Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

SENASTE NYTT: Hovrätten skärper domar i stort narkotikamål

IMG_5793

Lägenheten som polisen slog till mot i centrala Södertälje:
Foto: Ur polisen förundersökning 

I ett uppmärksammat fall dömdes fyra av sju åtalade i ett stort narkotikamål. Efter hovrättens omprövning dömdes ytterligare fyra personer, och en tidigare dom skärptes.

Efter en omfattande polisutredning om narkotikahandel i Södertälje, som ledde till åtal mot tolv personer med anknytning till Ronnafalangen, har hovrätten nu skärpt tidigare domar. Inledningsvis dömdes tre av de åtalade till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten har dock valt att omvärdera fallet och dömer nu ytterligare fyra personer.

(Annonslänk)

Utredningen tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet där stora mängder narkotika beslagtogs. Tillslaget var en del av en större operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Bevis i form av spaningsmaterial och videoklipp från mobiltelefoner har varit avgörande i rättsprocessen.

En nyckelperson i nätverket, en 24-årig man ansedd som en ledargestalt inom Ronnafalangen, har fått sitt straff skärpt av hovrätten. Från det ursprungliga fängelsestraffet på sju år och tio månader, har han nu dömts till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han åläggs även att betala 475 000 kronor till staten, inklusive värdet av ett beslagtaget guldhalsband.

Bland de ytterligare dömda i det stora narkotikamålet finns en 24-årig man, känd för sitt arbete inom en ungdomsförening och politisk verksamhet i kommunen, som har fått två års fängelse för att ha ställt en lägenhet till förfogande för förvaring av narkotika.

En 26-årig man, identifierad som en del av nätverkets ledning, har dömts till sex års fängelse för synnerligen grovt narkotikabrott. Ytterligare en man, 20 år gammal, har fått tre års fängelse efter att polisen funnit bevis i hans hem som ledde dem till en hemlig lägenhet använd för narkotikahandel. Samt en 21-årig man dömts till 1,5 års fängelse, vilket ytterligare bekräftar hovrättens beslut att skärpa påföljder för de inblandade i narkotikahandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 12:53
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 12:54

Pendeltrafikstopp – Bron gick inte att stänga efter öppning

Tag

Foto: Alexander Isa

Tågtrafiken mellan Östertälje och Södertälje hamn avbröts tillfälligt under torsdagsförmiddagen. Detta efter att ett tekniskt fel inträffade på Saltsjöbron.

Vid 10:30-tiden på torsdagen upplevde resenärer i pendeltrafiken ett oväntat stopp när tågtrafiken i båda riktningar avbröts. Orsaken till trafikstoppet var tekniska problem med Saltsjöbron, som förbinder Östertälje med Södertälje hamn. Dessa problem påverkade dock inte fordonstrafiken på bron.

– Järnvägsbron över Södertälje kanal gick inte att stänga. Det var tillfälligt stopp i SL:s pendeltågstrafik från Södertälje centrum till och från Uppsala/Stockholm City. Det var bara tågen som påverkades, säger SL:s presstalesperson till Telgenytt.

Enligt SL:s presstjänst kunde bron inte stängas som planerat efter en öppning, men problemet kunde emellertid lösas efter en kort stund, och trafiken kunde återupptas. Incidenten skapade tillfälliga störningar i pendeltrafiken, men situationen hanterades snabbt för att minimera påverkan på resenärerna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 11:45
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 11:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors