Företag i fokus:

Positiv trend – Ökad andel elever når behörighet

Täljegymnasiet

Foto: Alexander Isa

Resultaten för behörighet till gymnasiet för elever i årskurs 9 i Södertälje kommun har offentliggjorts och visar en positiv trend. Enligt rapporter från Södertälje kommun uppnår en stor majoritet av eleverna behörighet till gymnasiet.

Hela 85 procent av eleverna i de kommunala skolorna uppnår behörighet till gymnasiet, vilket är en ökning med 3,8 procentenheter jämfört med föregående år. För närvarande tyder det på att meritvärdet kommer att ligga på cirka 222 poäng, vilket skulle vara det högsta meritvärdet som någonsin har uppnåtts.

– Jag är oerhört stolt över det arbete som har gjorts under lång tid i våra grundskolor. Lärarna har under ett utmanande år klarat av att fokusera på undervisningen och gett våra elever både stöd och utmaning i lärandet, säger Jenny Stanser, verksamhetschef för Södertäljes grundskolor.

Enligt verksamhetschefen har rektorerna haft en betydande roll genom att de stärkt det undervisningsnära ledarskapet, som i sin tur påverkat undervisningen positivt.

Analyser av resultaten på individ- och skolnivå samt inkluderingen av niondeklassarnas meritvärden kommer att presenteras vid höstterminen, då en utförlig rapport också kommer att överlämnas till utbildningsnämnden.

– Vi kan se att årets betyg stämmer bättre överens med de nationella provens resultat än föregående år. Det gör att jag känner att vi kan lita på att betygen håller och att vi kommer att skicka våra elever till gymnasiet med goda kunskaper i bagaget, säger Stanser.

Fakta: Grundläggande gymnasiebehörighet kräver att man har minst betyget E i samtliga kärnämnen och ytterligare fem ämnen. Meritvärdet är summan av de 16 eller 17 bästa betygen från högstadiet, omvandlade till poäng. Detta värde ger en indikation på ens ansökningsstatus till olika gymnasieskolor. Det högsta meritvärdet är 340 poäng, vilket motsvarar betyget A i alla ämnen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 22:08

Inget klart besked om SSK-forwardens skada

79DB7FC2-FAD3-4403-8485-8558A17F69FD

Jacob Dahlström, till höger, missar även matchen mot Mora Foto: Daniel Hansson/ Shamash Oyal

SSK tar imorgon kväll emot Mora på hemmaplan i den 24:e omgången av Hockeyallsvenskan.

I onsdags hade SSK nästan en ordinarie trupp med sig till Hovet, förutom sedan tidigare långtidsskadade Veeti Vainio så saknads också backen Henrik Malmström och forwarden Jacob Dahlström. Den sistnämnde kommer även vara indisponibel mot Mora.

Hur allvarlig skadan som håller Dahla borta från spel är vill inte assisterande tränare Mattias Zackrisson svara på:

-Han är inte disponibel till imorgon, så det är lite oklart. Han kommer inte vara med i alla fall.

I en tidigare intervju med Magnus Bogren så väntade man svar från de läkarundersökningar som skulle göras på Dahlström.

Har ni fått något svar om vad för skada det rör sig om?

-Vi har som policy att det bara är huvudtränaren och läkarna som uttalar sig om det där. Han kan inte spela, det är vad jag vet.

-Annars ser det ut som att det blir samma lag som mot AIK. Vi får se hur det ser ut imorgon på värmningen med Malmström, fyller Zackrisson i fortsättningsvis.

Så då ändrar ni inte på ett vinnande koncept gällande formationer och backpar?

-Vi känner att vi börjar hitta kemi i de kedjorna vi har. Tycker vi har fyra kedjor som producerar och levererar efter våra förväntningar. Det känns stabilt.

Är där något speciellt som ni har slipat på träningen nu inför Mora?

-Vi försöker skruva på allting och bli bättre hela tiden. Vi tränar för att bli bättre inte för att underhålla.

Manfall på träningen lät värre än det är?

-Ja, det blir så. Lite försiktighetsåtgärder, det gör ont att vinna hockeymatcher. Så vi måste tänka till lite hur hårt vi kan matcha dem på träning.

Magnus Bogren har under kvällen inte varit tillgänglig för en kommentar om Jacob Dahlströms skada.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 20:55
Senast uppdaterad: 7 december 2023 21:17

Kraftig rökutveckling från restauranglokal

DDFA1242-BD38-4863-8724-784DE919C1FE

Foto: Shamash Oyal.

Räddningstjänsten ryckte ut under torsdagskvällen till Prästgårdsvägen med flera enheter. Enligt uppgifter rapporterades kraftig rökutveckling som drabbat flera boende.

Det var vid 19-tiden i Geneta Centrum som SOS Alarm fick rapporter om en misstänkt skorstensbrand och beordrade flera räddningsstationer till adressen.

Initialt misstänktes det röra sig om en soteld eller skorstensbrand.

– Flera stationer har ryckt ut, Södertälje är redan på plats. Det är ännu oklart om det handlar om en lokal eller en restaurang. Kan eventuellt för sig om en skorstensbrand, säger en representant för räddningstjänsten till Telgenytt.

Räddningstjänsten på plats i Geneta Centrum. Foto: Shamash Oyal

Än så länge är det dock oklart vad som orsakat rökutvecklingen. Boende i närheten har uttryckt sina observationer till Telgenytt, där några beskriver röken som liknande den från bränd plast. Flera boende har drabbats till följd av att röklukten trängt sig in i flera bostäder i området.

Inga rapporter om personskador eller allvarliga incidenter har rapporterats, och situationen övervakas noggrant av räddningstjänsten.

Läsarbild:

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 19:44
Senast uppdaterad: 7 december 2023 21:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors