Företag i fokus:

Hon blir ny VD för Tom Tits Experiment

D6A38D77-F804-4660-A190-BB56EEBDF19D

Pressbild

Tom Tits Experiment har utsett sin kommande VD. Tjänsten tillsätts Pia Kronqvist som för närvarande är VD för Scenkonst Öst.

Efter att föregående VD:n Elin Lydahl lämnade sin tjänst i december 2022 avslutas nu rekryteringsprocessen med att styrelsen har godkänt utnämningen av Pia Kronqvist som den nya VD:n.

– Pia har den bredd och tyngd som vi söker. Vi tror hon är rätt person för att fortsätta utveckla Tom Tit som besöksmål, science center och utökat klassrum för Södertäljes barn och ungdomar, säger Tom Tits Experiments styrelseordförande Abraham Halef (S).

Pia Kronqvist lämnar sin befattning som VD för ett av Sveriges största scenkonstbolag, Scenkonst Öst, som inkluderar Norrköpings Symfoniorkester, Östgötateatern med ung scen/öst och Östgötamusiken. Hon har innehaft denna position i över sju år. Kronqvist har även tidigare erfarenhet som VD för Folkoperan och Cirkus Cirkör, och är engagerad i styrelserna för Svensk Scenkonst, Film Stockholm och Sveriges Radio.

– Tom Tits Experiment är en fantastisk plats där lek och lärande kombineras på ett lustfyllt sätt. Det känns roligt att få vara med och tillsammans med medarbetarna utveckla platsen. Vi står i en tid där vi har många samhällsutmaningar. Det är viktigt att utveckla sätt för barn och unga att hitta lust till lärandet och intresse för naturvetenskap och teknik. Jag ser fram emot att lära känna organisationen och leda arbetet framåt, säger Pia Kronqvist, tillträdande vd för Tom Tits Experiment.

Hon kommer att tillträda sin nya roll den 1 januari 2024.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 21:21

MINGELBILDER v.1 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0007

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.52

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 20:24
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 20:24

Inbrott i Södertälje – Man med machete gripen

polis

Arkivbild

En händelsekedja inleddes tidigt på morgonen i Södertälje med ett inbrott på en vårdinrättning, följt av ett misslyckat rånförsök i Flemingsberg.

Tidigt på söndagsmorgonen, klockan 06.59, upptäckte personalen vid en vårdinrättning i Södertälje ett inbrott. Enligt polisen hade ett fönster tagits bort och medicinlådor hade rotats igenom. Polisen, som snabbt anlände till platsen, inledde en utredning som innefattade förhör med vittnen och andra utredningsåtgärder.

Senare samma dag inträffade en relaterad incident i Flemingsberg, där en man med en machete och en stor kasse försökte få tag på mediciner på ett apotek. När han inte lyckades, lämnade han platsen utan byte.

Kort därefter observerade en polispatrull en man nära vårdinrättningen i Södertälje, bärandes på en kasse full av mediciner.

– En polispatrull iakttog mannen som stämde in på signalementet från rånförsöket i Flemingsberg och grep honom. Han är misstänkt för stöld genom inbrott och försök till rån, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 januari 2024 14:45
Senast uppdaterad: 7 januari 2024 14:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors