Företag i fokus:

INSÄNDARE: Vi fortsätter att utvecklas och behåller ambitionen

Aljosa

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

I Södertälje fortsätter vi utveckla stadskärnan och behåller ambitionen att få utmärkelsen Årets Stadskärna ett annat år.

Vi var finalister, hoppfulla och peppade på att höra vem som skulle ta hem utmärkelsen Årets Stadskärna på Svenska Stadskärnors årskonferens med 520 deltagare från hela landet. Södertälje har strävat mot målet i tio år och många värdefulla personer har jobbat engagerat och med stor passion för vår stad, men när vinnaren presenterades stod det inte Södertälje – det stod Malmö.

Besvikelsen var kännbar i vår grupp med representanter från näringsliv, fastighetsägare och kommun.

På ett sätt kände vi oss ändå som vinnare, för Södertälje har gjort en fantastisk förflyttning och utvecklingsresa när man ser till vår stads utgångsläge. Här finns en styrka, positiv attityd och gemenskap som formats av de utmaningar vi mött tillsammans under åren, och hur vi vänt motgångar till möjligheter. Allt detta hade vi samlat i en gedigen ansökan, och vi skapade en unik filmserie som summerar stadens resa.

Under årskonferensen i Helsingborg märktes att Södertälje blivit en snackis. Vi mötte glada branschkollegor som hjärtligt hejade på oss. Vi överraskades också av den starka uppbackning och engagemang vi fick från nya bekantskaper som följt Södertäljes utveckling. En värmande känsla.

Innan prisutdelningen togs de tre städernas representanter upp på scen för presentation och diplomutdelning. Då hördes det tydligt av alla hejarop och applåder vilket starkt stöd Södertälje har runtom i landet. Vår stads resa inspirerar andra. Det är något vi verkligen bär med oss.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Självklart tyckte vi att det var dags för Södertälje att få det positiva erkännande staden jobbat så hårt för, och även om finalplatsen också är ett kvitto på framgång hade själva vinsten gett Södertälje den extra boost vi tycker staden förtjänar.

Men resan var väldigt positiv också. Vi har ytterligare förstärkt våra relationer, vårt band till varandra och ”vi-känslan”, och fortsätter arbetet i stadskärnan med gemensamma krafter och positiva framtidsvisioner för Södertälje.

Södertäljes resa är därmed långt ifrån slut. På många sätt är vi bara i början av en fantastisk utvecklingsperiod för staden. Vi ser fram emot det nya hotellet vid Maren och kommunens renovering av Marenplan, utvecklingen av Slussholmen och de spännande möjligheterna Lunakvarteret står inför.

Juryn gav oss värdefull feedback. De berömde vårt samarbete och hur vi fått in idrotten och storföretag som Scania i stadskärnan, hur Stora Torget blivit en levande plats samt hur vi samarbetar kring trygghetsskapande åtgärder.

Juryn uppmärksammade också vår kommunikation. Hur vi når ut till verksamheter, medlemmar och medborgare och har skapat en helt egen identitet. Att vi har förmedlat utvecklingen både till juryn och medborgarna, och genom filmer och mätmetoder verkligen visat på de fysiska förändringarna i vår stad.

Visst finns det områden vi behöver utveckla och förbättra än mer. Vi måste visa upp effekterna av de nya mötesplatser som har skapats och som kommer att skapas. Dessutom behöver vi stärka dialogen och samarbetet mellan stadens fastighetsägare ytterligare.

Vi genomgår just nu också en tuff ekonomisk period och strukturomvandling där verksamheter läggs ner både i Södertälje och resten av landet. En avgörande fråga för framtiden är hur vi jobbar med utbudet och skapar en lockande helhet i våra stadskärnor.

Men vi kan med stolthet säga att Södertälje är på rätt väg. Vi behåller vår ambition att bli Årets Stadskärna inom en snar framtid. Vi håller huvudet högt och siktar mot stjärnorna. Södertälje kommer få sin revansch. Varmt välkommen med på resan.

Se filmserien om Södertäljes utveckling på sodertaljecity.se/resan

Aljoša Lagumdžija
VD, Södertälje City

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Efterlyst man greps med kniv i Södertälje

Polis 1

Arkivbild.

På torsdagsmorgonen grep polisen en man med kniv. Det visade sig även att han bar på kniven och fördes i förvar för vidare undersökning.

Tidigt på torsdagsmorgonen strax innan klockan 09 fick polisen larm från boende i Rosenlund som hade observerat ett oroande beteende hos en man. Polisen ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka uppgifterna.

När polisen kom till platsen, fann de en man i 40-årsåldern som bar en kniv. Vid en närmare granskning visade det sig att han även var efterlyst. Därför beslutade polisen att ta mannen i förvar och föra honom till polisstationen för vidare undersökning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 7 september 2023 13:02

Hon blir tillfälligt den nya toppchefen i kommunen

A439EEEF-2480-459B-8510-812DB5737296

Foto: Södertälje kommun/ Alexander Isa

Just nu pågår rekryteringen av en ny stadsdirektör. Under denna tid har Erika Svensson utsetts till kommuens tillförordnade stadsdirektör efter att Stefan Holmark meddelade sin avgång i juni.

Stadsdirektören är en av flera högt uppsatta chefer som nyligen har lämnat Södertälje kommun. Bland dem finns exploateringschefen Sofia Cedergren, som blev utköpt av kommunen, och HR-direktören Johan Lefverström, som enligt uppgifter till Telgenytt antingen har blivit avskedad eller utköpt.

Stefan Hollmar meddelade sin avgång knappt två år efter att han tillträdde tjänsten och gjorde sin sista arbetsdag i kommunen förra veckan. Under tiden rekryteringsprocessen pågår för att hitta en permanent efterträdare har ekonomidirektören Erika Svensson tagit över rollen, vilket Lt var först med att rapportera

(Annonslänk)

– Jag tillfrågades när Stefan sa upp sig, eftersom man av tradition brukar fråga personen som har den roll jag har. Jag svarade att ”det kan jag göra under tiden som rekrytering pågår”, säger Svensson till tidningen.

En stadsdirektör har i uppdrag bland annat att leda och organisera arbetsuppgifter, hantera övergripande frågor samt ta ansvar för verksamheten inom sitt ansvarsområde gentemot kommunstyrelsen, dess utskott och beredningar.

Enligt den avgående HR-direktören Johan Lefverström, som Lt har talat med, hoppas kommunen kunna ha en ny stadsdirektör på plats förhoppningsvis under hösten.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors