Företag i fokus:

DEBATT: EU-valfrämjande insatser slösar bort miljoner skattepengar

Vallokal

Arkivbild: Alexander Isa

Då var det dags igen för EU-val, eller ja, om drygt ett år. Men redan nu börjar förvaltningen och majoriteten skruva och vrida på sig över det senaste ”förfärliga” valdeltagandet. 2019 bestämde sig enbart 41 % av Södertäljeborna att gå till vallokalerna och rösta, i vissa delar av Södertälje var intresset så svalt som enbart 11 % valdeltagande. Enligt förvaltningen och majoriteten är detta ett tecken på att något måste göras. 

I ett PM från kommunstyrelsens kontor kan vi läsa att det ingår i kommunens handlingsplan för demokratiutveckling 2021 – 2024 att ”utreda behovet och ta fram förslag till en åtgärdsplan med konkreta insatser för att öka valdeltagandet i Europaparlamentet 2024”, vilket lades fram som förslag på senaste kommunstyrelsemötet. Tanken är att kommunen skall köra en favorit i repris, och inspirera folk att rösta i det uppkommande EU-valet 2024 med evenemang, paneldebatter och föreläsningar, med en beräknad budget som ligger på miljonbelopp. 

Vi fastnar dock på meningen ”utreda behovet”. Detta förutsätter att vi förtroendevalda kommer fram till att det finns ett faktiskt behov av att kommunen skall springa valmyndighetens ärenden och få folk att intressera sig för EU-valet. Men finns ett sådant behov verkligen? Försök har redan gjorts från kommunens håll i det senaste EU-valet 2019, vilket slutade i katastrof. Kommunen gjorde stora satsningar på evenemang, paneldebatter och föreläsningar. Trots det gick inte valdeltagandet upp, inte heller låg det kvar på samma nivå; utan valdeltagandet sjönk i Södertälje med 0.48 procentenheter. 

Lärdomen vi politiker bör ta med oss från det här resultatet är att folk är antingen likgiltiga till EU eller så vet de inte ens varför det ska vara värt att rösta. Och vem kan klandra dem? 

(Annonslänk)

EU har utvecklat till närmast ett byråkratiskt bångstyrigt monster, vars federala makt växer sig allt större och större på bekostnad av medlemsstaterna. Mitt i allt detta finner vi Sverige. Sverige är en nettogivare till EU och vi innehar för tillfället ordförandeskapet. Trots det har våra ledamöter på både vänsterkanten och högerkanten minimalt med inflytande. De stora politiska besluten föreslås av kommissionen, där vi har enbart en röst av 27, för att sedan röstas i ett parlament där vi har för få ledamöter för att göra skillnad. 

Det bör vara helt okej för de som antingen inser att vi inte kan göra stor skillnad nog i EU, eller för de som helt enkelt inte bryr sig om vad som händer ända borta i Bryssel av namnlösa byråkrater som inte ens skulle kunna placera ut Södertälje på kartan. 

Det är inte rimligt att kommunen ska ödsla tid och pengar på ett projekt som är dömt att misslyckas, ett projekt som den politiska majoriteten är villig att slösa miljonbelopp på. Ett bättre alternativ hade i stället varit att skicka detta ärende till valmyndigheten, och att vi politiker blir bättre på att engagera väljare med våra förtroendevalda i Bryssel. 

Andreas Birgersson, SD
Oppositionsråd

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Louise Tegel ny annonschef på Telgenytt

Karlberg-och-Tegel

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt och Louise Tegel, annonschef.
Foto: Alexander Isa

Telgenytt knyter till sig entreprenören Louise Tegel för att hjälpa Södertäljes företag att nå ännu fler kunder genom tidningens kanaler.

Telgenytt fortsätter sin tillväxtresa. Tidningen är Södertäljes enda gratistidning och når varje dag ut till fler och fler Södertäljebor. På sociala medier är Telgenytt stadens absolut största nyhetskanal och tidningen har nyligen börjat etablera sig på Snapchat, dit tusentals följare redan hittat. Genom Telgenytt når företag i Södertälje en engagerad målgrupp som inte nås via traditionella medier och allt fler företag är Telgenytt det naturliga sättet att nå ut med sitt budskap.

För att möta den ökade efterfrågan på annonsplatser tillsätts nu entreprenören Louise Tegel som annonschef. Louise kommer att ansvara för att utveckla annonsförsäljningen och hjälpa både nya och befintliga kunder att marknadsföra sina produkter och tjänster till tidningens läsare i Södertälje.

– Louise har ett sällsynt driv i allt hon gör och en naturlig fallenhet för företagande. Hon har stor erfarenhet från båda sidor om annonsaffären och har ett brett nätverk i Södertälje. Hon har också en fantastisk förmåga att fånga upp vad en kampanj gett tillbaka i form av siffror. Med andra ord passar hon perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför, säger Erik Karlberg, delägare i Telgenytt.

Erik Karlberg, delägare i Telgenytt: – ”Louise Tegel passar perfekt för den fortsatta tillväxtresa vi står inför”
Foto: Shamash Oyal

Louise Tegel är utbildad marknadskoordinator, låg bakom Café Nära i Trosa och har drivit konsultverksamhet inom marknadsföring och grafisk design. Hon har dessutom lång erfarenhet från butiksverksamhet och har de senare åren varit aktiv i husbyggarbranchen som affärsutvecklare och marknadschef.

– Jag brinner verkligen för försäljning och att se de faktiska resultaten av en lyckad marknadsföringskampanj. Att få möjlighet att hjälpa Telgenytt att bygga upp sin annonsaffär i det här skedet är något jag ser fram mycket emot, säger Louise Tegel.

Utöver sitt uppdrag som annonschef för Telgenytt driver Louise marknadsföringsbyrån LUSS Creations. På Telgenytt kommer hon att bidra med annonsförsäljning, grafisk formgivning och affärsutveckling.

Louise Tegel nås på
louise@telgenytt.se och 076-055 16 81

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 17:57
Senast uppdaterad: 16 april 2024 18:59

Inför kvällens match – SBBKs damer ett steg från finalen

PGU8916

Fotograf: Petra Gau.

SBBKs damlag står inför en avgörande match 3 i USIF Arena, med chansen att säkra en plats i finalen efter att ha dominerat de två första matcherna i semifinalserien.

Efter att ha vunnit två raka matcher med överlägsen spelstil, står SBBKs damer nu inför möjligheten att säkra sin finalplats i kvällens match mot Uppsala Basket.

Matchen, som spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00, kan bli avgörande för SBBK. En seger ikväll innebär direkt avancemang till finalen, medan en förlust skulle leda till en fjärde match i samma stad på torsdag.

(Annonslänk)

Tegan Graham från Nya Zeeland var en av nyckelspelarna i damlaget som gjorde 22 poäng i den senaste semifinalen mot Uppsala. Hon är nöjd med sin insats i den matchen och ser med tillförsikt fram emot kvällens spel.

(Översatt från engelska) Vi har varit mycket fokuserade som ett lag, så vi har haft några riktigt bra träningar och vår intensitet är hög, säger hon.

Vad var huvudfokus inför matchen?
– Jag tror att huvudfokus var att hålla oss till vår spelplan. Våra tränare ser till att vi är välförberedda, så som lag är det vårt jobb att genomföra de fördelar vi har på planen.

Hur var känslorna efter första halvleken?
– Mycket positiva. Uppsala är ett starkt lag och vi respekterar dem mycket, så vi behöver spela bra för att kunna tävla väl med dem. Vi är ett självsäkert lag när vi spelar tillsammans, så vi pratade om att återfokusera på spelplanen.

Vad är viktigt inför kvällens matchen på Uppsalas hemmaplan?
– Jag tror att det viktigaste är att vi är närvarande i spelet. Det är lätt att låta småsaker glida undan när man har bra momentum som lag. Så att utföra grunderna som vi har gjort hela året är mycket viktigt i den här matchen, säger Tegan Graham från Nya Zeeland.

Kvällens match spelas i USIF Arena i Uppsala klockan 19:00.
Fotograf: Petra Gau.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 16:39
Senast uppdaterad: 16 april 2024 16:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors