Företag i fokus:

Kyrkor höjer säkerheten efter koranbränning

C16868E9-DD5E-4EAA-AC59-2796DBFFF01C

Foton: Streetphotobysd

Efter den kontroversiella koranbränningen vid en moské i Stockholm vidtar flera ortodoxa kyrkor åtgärder för att stärka säkerheten. Syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje har tydligt uttryckt sitt avståndstagande från denna handling genom ett inlägg på sociala medier.

”Som kristna i Sverige respekterar vi och vördar demokratin, yttrandefriheten, religionsfriheten och de lagar och bestämmelser som finns. Vi är en del av detta vackra land och vill fortsätta vara med att förbättra och bygga samhället.”, skriver S:t Afrems Kyrka i Södertälje, underskrivet av ärkebiskopen Benjamin Atas, i ett inlägg på Facebook.

Ett massutskick skickades till ett 20-tal församlingar av det syrisk-ortodoxa kyrkostiftet i Sverige för att uppmana till ökad säkerhet kring kyrkorna. Det inkluderade att ha uppsikt över ingångarna och undvika att ha för många öppna samtidigt, enligt rapporter från SVT. Även kyrkor i Bagdad har vidtagit extra säkerhetsåtgärder enligt den kaldeisk-katolska biskopen med säte i Södertälje, som Lt talade med.

– Nu verkar situationen vara bättre, säger biskopen Saad Sirop Hanna till Lt.

Salwan Momika, som utförde koranbränningen och är skriven i Järna, meddelar nu sin avsikt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han tillhör SD och blev medlem för ett år sedan, enligt en intervju med Aftonbladet.

– Jag tillhör partiet och blev medlem för ett år sedan. Jag är stolt över partiet som är det enda som försvarar Sverige och svenska värderingar. Jag funderar på att i framtiden kandidera till Sveriges riksdag med SD-partiet och bjuda in alla svenskar att gå med i SD-partiet om de vill bevara svenska lagar och värderingar, säger han Salwan Momika till Aftonbladet.

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:00

Scania inför krav på gröna leveranser

Scania

Foto: Scania/Alexander Isa

För att driva på skiftet till ett hållbart transportsystem omvandlar Scania nu sin målsättning om gröna inköp av batterier, stål, aluminium och gjutjärn till krav och kontrakt.

Scania, som tillverkar lastbilar och bussar, har en branschledande strategi för att minska utsläppen i leverantörskedjan. Företaget har som mål att uppnå 100 procent gröna inköp av dessa fyra material till sin europeiska produktion till 2030. Dessa ”hotspots” står för cirka 80 procent av klimatutsläppen från Scanias produktionsmaterial. ”Grönt” definieras som att de viktigaste utsläppskällorna elimineras genom att använda ny teknik, grön el och/eller återvunnet material.

Nu inför Scania krav på sina leverantörer att använda sådana gröna teknologier. Kraven är en del av förhandlingar om både framtida kontrakt och översyn av befintliga.

Engagemang från leverantörer är avgörande för den gröna omställningen, och viktiga framsteg görs. Scania har lagt sin första order på grönt stål från H2 Green Steel och har ett gemensamt mål med SSAB om full övergång till gröna stålleveranser 2030.

– Vi arbetar nu med att utöka omfattningen av målet om gröna leveranser till vår produktion, så att strategin så småningom omfattar hela den globala leverantörskedjan, säger Scanias VD Christian Levin i ett pressmeddelande på Scania.

Skrivent: Lucas T.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2023 18:58
Senast uppdaterad: 9 december 2023 18:58

BILDEXTRA: Här invigs den nya biskopen

kyrkan

Foto: Shamash Oyal

Foto: Tommy Hanna

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2023 17:56
Senast uppdaterad: 9 december 2023 18:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors