Företag i fokus:

DEBATT: EU-valfrämjande insatser slösar bort miljoner skattepengar

Vallokal

Arkivbild: Alexander Isa

Då var det dags igen för EU-val, eller ja, om drygt ett år. Men redan nu börjar förvaltningen och majoriteten skruva och vrida på sig över det senaste ”förfärliga” valdeltagandet. 2019 bestämde sig enbart 41 % av Södertäljeborna att gå till vallokalerna och rösta, i vissa delar av Södertälje var intresset så svalt som enbart 11 % valdeltagande. Enligt förvaltningen och majoriteten är detta ett tecken på att något måste göras. 

I ett PM från kommunstyrelsens kontor kan vi läsa att det ingår i kommunens handlingsplan för demokratiutveckling 2021 – 2024 att ”utreda behovet och ta fram förslag till en åtgärdsplan med konkreta insatser för att öka valdeltagandet i Europaparlamentet 2024”, vilket lades fram som förslag på senaste kommunstyrelsemötet. Tanken är att kommunen skall köra en favorit i repris, och inspirera folk att rösta i det uppkommande EU-valet 2024 med evenemang, paneldebatter och föreläsningar, med en beräknad budget som ligger på miljonbelopp. 

Vi fastnar dock på meningen ”utreda behovet”. Detta förutsätter att vi förtroendevalda kommer fram till att det finns ett faktiskt behov av att kommunen skall springa valmyndighetens ärenden och få folk att intressera sig för EU-valet. Men finns ett sådant behov verkligen? Försök har redan gjorts från kommunens håll i det senaste EU-valet 2019, vilket slutade i katastrof. Kommunen gjorde stora satsningar på evenemang, paneldebatter och föreläsningar. Trots det gick inte valdeltagandet upp, inte heller låg det kvar på samma nivå; utan valdeltagandet sjönk i Södertälje med 0.48 procentenheter. 

Lärdomen vi politiker bör ta med oss från det här resultatet är att folk är antingen likgiltiga till EU eller så vet de inte ens varför det ska vara värt att rösta. Och vem kan klandra dem? 

(Annonslänk)

EU har utvecklat till närmast ett byråkratiskt bångstyrigt monster, vars federala makt växer sig allt större och större på bekostnad av medlemsstaterna. Mitt i allt detta finner vi Sverige. Sverige är en nettogivare till EU och vi innehar för tillfället ordförandeskapet. Trots det har våra ledamöter på både vänsterkanten och högerkanten minimalt med inflytande. De stora politiska besluten föreslås av kommissionen, där vi har enbart en röst av 27, för att sedan röstas i ett parlament där vi har för få ledamöter för att göra skillnad. 

Det bör vara helt okej för de som antingen inser att vi inte kan göra stor skillnad nog i EU, eller för de som helt enkelt inte bryr sig om vad som händer ända borta i Bryssel av namnlösa byråkrater som inte ens skulle kunna placera ut Södertälje på kartan. 

Det är inte rimligt att kommunen ska ödsla tid och pengar på ett projekt som är dömt att misslyckas, ett projekt som den politiska majoriteten är villig att slösa miljonbelopp på. Ett bättre alternativ hade i stället varit att skicka detta ärende till valmyndigheten, och att vi politiker blir bättre på att engagera väljare med våra förtroendevalda i Bryssel. 

Andreas Birgersson, SD
Oppositionsråd

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Seriekrock på E4 – Flera personer förda till sjukhus

Ambulans

Arkivbild

En stor trafikolycka inträffade på E4 strax utanför Pershagen, där flera fordon kolliderade och fyra personer skadades.

(Annonslänk)

På fredagskvällen vid 19.35-tiden inträffade en stor seriekrock på E4 i södergående riktning nära Aglasjön, strax utanför Pershagen. Flera räddningsenheter, däribland polis och ambulans, ryckte snabbt ut till olycksplatsen för att assistera de inblandade och säkra området.

Olyckan involverade flera fordon, inklusive två personbilar och en lastbil och orsakade betydande trafikstörningar på E4. Fyra personer, alla från personbilarna, rapporteras ha fått lindriga skador och har förts till sjukhus för vård.

I samband med kollisionerna valde lastbilens förare att lämna platsen utan att stanna kvar, vilket resulterade i en polisanmälan om smitning från trafikolycka.

Polisen arbetar nu med att utreda händelsen närmare, inklusive att söka efter den smitande lastbilsföraren.

Foto: Daniel Ekendahl

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 22:09

Södertäljebo häktad efter stor narkotikaräd

Polis

Arkivbild

En person från Södertälje är bland de häktade efter ett stort narkotikatillslag i Stockholm, det rapporterar LT.

I ett omfattande tillslag mot en adress i Älvsjö, som ägde rum den 31 januari, greps tre misstänkta personer. De gripna, två män och en kvinna, är misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott.

Bland de gripna finns en person från Södertälje, som nu sitter häktad, rapporterar LT. Även en 24-årig kvinna från Stavsnäs och en 31-årig man från Årsta greps, men den sistnämnda blev inte häktad.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2024 20:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors