Företag i fokus:

INSÄNDARE: Vi fortsätter att utvecklas och behåller ambitionen

Aljosa

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

I Södertälje fortsätter vi utveckla stadskärnan och behåller ambitionen att få utmärkelsen Årets Stadskärna ett annat år.

Vi var finalister, hoppfulla och peppade på att höra vem som skulle ta hem utmärkelsen Årets Stadskärna på Svenska Stadskärnors årskonferens med 520 deltagare från hela landet. Södertälje har strävat mot målet i tio år och många värdefulla personer har jobbat engagerat och med stor passion för vår stad, men när vinnaren presenterades stod det inte Södertälje – det stod Malmö.

Besvikelsen var kännbar i vår grupp med representanter från näringsliv, fastighetsägare och kommun.

På ett sätt kände vi oss ändå som vinnare, för Södertälje har gjort en fantastisk förflyttning och utvecklingsresa när man ser till vår stads utgångsläge. Här finns en styrka, positiv attityd och gemenskap som formats av de utmaningar vi mött tillsammans under åren, och hur vi vänt motgångar till möjligheter. Allt detta hade vi samlat i en gedigen ansökan, och vi skapade en unik filmserie som summerar stadens resa.

Under årskonferensen i Helsingborg märktes att Södertälje blivit en snackis. Vi mötte glada branschkollegor som hjärtligt hejade på oss. Vi överraskades också av den starka uppbackning och engagemang vi fick från nya bekantskaper som följt Södertäljes utveckling. En värmande känsla.

Innan prisutdelningen togs de tre städernas representanter upp på scen för presentation och diplomutdelning. Då hördes det tydligt av alla hejarop och applåder vilket starkt stöd Södertälje har runtom i landet. Vår stads resa inspirerar andra. Det är något vi verkligen bär med oss.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Självklart tyckte vi att det var dags för Södertälje att få det positiva erkännande staden jobbat så hårt för, och även om finalplatsen också är ett kvitto på framgång hade själva vinsten gett Södertälje den extra boost vi tycker staden förtjänar.

Men resan var väldigt positiv också. Vi har ytterligare förstärkt våra relationer, vårt band till varandra och ”vi-känslan”, och fortsätter arbetet i stadskärnan med gemensamma krafter och positiva framtidsvisioner för Södertälje.

Södertäljes resa är därmed långt ifrån slut. På många sätt är vi bara i början av en fantastisk utvecklingsperiod för staden. Vi ser fram emot det nya hotellet vid Maren och kommunens renovering av Marenplan, utvecklingen av Slussholmen och de spännande möjligheterna Lunakvarteret står inför.

Juryn gav oss värdefull feedback. De berömde vårt samarbete och hur vi fått in idrotten och storföretag som Scania i stadskärnan, hur Stora Torget blivit en levande plats samt hur vi samarbetar kring trygghetsskapande åtgärder.

Juryn uppmärksammade också vår kommunikation. Hur vi når ut till verksamheter, medlemmar och medborgare och har skapat en helt egen identitet. Att vi har förmedlat utvecklingen både till juryn och medborgarna, och genom filmer och mätmetoder verkligen visat på de fysiska förändringarna i vår stad.

Visst finns det områden vi behöver utveckla och förbättra än mer. Vi måste visa upp effekterna av de nya mötesplatser som har skapats och som kommer att skapas. Dessutom behöver vi stärka dialogen och samarbetet mellan stadens fastighetsägare ytterligare.

Vi genomgår just nu också en tuff ekonomisk period och strukturomvandling där verksamheter läggs ner både i Södertälje och resten av landet. En avgörande fråga för framtiden är hur vi jobbar med utbudet och skapar en lockande helhet i våra stadskärnor.

Men vi kan med stolthet säga att Södertälje är på rätt väg. Vi behåller vår ambition att bli Årets Stadskärna inom en snar framtid. Vi håller huvudet högt och siktar mot stjärnorna. Södertälje kommer få sin revansch. Varmt välkommen med på resan.

Se filmserien om Södertäljes utveckling på sodertaljecity.se/resan

Aljoša Lagumdžija
VD, Södertälje City

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

(L): – Inte lärarnas ansvar om elever ska få stanna i Sverige

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Foto: Pixnio

Den senaste tiden har det diskuterats i vilken utsträckning personal inom offentlig verksamhet ska informera relevanta myndigheter när de kommer i kontakt med personer som saknar rätten att befinna sig i Sverige. Särskilt har frågan om hur lärare ska förhålla sig till elever belysts ur olika perspektiv.

Liberalerna anser att lärare inte ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Ett sådant krav skulle skapa en situation som vid de rödgrönas gymnasieamnesti, där lärare i praktiken blev ansvariga för huruvida en person skulle få stanna i Sverige.

Att människor befinner sig i Sverige utan tillstånd är ett misslyckande som gör att många far illa och det är viktigt att vi kommer åt det omfattande skuggsamhället. Personer i Sverige utan uppehållstillstånd utnyttjas som svart arbetskraft, av kriminella gäng och riskerar att bli offer för grov brottslighet. Migrationsverket, polisen och andra myndigheter förtjänar förstärkta resurser för att säkerställa att de som saknar rätt att vara i landet också lämnar.

”Bra att det genomförs en gedigen utredning”

För att det arbetet ska fungera behöver information enklare kunna spridas och delas mellan myndigheter. Staten måste tala med en tydlig och enad röst, och Liberalerna tycker därför att det är rimligt att myndigheter i större utsträckning än idag delar information med varandra om personer som vistas här illegalt. Men det här är en svår fråga och kräver noga överväganden. Därför är det nu bra att det genomförs en gedigen utredning om hur undantagen ska utformas.

Utredningen som precis tillsatts ska utöver att presentera förslag om undantag också se till att den nya lagstiftningen om informationsutbyte ska vara förenliga med de internationella konventioner som Sverige åtagit sig att följa. Barnkonventionen har samma ställning som svensk lag, och i den slås alla barns rätt till skolgång fast. Andra situationer där utredningen ska titta på undantag rör till exempel sjukvården.

Fredrik Malm (L)
Utbildningspolitisk talesperson och ordförande i utbildningsutskottet

Metin Hawsho,
gruppledare (L) 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 11:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 11:48

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors