Företag i fokus:

Fick missfall och vårdades akut efter lång väntetid

Sodertalje-Sjukhus Foto Alex Ataseven

Arkivbild: Alexander Isa

En gravid kvinna fick missfall efter att hon upplevde svåra smärtor och fick vänta tio timmar på operation. Nu har Södertälje sjukhus anmält sig själva till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för incidenten.

Det var den 22 december som kvinnan i vecka 15 av graviditeten anlände med ambulans till akutmottagningen i Södertälje med smärtor som visade sig vara en bukhinneinflammation.

Två dagar tidigare hade kvinnan genomgått en blindtarmsoperation på ett annat sjukhus. Sjukhuset i Södertälje beslutade att genomföra en provtagning och röntgenundersökning och övervakades i fler timmar. Cirka fyra timmar efter att kvinnan anlände till akutmottagningen skickades hon vidare till nästa sjukhus på grund av att sjukhuset i Södertälje var fullbelagt. Där fick hon vänta ytterligare sex timmar, totalt 10 timmars väntetid, innan beslut togs om en ny akut operation.

Dagen efter operationen drabbades kvinnan av ett missfall och behövde vårdas på intensivvårdsavdelningen i sex dagar.

”Patientens tillstånd var mycket allvarligt och borde ha lett till omedelbar överföring till högre vårdnivå och operation. Det kan inte uteslutas att konsekvenserna för patienten hade blivit mindre omfattande om hon kommit tidigare till operation.”, skriver Södertälje sjukhus i Lex Maria anmälan till IVO.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2023 00:15

Södertäljepolisen: – ”Vi har mycket mer våld än Italien”

polis

Foto: Shamash Oyal

I ett försök att få bukt med den tilltagande organiserade brottsligheten i kommunen vänder sig nu Södertäljepolisen till Italien för att hämta inspiration och expertkunskap.

Polisen ser stora likheter mellan brottsligheten i Södertälje och den som länge härjat i delar av Italien. Det rapporterar SVT Nyheter i Södertälje. Även om den organiserade brottsligheten ännu inte fått samma fäste här som i vissa italienska regioner, menar Torbjörn Hermansson, samordnare mot den organiserade brottsligheten i Södertälje, att det finns mycket att lära av italienarnas långa erfarenhet av att bekämpa exempelvis maffian.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Som tur har den organiserade brottsligheten inte hunnit så långt i Sverige än, men vi har mycket mer våld än Italien och andra europeiska länder, säger Torbjörn Hermansson till SVT Nyheter.

Redan i vår väntas italienska maffiaexperter besöka Södertälje för att hjälpa polisen att kartlägga problembilden och hitta nya vägar framåt i det brottsförebyggande arbetet.

Samarbetet med Italien är unikt och polisen ser det som ett viktigt led i att vända den negativa trenden och få bukt med den organiserade brottsligheten.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 18:52
Senast uppdaterad: 7 december 2023 18:52

Lokal pub utsatt för inbrott och vandalisering

AD02D614-678C-4F29-9C14-6F9A5DA79523

Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök. Foto: Alexander Isa

Mitt under dagen drabbades en lokal pub av ett inbrott och vandalisering när en tjuv tog sig in genom att krossa en fönsterruta på baksidan. Trots snabbt agerande från polisen lyckades tjuven undkomma.

En oidentifierad tjuv bröt sig under torsdagen in i den populära lokal puben, Lovise Bar&Kök i centrala Södertälje.

Vid 14-tiden krossade han en fönsterruta på baksidan och gick sedan till väga genom att vandalisera puben och spruta pulversläckare över stora delar av lokalen. I samband med inbrottet försökte tjuven stjäla en mängd värdefulla föremål, inklusive alkohol och en dator. Men mitt under det pågående inbrottsförsöket anlände en polispatrull till platsen och fick syn på den misstänkte tjuven, som enligt uppgifter till Telgenytt är en man i 40-årsåldern.

Tjuven bröt sig in via bakvägen och lirkade upp låset utifrån. Foto: Alexander Isa

– Beröm till polisen som var så snabba på plats, men att han lyckades komma undan förblir en gåta, säger Miled Varli, ansvarig på Lovise Bar&Kök.

Till Telgenytt berättar ansvarige att när polisen anlände till platsen, säkrades utgångarna. Trots det lyckades tjuven undkomma genom samma väg han använde för att ta sig in via baksidan, även om polisinsatsen inkluderade en polishund.

– Det är oerhört tråkgit att vår restaurang har drabbats av detta inbrott och vandalisering. Vi har jobbat hårt för att skapa en trevlig plats för våra gäster att njuta av och det är hjärtskärande att se all den förstörelse som har skett. Vi är tacksamma för det snabba ingripandet från polisen och hoppas att de snart kommer att gripa den skyldige så att vi kan få rättvisa. Vårt fokus just nu är att återställa skadorna och fortsätta erbjuda en trygg och välkomnande atmosfär för våra gäster, säger Varli, som berättar att de öppnar senare ikväll på grund av incidenten.

Anmälan upprättad.

– Larmet kom via ett vaktbolag som upptäckte inbrottet på övervakningskameror. Det var en ensam man som tog sig in. Inbrottstjuven ska ha sprungit från platsen när vi anlände. Vi kontrollerade en man i 20-årsåldern, men för närvarande har vi ingen misstänkt person gripen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt polisen har en anmälan om skadegöresle och olaga intrång upprättat.

Inbrottstjuven hann packa ner alkohol, en dator och andra värdesaker innan han tvingades lämna platsen för att fly. Foto: Alexander Isa

Polishundens fotspår i samband med sökinsatsen. Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa

Inbrottstjuven sprutade pulversläckare i stora delar av lokalen, inklusive köket. Foto: Alexander Isa.

Via dörren på baksidan bröt inbrottstjuven sig in och misstänks ha flytt samma väg. Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 17:42
Senast uppdaterad: 7 december 2023 17:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors