Företag i fokus:

DEBATT: EU-valfrämjande insatser slösar bort miljoner skattepengar

Vallokal

Arkivbild: Alexander Isa

Då var det dags igen för EU-val, eller ja, om drygt ett år. Men redan nu börjar förvaltningen och majoriteten skruva och vrida på sig över det senaste ”förfärliga” valdeltagandet. 2019 bestämde sig enbart 41 % av Södertäljeborna att gå till vallokalerna och rösta, i vissa delar av Södertälje var intresset så svalt som enbart 11 % valdeltagande. Enligt förvaltningen och majoriteten är detta ett tecken på att något måste göras. 

I ett PM från kommunstyrelsens kontor kan vi läsa att det ingår i kommunens handlingsplan för demokratiutveckling 2021 – 2024 att ”utreda behovet och ta fram förslag till en åtgärdsplan med konkreta insatser för att öka valdeltagandet i Europaparlamentet 2024”, vilket lades fram som förslag på senaste kommunstyrelsemötet. Tanken är att kommunen skall köra en favorit i repris, och inspirera folk att rösta i det uppkommande EU-valet 2024 med evenemang, paneldebatter och föreläsningar, med en beräknad budget som ligger på miljonbelopp. 

Vi fastnar dock på meningen ”utreda behovet”. Detta förutsätter att vi förtroendevalda kommer fram till att det finns ett faktiskt behov av att kommunen skall springa valmyndighetens ärenden och få folk att intressera sig för EU-valet. Men finns ett sådant behov verkligen? Försök har redan gjorts från kommunens håll i det senaste EU-valet 2019, vilket slutade i katastrof. Kommunen gjorde stora satsningar på evenemang, paneldebatter och föreläsningar. Trots det gick inte valdeltagandet upp, inte heller låg det kvar på samma nivå; utan valdeltagandet sjönk i Södertälje med 0.48 procentenheter. 

Lärdomen vi politiker bör ta med oss från det här resultatet är att folk är antingen likgiltiga till EU eller så vet de inte ens varför det ska vara värt att rösta. Och vem kan klandra dem? 

(Annonslänk)

EU har utvecklat till närmast ett byråkratiskt bångstyrigt monster, vars federala makt växer sig allt större och större på bekostnad av medlemsstaterna. Mitt i allt detta finner vi Sverige. Sverige är en nettogivare till EU och vi innehar för tillfället ordförandeskapet. Trots det har våra ledamöter på både vänsterkanten och högerkanten minimalt med inflytande. De stora politiska besluten föreslås av kommissionen, där vi har enbart en röst av 27, för att sedan röstas i ett parlament där vi har för få ledamöter för att göra skillnad. 

Det bör vara helt okej för de som antingen inser att vi inte kan göra stor skillnad nog i EU, eller för de som helt enkelt inte bryr sig om vad som händer ända borta i Bryssel av namnlösa byråkrater som inte ens skulle kunna placera ut Södertälje på kartan. 

Det är inte rimligt att kommunen ska ödsla tid och pengar på ett projekt som är dömt att misslyckas, ett projekt som den politiska majoriteten är villig att slösa miljonbelopp på. Ett bättre alternativ hade i stället varit att skicka detta ärende till valmyndigheten, och att vi politiker blir bättre på att engagera väljare med våra förtroendevalda i Bryssel. 

Andreas Birgersson, SD
Oppositionsråd

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Filminspelning på populära platsen i Södertälje

05FC55DC-1ADD-40F8-985D-AA51545296F5

Foto: Alexander Isa

Södertälje blev under onsdagen scenen för en spännande filminspelning där snöscotrar och snökanoner inkluderades. Detaljer kring projektet hålls hemliga, men spekulationer och närvaron av kända mediehus antyder en stor produktion.

Under onsdagen förvandlades Ragnhilsborgsbacken i Södertälje till en filmstudio, där ett team av filmare och skådespelare tog över landskapet. Med snöscotrar som susade förbi och snökanoner i full drift, skapades en vinteratmosfär som fångade förbipasserandes intresse.

Ragnhilsborgsbacken togs under en dag över av ett stort filmteam. Foto: Alexander Isa

Detaljer kring produktionen är fortfarande höljda i mystik. Trots närvaron av representanter från bland annat SVT, är uppgifter om filmens innehåll och syfte sparsamma. Enligt uppgifter till Telgenytt kan projektet vara en del av en större satsning för ledande så kallade ”Streamers”.

Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig även Friluftsfrämjandet, som ansvarar för Ragnhilsborgsbackens anläggning. Deras arbete med att hålla en av snökanonerna igång var avgörande för att skapa den rätta vinterkänslan som scenen krävde.

Vad som än spelas in vid Ragnhilsborgsbacken, står det klart att Södertälje än en gång har satt sitt avtryck på den svenska filmkartan.

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 22:42
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 22:42

Larm om singelolycka vid Moraberg

Olycka-raddningstjansten-2

Arkivbild

En singelolycka rapporterades vid Morabergavfarten på onsdagseftermiddagen. Flera räddningsenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

SOS Alarm mottog uppgifter om en singelolycka som inträffade på onsdagseftermiddagen vid Morabergavfarten. Olyckan skedde klockan 17.13, i anslutning till motorvägsavfarterna från E4:an och vidare mot Morabergavfarten. Olyckan ska enligt Trafikverkat haft en liten påverkan trafikflödet i området.

Räddningstjänsten var snabbt på plats för att säkra olycksplatsen och för att se till att trafiken kunde flyta på som vanligt. Deras snabba insats bidrog till att undvika större trafikstörningar och säkerställde att situationen hanterades effektivt.

Enligt de senaste rapporterna finns det i nuläget inga uppgifter om personskador i samband med olyckan. Orsaken till olyckan är fortfarande oklara.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 17:53
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 17:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors