Företag i fokus:

Positiv trend – Ökad andel elever når behörighet

Täljegymnasiet

Foto: Alexander Isa

Resultaten för behörighet till gymnasiet för elever i årskurs 9 i Södertälje kommun har offentliggjorts och visar en positiv trend. Enligt rapporter från Södertälje kommun uppnår en stor majoritet av eleverna behörighet till gymnasiet.

Hela 85 procent av eleverna i de kommunala skolorna uppnår behörighet till gymnasiet, vilket är en ökning med 3,8 procentenheter jämfört med föregående år. För närvarande tyder det på att meritvärdet kommer att ligga på cirka 222 poäng, vilket skulle vara det högsta meritvärdet som någonsin har uppnåtts.

– Jag är oerhört stolt över det arbete som har gjorts under lång tid i våra grundskolor. Lärarna har under ett utmanande år klarat av att fokusera på undervisningen och gett våra elever både stöd och utmaning i lärandet, säger Jenny Stanser, verksamhetschef för Södertäljes grundskolor.

Enligt verksamhetschefen har rektorerna haft en betydande roll genom att de stärkt det undervisningsnära ledarskapet, som i sin tur påverkat undervisningen positivt.

Analyser av resultaten på individ- och skolnivå samt inkluderingen av niondeklassarnas meritvärden kommer att presenteras vid höstterminen, då en utförlig rapport också kommer att överlämnas till utbildningsnämnden.

– Vi kan se att årets betyg stämmer bättre överens med de nationella provens resultat än föregående år. Det gör att jag känner att vi kan lita på att betygen håller och att vi kommer att skicka våra elever till gymnasiet med goda kunskaper i bagaget, säger Stanser.

Fakta: Grundläggande gymnasiebehörighet kräver att man har minst betyget E i samtliga kärnämnen och ytterligare fem ämnen. Meritvärdet är summan av de 16 eller 17 bästa betygen från högstadiet, omvandlade till poäng. Detta värde ger en indikation på ens ansökningsstatus till olika gymnasieskolor. Det högsta meritvärdet är 340 poäng, vilket motsvarar betyget A i alla ämnen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 22:08

Rörelsen kapad till en manifestation av Socialdemokraternas makt över Södertälje

Södertälje kommun stadsscen

Arkivbild

Sedan 1993 delar Södertälje kommun med Socialdemokraterna i spetsen ut ett 5i12 – pris till en person eller organisation som gjort skillnad och visat särskilt mycket hänsyn, kraft och mod.

Årets pristagare Helene Lind Jaktlund är väl värd priset för sina insatser, liksom förra årets vinnare SBBK, det är nog ingen enskild förening som gör mer för Södertäljes ungdomar och mångfald än just SBBK, därför så sponsrar vi klubben varje år. 

Enligt SCB arbetar drygt fyra miljoner människor i Sverige ideellt och det ideella arbetet sker främst inom föreningslivet och idrottsrörelsen. Läser man Realistpartiets budget för 2024–2026 så ser man att vi satsar mest av alla partierna på föreningslivet och ungdomsidrotten.

Tanken med priset är att hedra de som står upp för alla människors lika värde, medmänsklighet, och hjälper till i kampen med att stärka samhället.

Realistpartiet ställer sig till 100% bakom detta, men år efter år så får inte vi vara med i den gemensamma insändaren i LT och när priset delas ut, i insändaren skriver man, citat:
”I Södertälje strävar vi efter att det inte ska göras skillnad på folk och folk. Vi vill leva i ett jämlikt samhälle fritt från diskriminering och främlingsfientlighet där allas lika värde är en självklarhet” – Slut citat. 

Socialdemokraterna gör skillnad på folk och folk

Dubbelmoralen är makalös, Socialdemokraterna har sedan flera år tillbaka visat upp en attityd om att alla människor, väljare och gruppledare inte är lika mycket värda. 

Socialdemokraterna gör skillnad på folk och folk och exkluderar oss exakt tvärt emot tanken med priset av den enkla anledningen att Realistpartiet inte ingår i Socialdemokraternas plan för sin fortsatta eviga makt över Södertälje.

Vilket tidigare har manifesterat sig i att man efter valet 2018 genomförde en regeländring som innebar att jag inte fick en arbetsplats i stadshuset 2018–2022, motivationen av Boel Godner löd i kommunfullmäktige att jag inte hade ”skrapat ihop” tillräckligt många väljare, 1641 röster räckte inte för att få sitta på en av de tomma kontorsstolarna i stadshuset…
(I valet 2022 ökade vi till 3 mandat, som även C, L och MP har, så nu har vi arbetsplats i stadshuset).

Joakim Granberg, Realistpartiet 

Planen om evig Socialdemokratiskt makt över Södertälje handlar om att skapa ett ”vi och dom” tänkande hos de övriga partierna, samt en exkludering av de partier som inte ser Socialdemokraterna som solen och den självklara mittpunkten för makten. 

Bara titta på vilka som fick vara med och skriva under 5i12 artikeln i LT:
Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Lars Greger (MP), Linda Sjögren (V),
Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Tage Gripenstam (C), Metin Hawsho (L)

Vad har dessa gemensamt?
De har alla stöttat och varit delaktiga i ett socialdemokratiskt styre eller förhandlat om att få vara med i ett Socialdemokratiskt styre. Socialdemokraternas världsbild är noga planterad i deras medvetande, att allt annat än Socialdemokraterna i ledningen är ett ”mörkt styre” för att åter citera Boel Godner (S) 

Därför får inte Realistpartiet vara med i 5i12 artikeln, det handlar inte om bristande värderingar hos oss, det handlar om att vi ser ett alternativ till Socialdemokratiskt styre och att vi tydligt säger att vi vill bryta maktmonopolet och byta ut trötta småpåvar och genomföra en nystart för Södertälje på riktigt!
Men det vill inte Socialdemokraterna, därför exkluderas Realistpartiet, så enkelt är det!  


Vill du ha förändring? – Rösta RP 2026 

Joakim Granberg
Realistpartiet 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 14:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:28

Lastbil körde in i Mälarbron

IMG_6969

Foto: Alexander Isa

En trafikincident inträffade kring lunchtid där en lastbil kolliderade med Mälarbron. Räddningstjänsten och polisen ryckte snabbt ut till platsen.

Det var vid klockan 13:30 som SOS Alarm fick samtal om en olycka vid Bergviksgatan/Lagmansvägen.

Väl på plats visade det sig att en lastbil hade kört in i Mälarbron när den försökte köra under.

– En lastbil körde in i Mälarbron, men vi har kontrollerat platsen och olyckan verkar inte ha påverkat bron, säger en talesperson för räddningstjänsten till Telgenytt.

Trafiken runt broområdet påverkades temporärt men återgick snart till det normala. Polisen är i färd med att utreda orsaken till olyckan. Ingen person rapporteras ha skadats i samband med incidenten.

Lastbilen som körde in i bron. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 14:06
Senast uppdaterad: 11 december 2023 14:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors