Företag i fokus:

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Man förd till sjukhus – blev allvarligt slagen i ansiktet

Polis-2

Arkivbild

En man i 40-årsåldern drabbades av svåra ansiktsskador efter en misshandel i centrala Södertälje. Han fördes till sjukhus där han vårdades för skadorna.

Händelsen inträffade natten mot lördag, vid 03-tiden i centrala Södertälje, samtidigt som polisen omhändertog en annan person för fylleri.

Vi fick in en misshandel som inträffade på Storgatan i Södertälje, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Telgenytt.

Offret, som är i 40-årsåldern, var enligt Österling tvungen att föras till sjukhus för vård av de allvarliga skadorna. Detaljerna kring händelsen är fortfarande oklara, inklusive om en gärningsperson identifierats.

– Det ska jag låta vara osagt, man håller på att undersöka det, säger polisen.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 13:16
Senast uppdaterad: 2 december 2023 13:18

”Jag är Södertälje Bitch!” – Ny film mot rasism

Grete1

Ungdomar från Livet Bitch. Foto: Pärlan Wallefelt

I veckan var det premiär för mockumentären ”Jag är Södertälje Bitch!” på Södertälje Stadsscen. Filmen är gjord med ungdomar från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet.

”Mockumentären” skildrar den 17-åriga Maryam (Noor Al-Sanatee) och hennes vänners teatergrupp i Södertälje. En dag träffar de en dokumentärfilmare som börjar följa gruppen och deras dramapedagog Tove (Grete Havnesköld). När gruppen oväntat får projektpengar från kommunen för att sätta upp en pjäs som ska motverka rasism, kopplas en regissör från Stockholm in.

Regissören Paula (Johanna Thor) har dock många fördomar om Södertälje och vill att ungdomarna ska spela stereotypa roller i pjäsen ”Jag är Södertälje, bror!”.

Under repetitionsarbetet blir det uppenbart att Paulas bild av staden och de unga som bor där är skev och rasistisk. Till slut gör ungdomsgruppen motstånd och uppror mot hennes tolkning.

Ungdomarna under inspelningen från Livet Bitch. Foto: Privat

– Ungdomarna i Livet bitch! Studio ville göra något om den rasism ”svenskar utsätter oss för” för att citera en av de unga medskaparna, inte bara problematisera invandrarkulturer, säger Grete Havnesköld, skådespelare och producent.

Mockumentären är resultatet av ett längre konstnärligt undersökande kring temat ”Blicken på Södertälje” i Livet Bitch! Scenkonsts ungdomsverksamhet och är stödd av Södertälje kommun och arvsfondsprojektet Community Art Lab Sweden.

Panelsamtal på Estrad under premiär i veckan. Foto: Privat

Havnesköld hoppas filmen får folk att skratta åt kulturbranschens självgodhet och brist på förmåga att representera unga och minoriteter på deras villkor. Hon hoppas också att unga som ser filmen ska känna att de kan göra motstånd när det behövs.

– Om filmen kan förmedla att man inte behöver ha så mycket respekt för auktoriteter, utan kan ifrågasätta dem, så blir jag glad, säger hon.

Nästa film från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet heter ”Mitt Verona” och har premiär i februari – en modern Romeo och Julia som utspelar sig i Hovsjö. En samproduktion med El Sistema Södertälje.

— Vi har också en ny utforskande fas där vi undersöker betydelsen av status i ungas liv, säger Grete.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 3 december 2023 11:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors