Företag i fokus:

Kyrkor höjer säkerheten efter koranbränning

C16868E9-DD5E-4EAA-AC59-2796DBFFF01C

Foton: Streetphotobysd

Efter den kontroversiella koranbränningen vid en moské i Stockholm vidtar flera ortodoxa kyrkor åtgärder för att stärka säkerheten. Syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje har tydligt uttryckt sitt avståndstagande från denna handling genom ett inlägg på sociala medier.

”Som kristna i Sverige respekterar vi och vördar demokratin, yttrandefriheten, religionsfriheten och de lagar och bestämmelser som finns. Vi är en del av detta vackra land och vill fortsätta vara med att förbättra och bygga samhället.”, skriver S:t Afrems Kyrka i Södertälje, underskrivet av ärkebiskopen Benjamin Atas, i ett inlägg på Facebook.

Ett massutskick skickades till ett 20-tal församlingar av det syrisk-ortodoxa kyrkostiftet i Sverige för att uppmana till ökad säkerhet kring kyrkorna. Det inkluderade att ha uppsikt över ingångarna och undvika att ha för många öppna samtidigt, enligt rapporter från SVT. Även kyrkor i Bagdad har vidtagit extra säkerhetsåtgärder enligt den kaldeisk-katolska biskopen med säte i Södertälje, som Lt talade med.

– Nu verkar situationen vara bättre, säger biskopen Saad Sirop Hanna till Lt.

Salwan Momika, som utförde koranbränningen och är skriven i Järna, meddelar nu sin avsikt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han tillhör SD och blev medlem för ett år sedan, enligt en intervju med Aftonbladet.

– Jag tillhör partiet och blev medlem för ett år sedan. Jag är stolt över partiet som är det enda som försvarar Sverige och svenska värderingar. Jag funderar på att i framtiden kandidera till Sveriges riksdag med SD-partiet och bjuda in alla svenskar att gå med i SD-partiet om de vill bevara svenska lagar och värderingar, säger han Salwan Momika till Aftonbladet.

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:00

SSK J20 missade topp tio med minsta möjliga marginal

DSC_0019_1

Deppigt i J20 som snubblade på målsnöret Bild: Daniel Hansson

SSK J20 spelade idag en direkt avgörande match om att ta sig vidare till topp 10 serien. Man mötte Frölunda på bortaplan och förlorade med uddamålet.

Det skiljde en poäng mellan lagen när de skulle mötas i sista omgången av J20 – Nationell södra. Det hade räckt med 2 poäng för SSK då man innan matchen hade bättre målskillnad än Göteborgslaget. SSK ledde med 2-1 efter första perioden. Hemmalaget kvitterade med endast 40 sekunder av andra perioden.

2-2 stod sig tills det var 7 minuter kvar av tredje perioden då Frölunda kunde ta ledningen med 3-2, ett mål ytterligare för SSK hade givit laget en chans att ta en extra poäng i förlängningen som hade räckt till spel i topp 10.

Men 3-2 blev slutresultatet efter tre perioder och SSK missar därmed avancemang. Surt då SSK J20 legat över strecket som innebär att vara bland de fem första lagen i stort sätt hela serien. Nu missade man alltså den chansen med minsta möjliga marginal i sista omgången.

Laget får nu ladda om för spel i forsättningsserien där man får möta övriga lagen i södra som missade topp fem plus de lag som missade topp 5 i norra serien.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 19:22
Senast uppdaterad: 10 december 2023 19:24

Ungas framtid i fokus vid konferens i Södertälje

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Frågan om ungas välbefinnande och framtidstro står i centrum för Södertälje kommuns och Samordningsförbundets kommande konferens tillsammans med nationella samordnaren för Agenda 2030.

Sedan 2022 har Samordningsförbundet i Södertälje finansierat pilotprojektet ”Nu börjar vi med barnen, ett projekt om framtidstro!”, för att kartlägga ungas behov och önskemål. I samband med projektet sker en konferens i Södertälje stadshus i december som syftar till att sprida kunskap och inspiration kring hur samhällets olika aktörer gemensamt kan bidra till att unga mår bra och ser ljust på framtiden.

Under konferensen kommer projektledare som arbetat med pilotprojektet att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Bland annat kommer man att diskutera skillnaden mellan främjande och förebyggande insatser för ungas välmående.

Målet är att hitta sätt för samhällets alla sektorer – offentlig, privat och ideell – att gemensamt bidra till att skapa goda förutsättningar för alla barn och unga att må bra och se ljust på livet.

Konferensen äger rum klockan 08:30-10:30, imorgon, den 11 december, i stadshuset.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 december 2023 18:14
Senast uppdaterad: 10 december 2023 18:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors