Företag i fokus:

Godner (S) utsedd till en av landets mäktigaste – igen

Boel G

Foto: Shamash Oyal.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, har återigen blivit utsedd som en av landets mäktigaste kommunpolitiker. Dagens samhälle har rankat de 30 mäktigaste kommunpolitikerna baserat på både formell och informell makt.

Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, har blivit uppmärksammad för sin makt och inflytande inom kommunpolitiken, baserad på bakgrundssamtal med ett tjugotal personer med egen erfarenhet av eller god insikt i svensk kommunpolitik.

År 2020 blev hon utnämnd som en av Sveriges mäktigaste politiker av tidningen Fokus 2020, som beskrevs henne som sheriffen i Södertälje.

Listan över de 30 mäktigaste kommunpolitikerna baseras på både formell och informell makt, och har tagits fram genom bakgrundssamtal med personer med erfarenhet och insikt i svensk kommunpolitik. Boel Godner fortsätter att vara en betydande aktör inom den politiska scenen.

”Respekterad bland både anhängare och politiska motståndare. Beskrivs som en stark S-profil som lyckats nå ut medialt. Ofta har hon varit pådrivande för att slopa, eller åtminstone förändra, ebo-lagen och för att lyfta frågan om välfärdsbrottslighet”, skriver tidningen Dagens samhälle i motiveringen.

– Jag sitter med i SKR:s styrelse och det är väl en faktor. Sen har Södertälje längst erfarenhet av att hantera frågor som grov organiserad brottslighet, integration- och segregationsfrågor. Eftersom vi varit så länge på banan i de frågorna så har jag fått vara med och prata i många år. Det är klart man lyssnar på Södertälje i de sammanhangen, så har det blivit, men makt vet jag inte, säger Godner (S) till Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 01:02

SENASTE NYTT: Hovrätten skärper domar i stort narkotikamål

IMG_5793

Lägenheten som polisen slog till mot i centrala Södertälje:
Foto: Ur polisen förundersökning 

I ett uppmärksammat fall dömdes fyra av sju åtalade i ett stort narkotikamål. Efter hovrättens omprövning dömdes ytterligare fyra personer, och en tidigare dom skärptes.

Efter en omfattande polisutredning om narkotikahandel i Södertälje, som ledde till åtal mot tolv personer med anknytning till Ronnafalangen, har hovrätten nu skärpt tidigare domar. Inledningsvis dömdes tre av de åtalade till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten har dock valt att omvärdera fallet och dömer nu ytterligare fyra personer.

(Annonslänk)

Utredningen tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet där stora mängder narkotika beslagtogs. Tillslaget var en del av en större operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Bevis i form av spaningsmaterial och videoklipp från mobiltelefoner har varit avgörande i rättsprocessen.

En nyckelperson i nätverket, en 24-årig man ansedd som en ledargestalt inom Ronnafalangen, har fått sitt straff skärpt av hovrätten. Från det ursprungliga fängelsestraffet på sju år och tio månader, har han nu dömts till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han åläggs även att betala 475 000 kronor till staten, inklusive värdet av ett beslagtaget guldhalsband.

Bland de ytterligare dömda i det stora narkotikamålet finns en 24-årig man, känd för sitt arbete inom en ungdomsförening och politisk verksamhet i kommunen, som har fått två års fängelse för att ha ställt en lägenhet till förfogande för förvaring av narkotika.

En 26-årig man, identifierad som en del av nätverkets ledning, har dömts till sex års fängelse för synnerligen grovt narkotikabrott. Ytterligare en man, 20 år gammal, har fått tre års fängelse efter att polisen funnit bevis i hans hem som ledde dem till en hemlig lägenhet använd för narkotikahandel. Samt en 21-årig man dömts till 1,5 års fängelse, vilket ytterligare bekräftar hovrättens beslut att skärpa påföljder för de inblandade i narkotikahandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 12:53
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 12:54

Pendeltrafikstopp – Bron gick inte att stänga efter öppning

Tag

Foto: Alexander Isa

Tågtrafiken mellan Östertälje och Södertälje hamn avbröts tillfälligt under torsdagsförmiddagen. Detta efter att ett tekniskt fel inträffade på Saltsjöbron.

Vid 10:30-tiden på torsdagen upplevde resenärer i pendeltrafiken ett oväntat stopp när tågtrafiken i båda riktningar avbröts. Orsaken till trafikstoppet var tekniska problem med Saltsjöbron, som förbinder Östertälje med Södertälje hamn. Dessa problem påverkade dock inte fordonstrafiken på bron.

– Järnvägsbron över Södertälje kanal gick inte att stänga. Det var tillfälligt stopp i SL:s pendeltågstrafik från Södertälje centrum till och från Uppsala/Stockholm City. Det var bara tågen som påverkades, säger SL:s presstalesperson till Telgenytt.

Enligt SL:s presstjänst kunde bron inte stängas som planerat efter en öppning, men problemet kunde emellertid lösas efter en kort stund, och trafiken kunde återupptas. Incidenten skapade tillfälliga störningar i pendeltrafiken, men situationen hanterades snabbt för att minimera påverkan på resenärerna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 11:45
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 11:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors