Företag i fokus:

Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Petter-Norw

Petter Stordalen och Norwegians koncernchef Geir Karlsen. Pressbild.

Hotellägaren i Södertälje, Petter Stordalen, och Norwegian har gått samman för att skapa ett dotterbolag. Syftet att samla deras respektive bolags bonusprogram och erbjudanden enligt ett pressmeddelande.

Petter Stordalen, ägare av Quality Park Hotel i Södertälje och ska driva det nya hotellet som byggs vid Maren, har nu bildat ett gemensamt bolag med Norwegian och hans hotellkedja Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels).

– Det kommer att bli en ”game changer” för medlemmar och gäster, säger Stordalen.

Detta samarbete kommer att erbjuda medlemmar i olika lojalitetsprogram fler valmöjligheter än tidigare. Det gemensamma bolaget planerar att skapa en enhetlig förmånsvaluta och plattform där medlemmar kan tjäna och använda poäng över olika program. Norwegian och Strawberry kommer att ha lika ägarandelar i det nya bolaget.

Den digitala förmånsvalutan kommer att ersätta de befintliga poängsystemen i de olika lojalitetsprogrammen, vilket innebär att medlemmar som tjänar poäng genom hotellvistelser kan använda dem för att betala för flygresor och vice versa.

– Norwegians lojalitetsprogram är redan populärt och vi har försökt utveckla programmet genom att tänka nytt och samarbeta med andra aktörer. Jag är väldigt glad över det här samarbetet med Strawberry och att vi tillsammans skapar något som ger ännu fler kunder ett större utbud av tjänster och valmöjligheter, säger Petter Stordalen.

Norwegian och Strawberry har tillsammans cirka 7,5 miljoner medlemmar i sina respektive lojalitetsprogram i Norden.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 28 juni 2023 01:34

Man bar på kniv – Greps av förbipasserande

Polis

Arkivbild

Sent på fredagskvällen kunde en ung knivman identifieras av polisen. Detta skedde efter att en förbipasserande uppmärksammat mannen som bar på kniven.

Vid 22-tiden på fredagskvällen tillkallades polisen till en adress i Södertälje efter att en ung man hade blivit uppmärksammad för att bära en kniv. När polisen anlände till platsen hade en förbipasserande person lyckats gripa knivmannen och höll fast honom tills polisen tog över.

Personen hade även avväpnat den misstänkte mannen, som enligt polisen uppges vara i 20-årsåldern. Polispatrullen identifierade mannen och upprättade en anmälan om brott mot knivlagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 07:00

Ansöker om ”Sverigeturné” – Vill bränna koran i Södertälje

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika. Skärmdump TikTok.

Den kände koranbrännaren Salwan Momika vill bränna flera koraner på offentliga platser i Sverige. Vid ett tillfälle vill han genomföra en aktion i Södertälje enligt en ansökan som har mottagits av polisen.

Södertäljebon Salwan Momika har lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen. Ansökningarna har omfattat platser som Stockholm, Malmö, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg och Trollhättan.

Första gången Momika brände en koran var utanför en moské den 28 juni på Södermalm i Stockholm. Därefter har han fått godkännande för liknande aktioner vid flera tillfällen. Senast skedde detta den 18 augusti då Salwan Momika befann sig utanför Irans ambassad på Lidingö för att bränna en koran. Den gången avbröts sammankomsten när en kvinna attackerade med en brandsläckare.

Nyligen stängde Tiktok av gåvofunktionen som möjliggjorde för Momika att tjäna pengar på plattformen, efter kritiken mot flera av de videor han hade laddat upp. På sociala medier påstår Momika bland annat att polisen pressar honom för att inte synas i sociala medier, TV-kanaler eller i pressen.

– Polisen säger till mig att om du uttrycker din åsikt skriftligen eller genom mun till mun lämnar vi dig utan skydd, säger Salwan Momika i ett klipp på TikTok som visats över fyra miljoner gånger.

Nu har han alltså lämnat in flera nya ansökningar om att bränna koranen på olika platser i Sverige. I Södertälje har Momika ansökt om tillstånd att bränna en koran framför tingshuset den 7 september mellan kl. 13:00 och 14:00.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 06:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors