Företag i fokus:

Positiv trend – Ökad andel elever når behörighet

Täljegymnasiet

Foto: Alexander Isa

Resultaten för behörighet till gymnasiet för elever i årskurs 9 i Södertälje kommun har offentliggjorts och visar en positiv trend. Enligt rapporter från Södertälje kommun uppnår en stor majoritet av eleverna behörighet till gymnasiet.

Hela 85 procent av eleverna i de kommunala skolorna uppnår behörighet till gymnasiet, vilket är en ökning med 3,8 procentenheter jämfört med föregående år. För närvarande tyder det på att meritvärdet kommer att ligga på cirka 222 poäng, vilket skulle vara det högsta meritvärdet som någonsin har uppnåtts.

– Jag är oerhört stolt över det arbete som har gjorts under lång tid i våra grundskolor. Lärarna har under ett utmanande år klarat av att fokusera på undervisningen och gett våra elever både stöd och utmaning i lärandet, säger Jenny Stanser, verksamhetschef för Södertäljes grundskolor.

Enligt verksamhetschefen har rektorerna haft en betydande roll genom att de stärkt det undervisningsnära ledarskapet, som i sin tur påverkat undervisningen positivt.

Analyser av resultaten på individ- och skolnivå samt inkluderingen av niondeklassarnas meritvärden kommer att presenteras vid höstterminen, då en utförlig rapport också kommer att överlämnas till utbildningsnämnden.

– Vi kan se att årets betyg stämmer bättre överens med de nationella provens resultat än föregående år. Det gör att jag känner att vi kan lita på att betygen håller och att vi kommer att skicka våra elever till gymnasiet med goda kunskaper i bagaget, säger Stanser.

Fakta: Grundläggande gymnasiebehörighet kräver att man har minst betyget E i samtliga kärnämnen och ytterligare fem ämnen. Meritvärdet är summan av de 16 eller 17 bästa betygen från högstadiet, omvandlade till poäng. Detta värde ger en indikation på ens ansökningsstatus till olika gymnasieskolor. Det högsta meritvärdet är 340 poäng, vilket motsvarar betyget A i alla ämnen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 22:08

Här dansar rekordmånga barn den klassiska dansen ”Bagie”

220571AD-10E1-4236-BD90-DDC59FF63A65

Foto: Alexander Isa/Shamash Oyal

Vid en inställd lektion på Majtorpsskolan introducerade vikarien Shamash Oyal den traditionella dansen ”Bagie” till sina elever. En tillställning som enligt honom själv kan vara världsrekord i antalet deltagare.

– Det började med att jag introducerade dansen till mina elever i årskurs 3, och därifrån spred det sig vidare till andra årskurser. Otroligt roligt att vara med om barnens entusiasm, säger Shamash Oyal, som under fritiden arbetar ideellt på Telgenytt sedan starten 2021.

Det var en vanlig skoldag som snabbt förvandlades till en minnesvärd händelse. När en lektion oväntat ställdes in tog en elev i årskurs 3 tillfället i akt att dela med sig av sin kulturella bakgrund. Fär att sysselsätta barnen tog Shamash Oyal initiativet att lära barnen åk 3 den traditionella och populära assyriska dansen ”Bagie” som snabbbt blev populär bland andra elever.

Elevena på Majtorpskolan. Foto: Shamash Oyal

– I samråd med idrottsläraren på skolan fortsatte intresset för dansen och varje torsdag under skolans så kallade ’morgonpuls’ lyckades vi engagera många elever under flera veckors tid. Och idag kunde vi äntligen samla alla elever till en gemensam dans, säger Oyal och fortstätter.

– Dessutom är dans effektivt för att minska stress och främja lyckokänslor genom frisättning av endorfiner. Det är också ett utmärkt sätt att stärka sociala band och uttrycka sig kreativt. Kort sagt, dans gynnar både kropp och själ. Jag är så glad och tacksam till både elever och lärarna på årskurs 3 för en fantastisk insats.

Kul att så många medverkade. Har du någonsin sett så många barn dansa ”Bagie” samtidigt tidigare?

– Det har jag faktiskt inte gjort, det var en unik och magisk upplevelse. Jag skulle nästan kunna slå vad om att vi slog världsrekord idag, säger Shamash Oyal och skrattar.

Se elevernas dans på Majtorpskolan här

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 09:00
Senast uppdaterad: 12 december 2023 03:03

Södertäljebor kan nu aktivera ”Adresslarm” hos Hitta.se

brevlåda dörr

Foto: Pexels

Efter att kriminella den senaste tiden skrivit sig på andras adresser lanserar nu söktjänsten Hitta.se funktionen ”Adresslarm”, som ska ge samhället ett extra skydd.

Adresslarmet, som aktiveras med BankID, larmar via SMS om någon annan skriver sig på användarens adress. På så vis ges Södertäljebor chansen att kontakta både Skatteverket eller Polisen innan ovälkomnat besök inträffar på deras hemadress.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

– Vi är glada över att kunna erbjuda denna tjänst just nu när behovet är så stort i Södertälje, säger VD Niklas Grawé på Hitta.se.

Initiativet kommer efter att finansminister Elisabeth Svantesson efterfrågat en liknande funktion från Skatteverket. Hitta.se såg då möjligheten att möta detta behov genom sin nya gratistjänst.

– Det här är ett fint exempel på hur vi kan använda data så att den ger ett extra skydd för våra medborgare, fortsätter Grawé.

Hitta.se var först i världen med att publicera mobilnummer online och har idag närmare 4 miljoner besökare varje vecka. Företaget har tidigare lanserat liknande skyddstjänster som ”Vem ringde?”.

Tjänsten ”Adresslarm” aktiveras enkelt på Hitta.se med BankID.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 december 2023 06:00
Senast uppdaterad: 10 december 2023 22:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors