Företag i fokus:

Positiv trend – Ökad andel elever når behörighet

Täljegymnasiet

Foto: Alexander Isa

Resultaten för behörighet till gymnasiet för elever i årskurs 9 i Södertälje kommun har offentliggjorts och visar en positiv trend. Enligt rapporter från Södertälje kommun uppnår en stor majoritet av eleverna behörighet till gymnasiet.

Hela 85 procent av eleverna i de kommunala skolorna uppnår behörighet till gymnasiet, vilket är en ökning med 3,8 procentenheter jämfört med föregående år. För närvarande tyder det på att meritvärdet kommer att ligga på cirka 222 poäng, vilket skulle vara det högsta meritvärdet som någonsin har uppnåtts.

– Jag är oerhört stolt över det arbete som har gjorts under lång tid i våra grundskolor. Lärarna har under ett utmanande år klarat av att fokusera på undervisningen och gett våra elever både stöd och utmaning i lärandet, säger Jenny Stanser, verksamhetschef för Södertäljes grundskolor.

Enligt verksamhetschefen har rektorerna haft en betydande roll genom att de stärkt det undervisningsnära ledarskapet, som i sin tur påverkat undervisningen positivt.

Analyser av resultaten på individ- och skolnivå samt inkluderingen av niondeklassarnas meritvärden kommer att presenteras vid höstterminen, då en utförlig rapport också kommer att överlämnas till utbildningsnämnden.

– Vi kan se att årets betyg stämmer bättre överens med de nationella provens resultat än föregående år. Det gör att jag känner att vi kan lita på att betygen håller och att vi kommer att skicka våra elever till gymnasiet med goda kunskaper i bagaget, säger Stanser.

Fakta: Grundläggande gymnasiebehörighet kräver att man har minst betyget E i samtliga kärnämnen och ytterligare fem ämnen. Meritvärdet är summan av de 16 eller 17 bästa betygen från högstadiet, omvandlade till poäng. Detta värde ger en indikation på ens ansökningsstatus till olika gymnasieskolor. Det högsta meritvärdet är 340 poäng, vilket motsvarar betyget A i alla ämnen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 22:08

SSK J20 missade topp tio med minsta möjliga marginal

DSC_0019_1

Deppigt i J20 som snubblade på målsnöret Bild: Daniel Hansson

SSK J20 spelade idag en direkt avgörande match om att ta sig vidare till topp 10 serien. Man mötte Frölunda på bortaplan och förlorade med uddamålet.

Det skiljde en poäng mellan lagen när de skulle mötas i sista omgången av J20 – Nationell södra. Det hade räckt med 2 poäng för SSK då man innan matchen hade bättre målskillnad än Göteborgslaget. SSK ledde med 2-1 efter första perioden. Hemmalaget kvitterade med endast 40 sekunder av andra perioden.

2-2 stod sig tills det var 7 minuter kvar av tredje perioden då Frölunda kunde ta ledningen med 3-2, ett mål ytterligare för SSK hade givit laget en chans att ta en extra poäng i förlängningen som hade räckt till spel i topp 10.

Men 3-2 blev slutresultatet efter tre perioder och SSK missar därmed avancemang. Surt då SSK J20 legat över strecket som innebär att vara bland de fem första lagen i stort sätt hela serien. Nu missade man alltså den chansen med minsta möjliga marginal i sista omgången.

Laget får nu ladda om för spel i forsättningsserien där man får möta övriga lagen i södra som missade topp fem plus de lag som missade topp 5 i norra serien.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 19:22
Senast uppdaterad: 10 december 2023 19:24

Ungas framtid i fokus vid konferens i Södertälje

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Frågan om ungas välbefinnande och framtidstro står i centrum för Södertälje kommuns och Samordningsförbundets kommande konferens tillsammans med nationella samordnaren för Agenda 2030.

Sedan 2022 har Samordningsförbundet i Södertälje finansierat pilotprojektet ”Nu börjar vi med barnen, ett projekt om framtidstro!”, för att kartlägga ungas behov och önskemål. I samband med projektet sker en konferens i Södertälje stadshus i december som syftar till att sprida kunskap och inspiration kring hur samhällets olika aktörer gemensamt kan bidra till att unga mår bra och ser ljust på framtiden.

Under konferensen kommer projektledare som arbetat med pilotprojektet att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Bland annat kommer man att diskutera skillnaden mellan främjande och förebyggande insatser för ungas välmående.

Målet är att hitta sätt för samhällets alla sektorer – offentlig, privat och ideell – att gemensamt bidra till att skapa goda förutsättningar för alla barn och unga att må bra och se ljust på livet.

Konferensen äger rum klockan 08:30-10:30, imorgon, den 11 december, i stadshuset.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 18:14
Senast uppdaterad: 10 december 2023 18:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors