Företag i fokus:

Godner (S) utsedd till en av landets mäktigaste – igen

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, har återigen blivit utsedd som en av landets mäktigaste kommunpolitiker. Dagens samhälle har rankat de 30 mäktigaste kommunpolitikerna baserat på både formell och informell makt.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, har blivit uppmärksammad för sin makt och inflytande inom kommunpolitiken, baserad på bakgrundssamtal med ett tjugotal personer med egen erfarenhet av eller god insikt i svensk kommunpolitik.

År 2020 blev hon utnämnd som en av Sveriges mäktigaste politiker av tidningen Fokus 2020, som beskrevs henne som sheriffen i Södertälje.

Listan över de 30 mäktigaste kommunpolitikerna baseras på både formell och informell makt, och har tagits fram genom bakgrundssamtal med personer med erfarenhet och insikt i svensk kommunpolitik. Boel Godner fortsätter att vara en betydande aktör inom den politiska scenen.

”Respekterad bland både anhängare och politiska motståndare. Beskrivs som en stark S-profil som lyckats nå ut medialt. Ofta har hon varit pådrivande för att slopa, eller åtminstone förändra, ebo-lagen och för att lyfta frågan om välfärdsbrottslighet”, skriver tidningen Dagens samhälle i motiveringen.

– Jag sitter med i SKR:s styrelse och det är väl en faktor. Sen har Södertälje längst erfarenhet av att hantera frågor som grov organiserad brottslighet, integration- och segregationsfrågor. Eftersom vi varit så länge på banan i de frågorna så har jag fått vara med och prata i många år. Det är klart man lyssnar på Södertälje i de sammanhangen, så har det blivit, men makt vet jag inte, säger Godner (S) till Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 01:02

Måns Möller återvänder till Södertälje med en ny show

Mans-Moller

Pressbild

Den folkkära komikern Måns Möller gör comeback på scenen med sin nya humorföreställning ”Mitt Perfekta Liv”. Showen gästar Estrad i Södertälje den 8 november.

Möller, som för 10 år sedan framgångsrikt turnerade med komedishowen ”Jävla Pajas”, återvänder nu till rampljuset för att dela med sig av sina senaste erfarenheter kring att vara pappa till en snart vuxen son med autism.

I showen utlovar Möller en humoristisk och gripande inblick i hans resa genom åren, från att cykla genom USA till att bestiga ett av världens högsta berg. Han berättar också om sitt arbete med organisationen Viggo Foundation, som samlar in pengar för att stödja barn med autism.

– Jag hittade Mitt Perfekta Liv genom Viggos devis – det är kul att vara glad, säger Måns Möller.

Biljetter till föreställningen släpps den 3 mars.

Skirbent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 08:30
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 03:36

Här är årets finalister till Södertäljes Jämställdhetspris

IMG_9199-1

Kristina Jamil, Maria Geni och Madeleine Onnela.
Bild: Södertälje kommun

Tre framstående kandidater tävlar om det åtråvärda priset, som uppmärksammar jämställdhetsarbete i kommunen. Vinnaren av det prestigefyllda priset avslöjas på Quality Hotell Park.

Sedan starten 2016 har Södertälje kommuns Jämställdhetspris belönat framstående insatser för jämställdhet. I år har juryn, bestående av representanter från kommunen, Telge, Länstidningen och Södertäljepolisen, valt att bryta traditionen och redan nu avslöja de tre finalister som tävlar om 2024 års pris.

(Annonslänk)

En av finalisterna är Kristina Jamil som kämpar för flickors och kvinnors utbildning globalt genom sin ideella verksamhet och lyfter viktiga samhällsfrågor i sina krönikor. Madeleine Onnela, en lokal advokat, arbetar både professionellt och ideellt för att bekämpa orättvisor och stärka rättigheterna för utsatta grupper. Samt Maria Geni som bidrar genom sina föräldrakurser till att öka medvetenheten kring jämställd uppfostran och hur föräldrars egna erfarenheter påverkar barnen.

Marie Samre, tidigare vinnare av Jämställdhetspriset, kommer att agera konferencier under prisutdelningen, som äger rum den 8 mars, där även bandet Långbacka/Bådagård står för underhållningen. Dessutom arrangeras Peppfesten av Ung Fritid för tjejer och icke-binära ungdomar, med dansuppträdanden och aktiviteter, direkt efter prisutdelningen.

På kommunens hemsida informeras det att alla är välkomna att delta i firandet och att det inte krävs någon föranmälan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2024 05:51
Senast uppdaterad: 2 mars 2024 05:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors