Företag i fokus:

Hamburgerkedjan Bores går i konkurs

740D8FFC-710F-442D-BBE1-E43F7F004244

Foto: Alexander Isa

Hamburgarkedjan Bores som öppnade 2022 i Södertälje har gått i konkurs, det rapporterar tidningen fastighetsvärden.

Burgerkedjan Bores, grundad 2017 av bröderna Carl-Gustaf och Carl-Henrik Forssbeck, har försatts i konkurs. Flera bolag inom Bores-koncernen, inklusive The True Bröderna Brothers AB som äger de immateriella rättigheterna, har också gått i konkurs.

Restaurangerna i Bålsta, Häggvik och Södertälje, som öppnade våren 2022, är bland de drabbade. Konkursen påverkar även hyreskontrakten för restaurangerna i Norrköping, Linköping och Linköping Campus. Bolaget som driver Bores restaurang är dock inte försatt i konkurs.

Bores har sammanlagt 11 restauranger och hade planer på att fortsätta expandera. Dock är det för närvarande oklart vad som kommer att hända med Bores-restaurangen i Södertälje.

Läs även: Hamburgerkedjans nytändning – ”Sålde över 1000 burgare”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 10:48
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 10:59

Utredning om dödsfall under polisingripande avslutas

69F9659B-3C1A-4709-86DF-ED1A7AD001CC

Arkivbild: Shamash Oyal

En 65-årig man avled under en transport till sjukhuset i Södertälje. Förundersökningen som inleddes för att utreda händelsen har nu lagts ned.

Det var den 17 mars som en 65-årig man som skulle föras till sjukhus för vård av missbruk, men i samband med att mannen skulle tas ut ur polisfordonet blev hans tillstånd akut försämrat. Trots omedelbara livräddande åtgärder av polispatrullen och ambulanspersonal kunde man inte rädda hans liv och mannen avled på platsen.

En utredning inleddes angående dödsfallet under polisingripandet, med misstanke om eventuellt tjänstefel. Mannen omhändertogs enligt LVM (Lag om vård av missbrukare i vissa fall).

Efter utredning har det konstaterats att mannen avled till följd av en sjukdom. Enligt åklagaren har inget brott begåtts, varför förundersökningen nu läggs ned.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juli 2023 13:28
Senast uppdaterad: 7 juli 2023 13:28

Det upptäckta slukhålet har åtgärdats

D041B600-FB40-4442-8CFE-0BA99001C602

Foto: Alexander Isa

I måndags upptäcktes ett slukhål vid Slussbron, med en diameter på en halvmeter och en djup på en meter. Ett körfält stängdes av och efter flera dagars arbete är nu skadan åtgärdad.

Under veckan har Slussgatan varit avspärrad vid platsen där ett slukhål upptäcktes förra helgen. På grund av ledningar vid vägen, som krävde försiktig utgrävning, tog arbetet längre tid än förväntat.

Orsaken till skadan var en läcka som uppstod i en ledning på platsen. Enligt uppgifter berodde läckan både på det kraftiga regnet och på att någon tidigare hade borrat igenom ledningen, men det är oklart när detta inträffade.

Under torsdagen har hålet blivit återstängt och på fredagsmorgonen påbörjades arbetet med att asfaltera området.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juli 2023 11:23
Senast uppdaterad: 7 juli 2023 11:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors