efter att flera fordon hade fattat eld på en parkeringsplats.

Larmet kom in till SOS Alarm klockan 00:44 och enligt de första uppgifterna handlade det om en brinnande bil. Enligt informationen som Telgenytt har fått in handlar det dock om två fordon som har antänts.

Flera räddningsenheter skickades till platsen och befinner sig nu under natten på Ragnhildsborgsvägen i Brunnsäng för att förhindra spridning av branden.

Enligt Telgenytts uppgifter har minst två bilar skadats i branden.

Polisen har också ryckt ut till platsen för att utreda orsaken, men enligt informationen som Telgenytt har fått in kan det röra sig om anlagda bilbränder. Det finns inga rapporter om att någon person skadats i samband med nattens brand i Brunnsäng.

Två fordon totalförstörda i brand. Läsarbild.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juli 2023 00:28
Senast uppdaterad: 2 juli 2023 00:28

Ledarfiguren Abraham Aho åtalades – Frikänns i domstol

F8097986-D302-4AB3-9B3A-21823425C932

Abraham Aho och försvarsadvokaten Jack Melkemichel. Foto: Polisen / Privat

Abraham Aho, en av polisens utpekade ledarfigurer inom Södertäljenätverket, åtalades för grovt hot mot tjänsteman. Nu har tingsrätten frikänt honom helt från misstankarna.

31-åringen Abraham Aho har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse. Under häktningsperioden, den 18 januari 2021, anklagades han för att ha hotat fyra kriminalvårdare på häktet Kronoberg.

Av domen framgår att Aho gjorde en polisanmälan om att han själv blev misshandlad av de fyra kriminalvårdarna. Enligt uppgifter ska Kriminalvården upprättat en anmälan efter att de fått kännedom om att Aho polisanmält kriminalvårdarna för misshandel, något som tingsrätten noterade.

Abraham Ahos polisanmälan gjordes dagen efter händelsen, vilket skiljde sig från häkteschefens polisanmälan om olaga hot som gjordes först drygt två veckor efter händelsen.

– Av domen får det förstås som att tingsrätten, utan att det uttryckligen skrivs, anser att det är anmärkningsvärt att Kriminalvården polisanmäler Aho för olaga hot först efter att det kommit till Kriminalvårdens kännedom om att Aho polisanmält kriminalvårdarna för att ha misshandlat honom. Jag och min huvudman delar den bedömningen. Vår uppfattning är att åtal aldrig borde ha väckts mot honom, säger advokaten till Telgenytt.

31-åringen åtalades för grovt hot mot tjänsteman mot sitt nekade, men i maj kom Stockholms tingsrätts beslut i ärendet. Domstolen ansåg att det inte fanns tillräckliga bevis för att Aho hade uttalat hot, och därför frikändes helt från misstankarna. Åklagaren valde att inte överklaga den friande domen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juli 2023 17:27
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 13:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors