Företag i fokus:

Stor risk för olyckor – undvik dessa vägar under midsommar

2021_12_highway-4081379_960_720

Foto: Pixabay

Midsommarhelgen innebär ökad trafik och risken för olyckor, särskilt med berusade förare. En analys av statistiken från Dina Försäkringar pekar på vägar att undvika för att minimera riskerna och få en smidigare resa. Särskilt E4–E20 i Södertälje har högre risk för köbildning under midsommarhelgen.

– De bästa tidpunkterna att köra brukar vara tidigt på torsdagen och söndagen, alltså innan rusningen. Då är det mer normal trafik med säkrare bilar, men det betyder inte att det inte sker olyckor, säger Victor Öberg, försäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Midsommar är inte bara en tid för festligheter utan också för stress och frustration på grund av trängsel på vägarna. Med ökat alkoholintag och fler berusade förare ökar risken för olyckor. Statistik från Transportstyrelsen, analyserad av Dina Försäkringar, visar att i genomsnitt sex personer omkommer varje år i midsommartrafiken de senaste 25 åren – dubbelt så många som under en vanlig helg och 30 procent fler än genomsnittet i juni.

(Annonslänk)

De mest olycksdrabbade dagarna är torsdagen före midsommar, den stora resdagen, och söndagen efter midsommarafton då många reser hem. Belastningen på vägarna fördubblas under dessa dagar enligt Trafikverket. En genomgång av Dina Försäkringar visar också att flest dödsolyckor inträffar på midsommarafton och midsommardagen.

– Planera din resväg, starta i god tid och framför allt, kör försiktigt. Olyckor händer fort och det är ofta tillfälligheter som avgör. Om potatisen hinner bli kall eller jordgubbarna tar slut är mindre viktigt, säger Victor Öberg.

Vägar med förhöjd olycksrisk under midsommarhelgen
E4 Hudiksvall–Sundsvall
E10 Hela sträckan
E12 Hela sträckan
E14 Hela sträckan
E16 Gävle–Falun–Malung
E20 Göteborg–Laxå
E22 Kalmar–Norrköping
E45 Göteborg–Östersund
26 Halmstad–Jönköping (Nissastigen) samt Mariestad–Mora
50 Örebro–Borlänge
70 Enköping–Borlänge

Vägar med ökad risk för köbildning under midsommarhelgen
E4–E20 Sollentuna–Södertälje
E4 Uppsala – Gävle
E4 Gävle – Tönnebro
E6 Göteborg–Strömstad
E6 Göteborg–Kungsbacka
E18 Stockholm–Barkarby, Stockholm–Norrtälje
E22 Norrköping–Kalmar
E22 i Blekinge
26 Jönköping–Halmstad
50 Örebro–Ludvika
70 Enköping–Siljanbygden
73 Stockholm–Nynäshamn
76 Norrtälje–Gävle
136 Färjestaden–Borgholm
137 Kalmar–Färjestaden (Ölandsbron)
222 Stockholm–Värmdö
276 Åkersberga–Norrtälje

Källa: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:00
Senast uppdaterad: 21 juni 2023 16:19

Undersköterskorna med nyckelroll i nytt projekt

kad-studie-avdelning-20-sodertalje-sjukhus

Åsa Stålgren, samordnare avdelning 20, Aysel Kulbay, doktorand, Ibolya Juhász, undersköterska avdelning 20 och Anja Eklund, vårdenhetschef avdelning 20. Foto: Södertälje sjukhus

Har en patient som haft kvarliggande urinkateter oftare bakterier i urinen efter kateterborttagningen än en patient som inte har haft kateter? Det undersöker nu en studie på Södertälje sjukhus.

Patienter som har haft en kvarliggande urinkateter (KAD) verkar ha fler bakterier i urinen så länge katetern sitter kvar, men det är oklart vad som händer när den tas bort. I studien jämförs patienter som har haft KAD under de senaste fyra veckorna med en kontrollgrupp utan KAD.

Undersköterskorna på avdelningen har en nyckelroll i projektet genom att ta prover och registrera mätresultat. Som en del i studien mäts blåsvolym för att upptäcka eventuell urinretention. Uppskattningsvis 20-30 procent av patienterna på rehabiliteringsavdelning 20 har KAD. Patienterna som deltar i studien kommer både med och utan kateter.

– Många patienter tackar ja till att delta i studien, trots att det inte kommer att hjälpa dem personligen utan gynna framtida patienter, säger undersköterskan Ibolya Juhász.

Hos en patient med en KAD bildas biofilm i och på katetern efter en tid. I biofilmen kan resistenta bakterier ta skydd från kroppens immunförsvar och från antibiotika, men man vet inte om samma bakterier finns i urin när patienten kissar.

Studien är en del av doktorandprojektet för sjuksköterskan Aysel Kulbay som arbetar på Vårdhygien Stockholm.

– Som en del i studien genomförs blåsvolymmätning av urinblåsan med bladder scan. Det har hänt att vi har hittat patienter som har urinretention, alltså har kvar för mycket urin i blåsan efter att de har kissat. Urinretention är inte bra och därför är det positivt att vi upptäckt det, säger Aysel.

Hon hoppas resultaten ska ge underlag för förbättrade rutiner kring katetrar och minskad risk för infektioner.

Skribent: Lucas

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 13:53
Senast uppdaterad: 21 december 2023 14:22

DEBATT: – ”Ett hån mot alla assyrier/syrianer”

Godner

Foto: Lucas T

Är Boel i chocktillstånd, kan man undra? Plötsligt talar hon om ”vårt kristna folk” och besöker kyrkor i hopp om försoning när kritiken växt sig stark. Men min vilda gissning är att Godner, precis som några andra skrev, har skjutit sig själv i foten.

Hennes svar på insändare som kritiserar henne är synonym med svamligt och fokusförflyttning. Istället för att svara sakligt och bemötande, så bortförklarar hon sin frustration över att bli kritiserad.

Att Södertäljeborna är trötta på svartmålningen känns konstaterat.
Samma vecka som Boel var på SNS-seminariet, där hon aggressivt pekade ut läkare, advokater, mäklare och vårdanställda, och där rapporten bland annat också pekar på att kriminella verkar inom restauranger, frisörer, caféer, livsmedelsbutiker, bilverkstäder, hotell, gjorde hon också flera andra besök för att, som många upplever det, svartmåla Södertälje och i bemärkelsen, assyrier/syrianer. Samma vecka medverkade ”experten” Godner i Agenda på SVT och åkte till Västerås för att kraftfullt smutskasta Södertälje.

För att förtydliga, jag är för att den organiserade brottsligheten kraftfullt motarbetas.

Men i hennes senaste svar skrev Godner att hon var i SNS-seminariet för att kommentera en forskningsrapport som tagits fram av ”andra”. Men för läsarna är det också bra att veta att det är Södertälje kommun, tillsammans med polisen, som lagt fram underlaget för rapporten. Samma kommun och samma polismyndighet som pekade ut den assyriska/syrianska folkgruppen i Tore 2-rapporten som BRÅ 2021 sammanställde.

Så här stod det i BRÅ-rapporten:
”Hypotesen illustrerades bland annat med en pyramid där centrala personer var indelade i olika nivåer. Kriminaliteten ansågs vara samhällshotande utifrån ett antagande om att sociala strukturer i de assyriska/syrianska folkgruppen.”

Så att antyda att smutskastningskampanjen inte handlar om folkgruppen är ett hån mot alla assyrier/syrianer. Det hjälper inte längre att finslipa i kanten och undvika att tydligt nämna folkgruppen, och det är för övrigt olagligt att kartlägga minoriteter, vilket med stor sannolikhet görs av polisen i samarbete med Södertälje kommun.

Hon vill ha total kontroll över Södertälje

Men att Godners förtroende är förbrukat handlar inte enbart om svartmålningen och att minoriteter känner sig starkt utpekade. Det handlar också om hennes agerande genom åren. Hon vill ha total kontroll över Södertälje. Ett förslag hon vill ha igenom är att ingen ska få köpa hus eller fastighet om inte kommunen godkänner det först. ”Kommunal förköpsrätt för alla fastigheter”, skrev hon i DN.
Det innebär att om du, som bor inom Södertälje kommuns gränser, vill köpa hus eller fastighet i kommunen så måste du ha hennes godkännande först.

Hon kritiserades för övrigt av ”För Initiativet Tryggare Södertälje” som representerar tiotusentals medlemmar i Södertälje för att vara rasistisk i artikeln.

Många minns också Hovsjö-affären där hon sålde hundratals lägenheter till familjen Månsson, trots att ett mycket högre bud fanns på bordet. Att hon sedan lade sekretess över handlingarna låter jag vara osagt. Och nu senast där kommunen med bröt mot Europakonventionen och regeringsformen.

Listan är lång och i en annan kommun hade kritiken stått med tuschpenna på plakat utanför stadshuset. Men istället har Godner påbörjat försoningskampanjen ”vårt kristna folk”, som hon tror kommer vända på skutan.

Det låter bara patetiskt och desperat i mina öron.

A.S

Läs även:
DEBATT: ”Rasismen i samhället har blivit alltmer normaliserad”

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors