Företag i fokus:

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Järnabo har fått tillstånd att koranprotestera utanför moské

quran-4178711_1280

Foto: Pexels

Polisen har beviljat koranprotest vid moské i Stockholm. Denna gång är det inte högerextremisten Rasmus Paludan som sökt tillståndet, utan av en man i 30-årsåldern från Järna, det rapporterar SVT.

En Järnabo har fått tillstånd att demonstrera utanför en moské i Stockholm samtidigt som muslimer firar högtiden Eid al-Adha.

Polisen har godkänt en ansökan om en demonstration som kommer att äga rum utanför Stockholms moské på Södermalm under onsdagen. Demonstrationen har tillstånd mellan 13.30 och 15.30. Det är dock osäkert om koranen kommer att brännas eftersom det för närvarande råder eldningsförbud i hela Stockholm län.

Mannen från Järna har i sin ansökan framfört att två personer ska delta samt att han vill ha en skottsäker sköld samt polisskydd på en tio kvadratmeter stor plats.

Enligt polisen har en bedömning forts att demonstration kan genomföras på ett fredligt och säkert sätt. Enligt SVT har polisen inte gett tillstånd att bränna en koran, utan tillståndet avser en ”demonstration om koranen”. Då det råder eldningsförbud kan överträdelse leda till böter.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 11:18
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 11:32

Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Petter-Norw

Petter Stordalen och Norwegians koncernchef Geir Karlsen. Pressbild.

Hotellägaren i Södertälje, Petter Stordalen, och Norwegian har gått samman för att skapa ett dotterbolag. Syftet att samla deras respektive bolags bonusprogram och erbjudanden enligt ett pressmeddelande.

Petter Stordalen, ägare av Quality Park Hotel i Södertälje och ska driva det nya hotellet som byggs vid Maren, har nu bildat ett gemensamt bolag med Norwegian och hans hotellkedja Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels).

– Det kommer att bli en ”game changer” för medlemmar och gäster, säger Stordalen.

Detta samarbete kommer att erbjuda medlemmar i olika lojalitetsprogram fler valmöjligheter än tidigare. Det gemensamma bolaget planerar att skapa en enhetlig förmånsvaluta och plattform där medlemmar kan tjäna och använda poäng över olika program. Norwegian och Strawberry kommer att ha lika ägarandelar i det nya bolaget.

Den digitala förmånsvalutan kommer att ersätta de befintliga poängsystemen i de olika lojalitetsprogrammen, vilket innebär att medlemmar som tjänar poäng genom hotellvistelser kan använda dem för att betala för flygresor och vice versa.

– Norwegians lojalitetsprogram är redan populärt och vi har försökt utveckla programmet genom att tänka nytt och samarbeta med andra aktörer. Jag är väldigt glad över det här samarbetet med Strawberry och att vi tillsammans skapar något som ger ännu fler kunder ett större utbud av tjänster och valmöjligheter, säger Petter Stordalen.

Norwegian och Strawberry har tillsammans cirka 7,5 miljoner medlemmar i sina respektive lojalitetsprogram i Norden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 01:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors