Företag i fokus:

DEBATT: EU-valfrämjande insatser slösar bort miljoner skattepengar

Vallokal

Arkivbild: Alexander Isa

Då var det dags igen för EU-val, eller ja, om drygt ett år. Men redan nu börjar förvaltningen och majoriteten skruva och vrida på sig över det senaste ”förfärliga” valdeltagandet. 2019 bestämde sig enbart 41 % av Södertäljeborna att gå till vallokalerna och rösta, i vissa delar av Södertälje var intresset så svalt som enbart 11 % valdeltagande. Enligt förvaltningen och majoriteten är detta ett tecken på att något måste göras. 

I ett PM från kommunstyrelsens kontor kan vi läsa att det ingår i kommunens handlingsplan för demokratiutveckling 2021 – 2024 att ”utreda behovet och ta fram förslag till en åtgärdsplan med konkreta insatser för att öka valdeltagandet i Europaparlamentet 2024”, vilket lades fram som förslag på senaste kommunstyrelsemötet. Tanken är att kommunen skall köra en favorit i repris, och inspirera folk att rösta i det uppkommande EU-valet 2024 med evenemang, paneldebatter och föreläsningar, med en beräknad budget som ligger på miljonbelopp. 

Vi fastnar dock på meningen ”utreda behovet”. Detta förutsätter att vi förtroendevalda kommer fram till att det finns ett faktiskt behov av att kommunen skall springa valmyndighetens ärenden och få folk att intressera sig för EU-valet. Men finns ett sådant behov verkligen? Försök har redan gjorts från kommunens håll i det senaste EU-valet 2019, vilket slutade i katastrof. Kommunen gjorde stora satsningar på evenemang, paneldebatter och föreläsningar. Trots det gick inte valdeltagandet upp, inte heller låg det kvar på samma nivå; utan valdeltagandet sjönk i Södertälje med 0.48 procentenheter. 

Lärdomen vi politiker bör ta med oss från det här resultatet är att folk är antingen likgiltiga till EU eller så vet de inte ens varför det ska vara värt att rösta. Och vem kan klandra dem? 

(Annonslänk)

EU har utvecklat till närmast ett byråkratiskt bångstyrigt monster, vars federala makt växer sig allt större och större på bekostnad av medlemsstaterna. Mitt i allt detta finner vi Sverige. Sverige är en nettogivare till EU och vi innehar för tillfället ordförandeskapet. Trots det har våra ledamöter på både vänsterkanten och högerkanten minimalt med inflytande. De stora politiska besluten föreslås av kommissionen, där vi har enbart en röst av 27, för att sedan röstas i ett parlament där vi har för få ledamöter för att göra skillnad. 

Det bör vara helt okej för de som antingen inser att vi inte kan göra stor skillnad nog i EU, eller för de som helt enkelt inte bryr sig om vad som händer ända borta i Bryssel av namnlösa byråkrater som inte ens skulle kunna placera ut Södertälje på kartan. 

Det är inte rimligt att kommunen ska ödsla tid och pengar på ett projekt som är dömt att misslyckas, ett projekt som den politiska majoriteten är villig att slösa miljonbelopp på. Ett bättre alternativ hade i stället varit att skicka detta ärende till valmyndigheten, och att vi politiker blir bättre på att engagera väljare med våra förtroendevalda i Bryssel. 

Andreas Birgersson, SD
Oppositionsråd

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 juni 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

SSK i stor sorg – Juniortränare avliden

SSK

Foto: Södertälje SK

SSK:s juniortränare André Kallenberg har oväntat gått bort. Hans bortgång har satt klubben i stor sorg.

SSK befinner sig i djup sorg efter den plötsliga bortgången av deras juniortränare André Kallenberg, som oväntat avled under måndagskvällen.

Kallenberg, som var känd för sin djupa kunskap inom ishockey, var mer än bara en tränare. Han var en inspirationskälla och engagerad mentor för både spelare och sina tränarkollegor. Hans dedikation till sporten och sitt lag har gjort ett bestående intryck som kommer att hedras och minnas lång tid framöver.

”Hans passion för sporten och engagemang för sitt lag kommer att leva vidare i våra minnen. Våra tankar går till Andrés familj och anhöriga. Vila i frid André.”, skriver klubben på sin hemsida.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 08:04
Senast uppdaterad: 8 februari 2024 08:04

Domstolen fastslår: Momika utvisas, men stannar i landet

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika: Skärmdump TikTok

Migrationsdomstolen har fastställt att Salwan Momika, känd som koranbrännaren, ska utvisas från Sverige. Dock kan inte utvisningen genomföras på grund av den stora hotbilden i hemlandet.

– Migrationsdomstolen har kommit fram till att det finns grund för att återkalla uppehållstillståndet och flyktingstatusförklaringen, säger Karin Dahlin, chefsrådman.

(Annonslänk)

I oktober 2023 beslutade Migrationsverket att inte förlänga Salwan Momikas uppehållstillstånd efter att ha funnit att han, enligt myndigheten, lämnat oriktiga uppgifter. Han anklagas för att ha undanhållit viktig information, vilken spelade en avgörande roll i den tidigare asylbedömningen, och att uppehållstillståndet därmed beviljades baserat på felaktiga premisser.

Trots ett överklagande av Momika, fastslår Migrationsdomstolen beslutet om utvisning, men med hänsyn till internationella skyddsregler som förbjuder utvisning till länder där personer riskerar förföljelse.

Domstolen understryker att Momikas koranbränningar i Sverige har skapat en hotbild mot honom i hemlandet Irak, vilket omöjliggör en omedelbar utvisning. Detta innebär att han utesluts från internationellt skydd, men får stanna i Sverige med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd.

– Nya flyktingskäl har uppstått på grund av aktiviteter i Sverige. Det har dock kommit fram skäl att utesluta honom från internationellt skydd. Utvisningsbeslutet kan inte verkställas till Irak så länge han där riskerar förföljelse eller annan skyddsgrundande behandling, säger Dahlin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 23:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors